Advies nodig voor ND grijsfilter

Discussies over filters
St3fan
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Advies nodig voor ND grijsfilter

Bericht door St3fan » wo jun 10 2015 10:50 pm

Goedendag,

Ik ben aan het kijken naar een grijsfilter voor mijn Nikkor 18-105 67mm objectief.
In Zweden, waar ik naar toe op vakantie ga, zal ik voornamelijk te vinden zijn in de natuur (uitzichten vanaf een berg, de bergtoppen zelf, meertjes, beekjes, riviertjes, landschappen, en een waterval etc.) en ben al best lang bezig met het uitzoeken van een geschikt filter.

Ik kom er zelf niet aan uit omdat ik niet goed voor ogen krijg hoeveel stops ik het beste kan nemen. Op een forum wordt onder andere 6 maar ook 10 aangeraden, maar ik zoek eigenlijk een filter die niet voor mij te groot is om mee te nemen (dus een voorzet zit er niet in, ook qua prijs niet).

Welke zouden jullie mij aanraden voor deze situaties?

Vriendelijke groet,
Stefan

ReneG
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Advies nodig voor ND grijsfilter

Bericht door ReneG » wo jun 10 2015 11:13 pm

Misschien een Light Craft Fader? Die is er in 67mm, variabel van 2 tot 8 stops. Maar amper groter dan bijv. een UV filter. Wel binnen de min en max waarden blijven op het filter, anders krijg je rare effecten (zwarte kruisen in je beeld etc., maar dat is een kwestie van de handleiding lezen). Wel wat duurder, maar zeer compact en je hebt dan niet meerdere filters nodig.
Spul waarmee je foto's maakt...

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » do jun 11 2015 6:48 am

St3fan schreef: Op een forum wordt onder andere 6 maar ook 10 aangeraden,
????

gelukkig, dan kun je er 8 laten liggen.

Ga voor een ND, zo rond de 10 stops.
Geen fader, de oudere modellen tot 10 keer geven allen kruisvorming en ik ben helemaal niet weg van een dubbel filter op m'n objectief. De nieuwere modellen halen geen 10 keer meer.

Lees eens http://www.hansbraakhuis.nl/filter-topic.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
en lees daar pagina 12 en verder. Op het eind van dit document staan meerdere testen van anderen

St3fan
Forumlid
Forumlid

Bericht door St3fan » vr jun 12 2015 4:27 pm

Dankjulliewel allemaal voor de antwoorden. Lastig blijft het.
@Reno vanwege de beperkte ruimte schiet een filterhouder met plaatjes helaas niet op.
Hans Braakhuis schreef:
St3fan schreef: Op een forum wordt onder andere 6 maar ook 10 aangeraden,
????

gelukkig, dan kun je er 8 laten liggen.

Ga voor een ND, zo rond de 10 stops.
Geen fader, de oudere modellen tot 10 keer geven allen kruisvorming en ik ben helemaal niet weg van een dubbel filter op m'n objectief. De nieuwere modellen halen geen 10 keer meer.

Lees eens http://www.hansbraakhuis.nl/filter-topic.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
en lees daar pagina 12 en verder. Op het eind van dit document staan meerdere testen van anderen
Ik kwam het document voor het bezoek aan dit forum inderdaad tegen. Erg interessant. Ik vind het alleen moeilijk in te schatten wat bij eenzelfde foto-moment nou het verschil is tussen een 6-stops en een 10-stops. Als ik een bergachtig landschap wil fotograferen op een vrij zonnige dag, kom je dan met 6 wel 'goed uit'?
Thanks! Die ga ik onthouden. Heb zelf (zeker met die onbekendheid rondom ND-filters) liever de neiging hem bij een Nederlandse webwinkel te bestellen, maar misschien haalt dit me over dan.

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr jun 12 2015 4:32 pm

Dat hangt van de lichtomstandigheden. Een 'stop' betekent een halvering of verdubbeling van de hoeveelheid licht. Als je 2 stops wegneemt met een filter kun je dus bijvoorbeeld 2 stops langere sluitertijd gebruiken. Dus met 2 stops ND ga je van 1/100 naar 1/50 naar 1/25 sluitertijd. Met 4 stops ga je van 1/100 naar 1/50 naar 1/25 naar 1/13 naar 1/6 (afgerond) sluitertijd. Etc.

PS: Overigens hebben variabele 2-8 versies van LCW echt geen last van de kruisvorming, mits je wel een halve maerking binnen de min/max range blijft (wat overigens ook heel duidelijk in de handleiding staat, maar niemand lijkt die ooit te lezen).

St3fan
Forumlid
Forumlid

Bericht door St3fan » vr jun 12 2015 4:40 pm

Thanks, ik snap 'm!:)
Is dit wat, denken jullie? http://www.ebay.nl/itm/Slim-ND-Neutri-F ... 0788570130" onclick="window.open(this.href);return false;

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » vr jun 12 2015 5:11 pm

Gezien de lage prijs en het feit dat dit een stack van filters is vermoed ik dat dit kwalitatief enigzins teleurstellend zal zijn...

