Sigma 70-200 zonnekap

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Sigma 70-200 zonnekap

Berichtdoor Yannic » za mei 30 2015 10:19 am

Beste,

Ik heb een paar weken geleden de Sigma 70-200 os gekocht, super lens ben er echt super blij mee. Nu zit er bij deze lens natuurlijk een zonnekap bij maar ook nog een 2e ring die voor aps-c sensoren bedoelt is om vals licht buiten te houden. Nu vroeg ik mij af of dit niet gewoon een marketing trucje is of dat er echt over nagedacht is. Want ik heb dit nog nooit eerder gezien, het vervelende ervan is ook dat wanneer je deze erop heb zitten dat je niet meer je lensdop erop kan zetten en dat je de zonnekap niet achterste voren op je lens kan zetten als ik hem in me tas zet.

Afbeelding

het gaat om de ring aan de linker zijde.

Voor de gene die deze lens hebben gebruiken jullie deze ook, of is dit overbodig?

Yannic,
Nikon D7100 | Nikon D7000 | Nikon 50 mm af-s 1.8 | nikon 10.5 mm | Nikon 17-55 | Sigma 70-200 os | Nikon SB-700 | SB-900
Yannic

Forumlid

Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Sigma 70-200 zonnekap

Berichtdoor Willem v D » za mei 30 2015 6:50 pm

ik zie het als iets dat je als extra kan gebruiken omdat je toch niet de hele lens gebruikt en dus de zonnekap zonder problemen langer kan maken. Ik zou het alleen gebruiken als het echt nodig zoals in situaties waar de kans op flair groot is.
Willem v D

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor emdeklerk » za mei 30 2015 6:54 pm

Een zonnekap gebruik je altijd. Ook als je denkt dat er geen kans op flare is.
emdeklerk

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Willem v D » zo mei 31 2015 12:01 am

Mijn excuses, je hebt helemaal gelijk
ik bedoel het extra verleng stuk alleen gebruiken als je het echt nodig acht.
Anders alleen de gewone kap, dit zal naar mijn gevoel al voldoende zijn.

Even een filmpje
http://froknowsphoto.com/lens-hood-quick-tip/
Willem v D

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Vincent » zo mei 31 2015 7:38 am

emdeklerk schreef:Ook als je denkt dat er geen kans op flare is.

Ik schiet wel eens bewust ZONDER zonnekap juist vanwege de flares!! Maar dat zijn ook momenten dat je liever geen nano coating had... :wink;

Verder inderdaad liever zonnekap erop. Maat zinnen met 'altijd' zijn wat mij betreft iets te stellig!
Vincent

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor JurjenF » ma jun 01 2015 8:50 am

Het verlengstuk is bestemd voor de DX (aps-c) camera's omdat die een engere beeldhoek krijgen. Dan kun je de zonnekap verlengen om nog iets beter flair tegen te gaan.
JurjenF

Forumlid

Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Cyrus » di jun 02 2015 11:05 am

Nee, de "zonnekapverlenger" is geen marketing-truc maar met een specifiek doel ontworpen: extra functionaliteit bieden bij gebruik van dit objectief op een APS-C camera.

Niet per se nodig maar wellicht in bepaalde situaties toch nuttig. Kwestie van proberen.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Cyrus

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Yannic » di jun 02 2015 12:30 pm

Ik heb er afgelopen zaterdag een hele dag met gefotografeerd, aankomend weekend weer een festival op de agenda dan een dag zonder, is kijken wat de directe effecten er van zijn met of zonder..
Nikon D7100 | Nikon D7000 | Nikon 50 mm af-s 1.8 | nikon 10.5 mm | Nikon 17-55 | Sigma 70-200 os | Nikon SB-700 | SB-900
Yannic

Forumlid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Ron Stuveling » wo aug 12 2015 3:08 pm

Hoi Yannic,

Heb je het nog geprobeerd zonder het (extra) tussenstukje?

Ik heb ook de Sigma 70-200mm en met het extra tussen stukje past hij niet altijd lekker in een Holster of andere tas.
Ook bij mijn Sigma 105mm Macro lens heeft het extra tussen stuk. Blijkbaar is dat echt een "Sigma" ding.
Groetjes Ron

Nikon D850 & MB-D18, Nikon 70-200mm f/2.8 E AF-S FL ED VR, Nikon 50mm f/1.4 G , Tamron SP 24-70mm f/2,8 Di VC USD G2 en andere ondersteunende producten!
Ron Stuveling

Clublid

Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Berichtdoor stouten » do aug 13 2015 11:34 am

Die extra "ring" is bedoeld op een DX body op een FX body gebruik je de volle beeldcirkel van het glas :?: , tenminste dat kan ik mij zo voorstellen :)
Nikon D600 - AF-S nikor 24-85 - Nikon D7000 - Sigma 15-30EX- Sigma 17-70 OS- Sigma 70-200 F2.8 APO HSM-
Sigma 150-500/5.0-6.3 DG OS APO HSM - Sigma 105 F2.8 macro OS HSM-
Triopo flitsers
Velbon tripod- Redged tripod- Monfrotto tripod
Redged monopod
stouten

Forumlid

Onderwerp:

Berichtdoor Remco v/d Sanden » do aug 13 2015 11:49 am

photovidy schreef:maar ook nog een 2e ring die voor aps-c sensoren bedoelt is om vals licht buiten te houden.

dat er echt over nagedacht is.
Yannic,

Ik heb je textquote even aangepast, zodat je zelf je antwoord al geeft.

Zoals mijn voorgangers al vermelden, ja er is over nagedacht. Een FX sensor heeft immers een groter sensoroppervlak dan een DX en de daarbij behorende beeldhoeken. Er is dus heel goed nagedacht over de extra ring om je sensor maximaal t beschermen tegen ongewenste lichtinval. Een Nikkor 70-200 VRII is in de basis ontworpen als een objectief voor een FX sensor, daar is de zonnekap ook op ontworpen. Dat je er ook mee op een DX camera kan werken is alleen maar mooi, maar bepaalde zaken zijn daar niet voor optimaal ontworpen. Een DX objectief daarentegen heeft wel weer rekening gehouden met de eisen die een kleinere sensor er aan stelt.

Dus nee, geen marketing, het is een objectief wat ontworpen is voor FX sensoren, maar met een hulpstukje net dat beetje extra krijgt om op DX volledig tot z'n recht te komen tav bescherming tegen flares
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Remco v/d Sanden

Clublid

Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Terug naar “Telezoom”