Mijn 70-300 vr hapert

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm
Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Mijn 70-300 vr hapert

Bericht door Nicole » zo nov 18 2007 10:06 am

Gister weer wezen fotograferen maar mijn 70-300 zoomt soms niet meer automatische in. Ik begreep al niet dat met de vogelshow mijn foto,s regelmatig waren bewogen en de zoom niet snel inzoomde. Gister weer wezen fotograferen en weer bleef hij steeds hangen op waas.
Hij zal toch niet stuk zijn ? :?
NAS Buikpijn

Franklin
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Franklin » zo nov 18 2007 10:13 am

Nicole,
Bedoel je inzoomen of focuseren?
Mogelijk moet je de contacten op de camera en op het objectief schoonmaken?
Franklin.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door hans1956 » zo nov 18 2007 10:15 am

Hoi Nicole,

Onderstaande kwam ik tegen op de supportsite van Nikon. Misschien heb je er iets aan.

Hoewel D-SLR-camera's van Nikon een geavanceerd autofocussysteem gebruiken, is dit systeem niet onfeilbaar. Autofocus werkt mogelijk niet altijd naar verwachting in de hieronder genoemde omstandigheden.

Als het hoofdonderwerp in het scherpstelveld relatief klein is, zoals een persoon die voor een verre achtergrond staat. Dit kan ertoe leiden dat de achtergrond scherp is, terwijl de persoon onscherp is. De kans hierop is groter als een groothoekobjectief wordt gebruikt. Als het hoofdonderwerp veel fijne details bevat, zoals een veld met bloemen, kan soms moeilijk automatisch worden scherpgesteld. De kans hierop is groter als een groothoekobjectief wordt gebruikt.

Als er weinig of geen contrast is tussen het onderwerp en de achtergrond, bijvoorbeeld als een persoon dezelfde kleur heeft als de achtergrond. De camera kan dan niet scherpstellen. Als het scherpstelveld onderwerpen bevat die zich op verschillende afstanden van de camera bevinden, zoals een dier in een kooi. Het AF-systeem raakt in de war doordat de sensor twee verschillende afstanden leest.

Als het onderwerp voornamelijk uit regelmatige, geometrische patronen bestaat, zoals een rij vensters in een wolkenkrabber. De camera kan dan mogelijk niet correct scherpstellen op het onderwerp. Als het scherpstelveld gebieden met een zeer contrasterende helderheid bevat, bijvoorbeeld als het onderwerp zich half in de schaduw bevindt. De camera kan dan mogelijk niet correct scherpstellen op het onderwerp.

In de bovenstaande gevallen doet u het volgende:

*
Stel scherp op een ander onderwerp dat zich op dezelfde afstand van de camera bevindt, vergrendel de scherpstelling, kadreer de foto opnieuw en druk op de ontspanknop.
*
Op de D200 en D80 schakelt u tussen de AF-standen 'breed' en 'normaal'.
*
Zet de AF-schakelaar van de camera op M (handmatig) en stel handmatig scherp op het onderwerp.

Gr. Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

yoyo

Bericht door yoyo » zo nov 18 2007 10:26 am

of gebruik manual override.

yoyo

Re: Mijn 70-300 vr haperd

Bericht door yoyo » zo nov 18 2007 10:28 am

Nicole schreef:Ik begreep al niet dat met de vogelshow mijn foto,s regelmatig waren bewogen
Dat is sluitertijd.
Of een te kleine sluitertijd in relatie tot het brandpunt. Alhoewel de VR hierbij zou moeten helpen.
Of een te kleine sluitertijd in relatie tot de snelheid van het onderwerp.
Of beide...

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » zo nov 18 2007 10:29 am

Als ik inzoom focust hij niet en stelt het beeld niet scherp ik zie dan alleen maar blur.Hoe maak ik de contactpunten schoon ?

Wat bedoel je met maual override ?