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » vr jun 12 2015 6:13 pm

Ik kan mijn schroeffilter op meerdere objectieven met een verschillende diameter gebruiken.... Step-up ring (of is het toch step-down?).
Het grootste nadeel van een, niet variabel, schroeffilter is dat je voordat je de foto kan maken je eerst moet scherpstellen en de belichting meten.
Dus bij elke wijziging van de hoeveelheid licht of compositie moet het filter er weer af en weer opgedraaid worden.

LJ-Jochem
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door LJ-Jochem » vr jun 12 2015 6:14 pm

Ondanks dat je geen grijsfilter wilt hebben met filterhouder raad ik je dit toch wel aan. Zoveel meer ruimte neemt het namelijk niet in en je kunt het inderdaad door middel van een andere verloopring ook voor andere objectieven gebruiken. Wil je niet de hoofdprijs betalen maar toch een goede kwaliteit filter die zich wel met Lee kan meten dan raad ik je aan eens naar de filters van 84.5mm te kijken.

Er zit een dealer in NL als je daar zou willen kopen maar wat je ook kunt doen is rechtstreeks bij hun op de site kopen. Ze versturen dan vanuit Slowakije en over het algemeen doen ze dat gratis en heb je je pakket binnen 3 a 4 dagen binnen per post en verzekerd. Voordeel als je rechtstreeks koopt is de prijs, die is voordeliger als hier in NL.
10 stops filter + adapterring 67mm + filterhouder (3 filters) + eventuele grijsverloopfilter strong (Ultimate line) = 79.00 + 4.95 + 5.95 + 35.95 = euro 125.85

http://www.84dot5mm.com/shop/

Ik heb daar mijn filters (prof line 100x100mm) ook vandaan en onderstaande foto is gemaakt met de X-stopper.

AfbeeldingZaanse Schans by Jochem van der Blom, on Flickr
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|

bredewoldski
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door bredewoldski » vr jun 12 2015 7:41 pm

Ik heb net zoals meerderen hier in dit draadje de Haida Slim ND3.0 ND1000 slim 77mm via Ebay gekocht voor €50, dit is een 10 stops filter en het filter bevalt mij prima.
Ik heb gekozen voor een schroeffilter, ik gebruik hem toch alleen op mijn 16-35mm F4 en lenzen die ik ooit nog wel eens aan wil schaffen (24-70 en 70-200) hebben allemaal een diameter van 77mm.
Filterhouder met voorzetfilters heb ik hiervoor gehad en vind ik persoonlijk veel te veel gedoe.

De 18-105 67mm is waarschijnlijk geen lens die je, je hele leven zult houden en ga je dan een keer overstappen naar een betere lens met een andere diameter, dan kan je helaas je schroeffilter niet meer gebruiken.

Het 67mm filter vind je hier.
http://www.ebay.nl/itm/Haida-Slim-ND-Gr ... 3a7809c60e" onclick="window.open(this.href);return false;
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook

Brutus
Clublid
Clublid

Bericht door Brutus » vr jun 12 2015 7:56 pm

bredewoldski schreef:Ik heb net zoals meerderen hier in dit draadje de Haida Slim ND3.0 ND1000 slim 77mm via Ebay gekocht
Is het geen gedoe om dat filter iedere keer los te schroeven voor scherpstellen en lichtmeten?
Of heb je daarvoor een truuk die je met ons wilt delen?
Groet,
Bert

bredewoldski
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door bredewoldski » vr jun 12 2015 8:06 pm

Brutus schreef:
Is het geen gedoe om dat filter iedere keer los te schroeven voor scherpstellen en lichtmeten?
Of heb je daarvoor een truuk die je met ons wilt delen?
Scherpstellen is het probleem niet Brutus, ik heb de lens al zo lang, dat ik me via de schaalverdeling en het bijbehorend diafragma prima kan redden.
Compositie en lichtmeten zal je toch moeten doen zonder filter dus dan moet je het filter er inderdaad af- en weer opdraaien voor mij werkt dat prima, en ik zie dat niet als een probleem.
Groet, Martin

Persoonlijke Website Nog steeds in aanbouw

Facebook

Brutus
Clublid
Clublid

Bericht door Brutus » vr jun 12 2015 8:10 pm

Goed om te lezen, Bredewoldski.
Dank!
Groet,
Bert

St3fan
Forumlid
Forumlid

Bericht door St3fan » za jun 13 2015 6:11 pm

Ik denk dat het deze gaat worden, http://www.ebay.nl/itm/Slim-ND-Graufilt ... 3a664c93e3" onclick="window.open(this.href);return false; goede keuze?

Plaats reactie

Terug naar “Filters”