d750 en flitsindicatie

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
Plaats reactie
WimWoudenberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

d750 en flitsindicatie

Bericht door WimWoudenberg » vr jun 05 2015 9:45 am

Dag,
Onlangs D750 aangeschaft, inmiddels nieuwe firmware geïnstalleerd.
het verbaast mij dat het flitsgereedlampje (als indicatie dat ofwel de ingebouwde flitser gereed is of er te weinig licht is.
Dat laatste me met een Nikon 24-70 1:2.8 G ED lens sterk, zeker vandaag en ook in de M stand op de optimale belichting.
Op de automaat gaat de flitser af, op de M stand niet, maar geeft de camera aan dat er geflitst moet worden vanwege te weinig licht ? ISO 100 of ISO automatic maakt niet uit.

In de tuin, zon, knippert dat lampje, er is een D5, flitswaarschuwing (als AAN is geselecteerd zal de flitsgereedaanduiding knipperen in de zoeker als de flitser nodig is voor optimale belichting.

Deze staat inmiddels uit en de foto's zijn hetzelfde, maar lijkt hinderlijk, of ligt dat aan mij ? :)
Overigens gebruik ik meestal de externe Nikon flitser.

Wie weet hier meer van ?

Groet
Wim
met vriendelijke groet
Wim Woudenberg

Z8 en D750
Godox, Elinchrom en Nikon Flits
Nikon Objectieven:
Z 24-70 F 2.8 S, Z 100-400 F 4.5/5.6 VR S, AF-S 70-200mm f/2.8 E FL ED VR, 105 macro F 2.8,AF-S 24-120 f4G VR E.D.

https://www.photobywim.com

LJ-Jochem
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Re: d750 en flitsindicatie

Bericht door LJ-Jochem » vr jun 05 2015 11:52 am

Lees je bericht nog eens terug en vraag je dan af... Is dit duidelijk? Ik kan er werkelijk waar geen touw aan vast knopen :\
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr jun 05 2015 1:52 pm

Ik kan het ook niet helemaal volgen... heb je het over de flitsindicator die in de M stand knippert? Heb je misschien je lichtmeting op spot staan en net je scherpstelpunt op een wat donkerder deel gehad?
Spul waarmee je foto's maakt...

WimWoudenberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door WimWoudenberg » vr jun 05 2015 2:30 pm

Jullie hebben gelijk, zal het aanvullen.
Lichtmeting staat op matrix en de flitsindicator knippert, ook buiten als er voldoende licht is.
Bij de andere standen gebeurt dit niet.
met vriendelijke groet
Wim Woudenberg

Z8 en D750
Godox, Elinchrom en Nikon Flits
Nikon Objectieven:
Z 24-70 F 2.8 S, Z 100-400 F 4.5/5.6 VR S, AF-S 70-200mm f/2.8 E FL ED VR, 105 macro F 2.8,AF-S 24-120 f4G VR E.D.

https://www.photobywim.com

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » vr jun 05 2015 3:00 pm

Bij tegenlicht knippert het lampje ook, als indicatie om in te flitsen.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Bericht door gijs sandberg » vr jun 05 2015 3:32 pm

Wim,
Peter kan wel eens gelijk hebben.
Waarschijnlijk moet je optimaal ook opvatten als binnen de behapbare contrastomvang van het onderwerp.
Voldoende (in hoeveelheid) licht kan ook een te grote contrastomvang hebben, matrix-meting zal dit opmerken.
Groeten,Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr jun 05 2015 4:01 pm

WimWoudenberg schreef:er is een D5, flitswaarschuwing (als AAN is geselecteerd zal de flitsgereedaanduiding knipperen in de zoeker als de flitser nodig is voor optimale belichting.

Deze staat inmiddels uit en de foto's zijn hetzelfde, maar lijkt hinderlijk, of ligt dat aan mij ? :)
Je hebt de "aanduiding" (meer als een aanduiding is het namelijk niet) op uit gezet.
Met of zonder indicatielampje verandert er op zichzelf niets aan de omstandigheden zelf als je een opname maakt. Vandaar dat het resultaat hetzelfde zal zijn.

- Indien je niet flits, zal het resultaat zijn als zijnde "niet flitsen". Met de gekozen instellingen van de camera kan daar mogelijk best een goede belichting uitkomen.
Misschien zou een sluitertijd wat lang kunnen zijn (langer dan 1/60 sec.) bij bijv. voorkeuze op A, maar geen reden voor een verkeerde belichting.
Indicatie van dat lampje "of wel flitsen beter zou zijn", doet daar niets aan af.

- Indien je wel flitst, zal het resultaat zijn als "wel geflitst".
Met gekozen instellingen van de camera + flitsen zal ook daar de camera de meest geschikte instellingen voor gebruiken om een goed belichte opname te geven.
Dat is de bedoeling van het geheel. Wel of geen indicatie van dat lampje, doet daar niets aan af.

Dat lampje is alleen een indicatie dat bepaalde omstandigheden misschien minder "optimaal" kunnen zijn ten aanzien van ruis (indien met AUTO ISO gebruikt), of bijv. een te lange sluitertijd zal worden gekozen, als je niet flitst, of bijv. problemen bij tegenlicht. Een goed fotograaf weet dat zelf ook wel, en anticipeert zelf op de omstandigheden ter plekke. Daar hoeft degene niet nog eens met een lampje voor te worden gewaarschuwd. Kan dat zelfs als irritant ervaren. Vandaar dat je die indicatie kunt uitschakelen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » za jun 06 2015 9:16 am

Kijk, en hierom mag je dus best vragen stellen waarvan de antwoorden gewoon in de handleiding staan :)

Want ik irriteerde me ook al steeds aan dat rode bliksempje in mijn viewfinder maar nooit echt de moeite genomen om te zoeken of ik dat uit kon zetten. En mijn luiheid wordt hier beloond want gelijk uit gezet onder D5. :wink:

Dank!
Fin.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » zo jun 07 2015 9:41 am

Je hebt het over de "automaat" van je D750. Die wordt gebruikt als je de camera met de standenknop op het groene camera icoon zet. De camera zal dan zelf naar eer en geweten proberen een goede opname te maken, Gaat dus zelf de sluitertijd, het diafragma en de ingebouwde flitser regelen. Staat er op de camera een werkende flitser, dan wordt die ook al of niet ingezet. In de automaat stand werkt de camera automatisch en kun je eigenlijk niet ingrijpen.

In de M stand, neemt de camera aan dat de fotograaf weet wat hij wil. En als de fotograaf geen flitser gebruikt, zal de camera dat dan ook niet doen.

Vincent
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door Vincent » zo jun 07 2015 11:56 am

Hans Braakhuis schreef:In de M stand, neemt de camera aan dat de fotograaf weet wat hij wil. En als de fotograaf geen flitser gebruikt, zal de camera dat dan ook niet doen.
Toch laat de camera dan, dmv het flitsindicatie symbool, alsnog graag even weten dat als hij het voor het zeggen had de flitser wel af zou gaan :wink:

Die kun je dus uitzetten onder D5
Fin.

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » zo jun 07 2015 12:13 pm

Het is een kwestie van tijd voordat de nieuwe generatie Nikons een afkeurend geluidje laat horen als je compositie niet helemaal goed is :P

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”