Luchtfoto's vanuit klein vliegtuigje, lens e.d.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
mandersp
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Luchtfoto's vanuit klein vliegtuigje, lens e.d.

Bericht door mandersp » ma jun 01 2015 9:13 pm

Ik kan binnenkort met iemand mee die een klein 2 persoons vliegtuigje heeft.
Nu wil ik luchtfoto's van mijn dorp maken, de vliegenier woont daar ook.

Welke lens kan ik dan het beste meenemen zonder te wisselen?
Ik heb eventueel de 24-70 2,8 of de 70-200 2.8.
Ik wil voornamelijke weidse foto's gaan maken, misschien een paar detailopnames

Welk diafgrama zou je gebruiken?
Welke sluitertijd is aanbevolen?
D750, D810, J5
Verder een aantal Nikon lenzen en andere fotospullen.

Met vriendelijke groeten, Piet Manders

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Luchtfoto's vanuit klein vliegtuigje, lens e.d.

Bericht door Léon Obers » ma jun 01 2015 9:24 pm

Hoe weids is weids?
De piloot is gehouden aan een minimale vlieghoogte. Van daaruit kun je met beeldhoeken zelf uitrekenen hoe groot je beeldveld is.
Een en ander maakt natuurlijk ook uit of je recht naar beneden richt of meer naar de verte toe.

Een klein vliegtuigje is relatief niet zo stabiel in de lucht, dus een snelle sluitertijd is zeker aan te bevelen. Zeker als er wat turbulentie is.
Omdat de afstand relatief "erg ver weg is" kun je rustig met volle opening fotograferen om aan een snelle sluitertijd te komen. Grote opening valt allemaal binnen de scherptediepte op die relatief grote afstanden. Voor een net wat betere optische kwaliteit zou je beter F 4.0 kunnen nemen. Kleiner dan F 5.6 heeft echter geen enkele zin.
Ik zou toch alle twee de objectieven meenemen, maar denk dat je met de 70-200 (of nog langere brandpunt) toch beter tot je recht komt om in te zetten dan de 24-70mm. Gebruik van groothoek lijkt me op de vlieghoogte waar je je minimaal op bevindt niet zoveel zin hebben.
Vriendelijke groet, Léon Obers

MarcoEos70D
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door MarcoEos70D » ma jun 01 2015 10:24 pm

Denkend aan mijn ervaringen met een klein vliegtuig sluit ik me hier helemaal bij aan.
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-

Marco Weening Fotografie

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » di jun 02 2015 9:14 am

Ik heb in het verleden enkele keren in opdracht luchtfoto's gemaakt en ben ook enige tijd bevriend geweest met een luchtfotograaf. Mijn favoriete objectief was een 85mm (op Nikon FM). Langer vond ik niet praktisch i.v.m. de trillingen van het vliegtuig en de heiigheid die in Nederland helaas vaak aanwezig is. Sluitertijd minimaal 1/500sec. Doorgaans vloog ik in een Cessna 172, waarbij ik fotografeerde vanaf de stoel direct achter de vlieger. Het linkerraampje van de Cessna kan namelijk open, zodat je geen last hebt van reflecties. Probeer tijdens het fotograferen zoveel mogelijk het contact met de vliegtuigromp te vermijden (trillingen) en zorg ervoor dat je de camera niet per ongeluk naar beneden kunt laten vallen!! Tijdens de eerste Sail Amsterdam heb ik ook eens luchtfoto's gemaakt met een Mamiya C330 Pro-f met 180mm objectief.

Ter informatie: de minimum vlieghoogte boven bebouwde kommen e.d. is 1000ft (300m) boven het hoogste obstakel. Boven land/water is dat 500ft (150m).

N.B. De door mij genoemde luchtfotograaf werkte met speciale luchtfoto-camera's; waarbij hij steevast 1/500 sec op f/8 bij 100 ISO gebruikte.
Jur

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”