Ik ga vandaag weer fotograferen en zal eens goed opletten wat de lens vandaag brengt. Ik heb dit nooit gehad met de lens en gebruik hem toch wel regelmatig !
NAS Buikpijn

yoyo

Bericht door yoyo » zo nov 18 2007 10:34 am

Nicole schreef: Wat bedoel je met maual override ?
Er werd een lijstje opgenoemd hoe je met matige AF kunt omgaan :
In de bovenstaande gevallen doet u het volgende:

* Stel scherp op een ander onderwerp dat zich op dezelfde afstand van de camera bevindt, vergrendel de scherpstelling, kadreer de foto opnieuw en druk op de ontspanknop.
* Op de D200 en D80 schakelt u tussen de AF-standen 'breed' en 'normaal'.
* Zet de AF-schakelaar van de camera op M (handmatig) en stel handmatig scherp op het onderwerp.
Je VR objectief heeft een SWM en je hoeft dan niet over te schakelen naar M. Je kunt in de M/A stand direct de focus manual corrigeren. Dit is de manual override.

Weet bovendien welk AF veld wordt gebruikt (liefst zelf kiezen) en richt op contrasterende lijnen haaks op je AF-veld.

yoyo

Bericht door yoyo » zo nov 18 2007 10:37 am

Maar als zowel VR als AF zouden haperen zijn idd misschien je contacten vuil.

Even die bolletjes in de cameravatting en de plaatjes op je objectiefvatting voorzichtig schoonmaken met een droog doekje.

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator

Bericht door hans1956 » zo nov 18 2007 12:00 pm

yoyo schreef:Maar als zowel VR als AF zouden haperen zijn idd misschien je contacten vuil.

Even die bolletjes in de cameravatting en de plaatjes op je objectiefvatting voorzichtig schoonmaken met een droog doekje.
Andersom. Bolletjes op de lens en plaatjes in de camera. Wel voorzichtig doen.

Gr. Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » zo nov 18 2007 12:02 pm

Ik heb hem schoongemaakt en de contactpunten waren behoorlijk vies.
Ik hoop dat dat het is..
deze stappen begrijp ik niet helemaal:Stel scherp op een ander onderwerp dat zich op dezelfde afstand van de camera bevindt, vergrendel de scherpstelling, kadreer de foto opnieuw en druk op de ontspanknop.
Hoe vergrendel ik deze. En wat bedoelen ze op dezelfde afstand van die van de camera?
NAS Buikpijn

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator

Bericht door hans1956 » zo nov 18 2007 12:08 pm

Achter op jou camera zit de AE-L AF-L knop. Wanneer je ergens op scherp stelt, druk je op die knop en houd je vast, richt dan ergens anders op, dan zie je dat het scherpstellen geblokkeerd is door de AE-L AF-L knop. Dit staat ook ergens in je instructie boekje.

Suc6
Gr. Hans
Gr. Hans

Facebook Flickr

yoyo

Bericht door yoyo » zo nov 18 2007 12:11 pm

hans1956 schreef:
yoyo schreef:Maar als zowel VR als AF zouden haperen zijn idd misschien je contacten vuil.

Andersom. Bolletjes op de lens en plaatjes in de camera. Wel voorzichtig doen.

Gr. Hans

Oops, zondagmorgen... :oops:

palone

Bericht door palone » zo nov 18 2007 6:05 pm

Nicole schreef:Ik heb hem schoongemaakt en de contactpunten waren behoorlijk vies.
Vraagje. Hoe komen die contactpunten dan vies. Kan dit alleen gebeuren als je van objectief wisselt ?

gr,

Patrick

Edwin
Forumlid
Forumlid

Bericht door Edwin » zo nov 18 2007 6:45 pm

Hij zal toch niet stuk zijn ?

Natuurlijk niet het is toch een Nikon? :D
boekie

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » zo nov 18 2007 7:53 pm

Toen ik met een doekje er over heen ging kwam er zwart af.. Ik denk misschien van het verwisselen ofzo ? Ik heb eerlijk gezegd geen idee.

Hahah nou ik hoop het Edwin ik ben er toch wel behoorlijk ziek van.. Hij doet het wel iets beter maar vandaag naast de weg verstopt een hert over de weg en op auto deed hij het weer niet.. Ik snel op manual gezet. Fotos gemaakt anders was ik te laat en nu heb ik gewoon witte foto,s.. Ik balen want zo dichtbij zie je niet vaak herten. Dus vandaag heeft mijn objectief toch wel wat vloekwoorden mogen horen.:(
NAS Buikpijn

Plaats reactie

Terug naar “Telezoom”