OK. Ik overweeg een 18-200 VRII. Vlg. ads en kenners: "4x kortere sluitertijden.
Maar houdt mijn (meest gebruikte) P stand daar dan rekening mee met bepalen van de optimale combinatie A-S ?
Weet de camera dat er een VR opzit? Of is het beter om met VR de A,S of M te gebruiken? De P voldoet uitstekend tot op dit moment.
Heeft VR invloed op de groene Auto standen of zorgt het alleen voor scherpere fotos' en blijft de A-S combinatie ongewijzigd?
VRII vraagje
- SwederD70
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Camera houdt geen rekenening met VR inzake A en S bepalen (in geen enkel voorkeuze programma). Cam zorgt er alleen voor dat bij een gegeven hoeveelheid licht er een juiste combinatie van A en S wordt ingesteld om een juist belichte foto te krijgen.
VR stelt echter de gebruiker in staat om bij langere sluitertijden toch een onbewogen foto te maken!
Doordat de VR kleine bewegingen compenseert.
VR stelt echter de gebruiker in staat om bij langere sluitertijden toch een onbewogen foto te maken!
Doordat de VR kleine bewegingen compenseert.
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Toch een legitieme vraag. Standen die normaal niet "kunnen" zouden met een VR objectief best wel kunnen. Alleen weet je lens niet wat je gaat fotograferen, en alleen daarom al zou ik, als ik een camera was, niet onder 1/60 of zo gaan; anders komt het vaak voor dat het onderwerp bewogen is simpelweg omdat het beweegt.
Je zou volgens de "gegevens" een stop of 2 á 3 kunnen winnen. Ik denk dat dat alleen voor de gewone kiek opgaat.
Als je het onderste uit de kan wilt en dus v.w.b. de scherpte de fijnste detail haarscherp in beeld hebben, je niet echt moet gokken op VR maar voor omstandigheden gaan welke zulke eisen toestaan.
En dat houdt toch in goed glas maar ook goed licht. Sommige situaties kun je nou eenmaal niet compenseren met een stopje extra door VR (1 of 2)
Als je het onderste uit de kan wilt en dus v.w.b. de scherpte de fijnste detail haarscherp in beeld hebben, je niet echt moet gokken op VR maar voor omstandigheden gaan welke zulke eisen toestaan.
En dat houdt toch in goed glas maar ook goed licht. Sommige situaties kun je nou eenmaal niet compenseren met een stopje extra door VR (1 of 2)
PatrickP, Je moet niet verkeerd om gaan denken natuurlijk. De camera bepaalt in de P stand alleen maar de juiste combinatie van A en S om het 'geziene' licht juist te vangen. Er zal helemaal geen rekening gehouden worden met minimale sluitertijd. Het gebruikte objectief bepaalt wel de maximaal haalbare grootste diafragma opening en de camera zal bij weinig licht net zo makkelijk een sluitertijd van bv 1 of 2 seconden kiezen.
Jij als fotograaf moet bedenken dat je daarmee uit de losse hand dus geen onbewogen foto kunt maken. Maar vanaf statief een onbewegend onderwerp fotograferen gaat dan nog best.
Die VR is alleen een hulpmiddel om bij langere sluitertijden toch nog 'onbewogen' foto's te maken. (wat SwederD70 dus ook al zei)
Ook remoss denkt de verkeerde kant op. "goed glas" heeft tegenwoordig dus juist VR erbij om het onderste uit de kan te kunnen halen. langzamere sluitertijden met een 400 mm objectief bij voetbalwedstrijden, meetrekken bij Formule1 races, vliegende vogels, er zij legio toepassingen waarbij VR de fotograaf helpt om juist iets te kunnen wat zonder VR vaker mislukt-bewogen beelden oplevert.
Om nog even terug te komen op de oorspronkelijke vraag, ook in de P stand kun je door aan je instelwiel te draaien, de A-S combinatie veranderen. Met ingeschakelde VR kun je dan dus een combinatie kiezen waarbij je S langzamer is dan waar je zonder VR verstandig aan zou doen.
Tot slot wil ik nog wel even zeggen dat VR natuurlijk geen wonder middel is waarmee je ineens alleen maar geweldige en onbewogen foto's maakt. Maar ik ben blij dat mijn 70-200 de optie VR tot zijn beschikking heeft.
Jij als fotograaf moet bedenken dat je daarmee uit de losse hand dus geen onbewogen foto kunt maken. Maar vanaf statief een onbewegend onderwerp fotograferen gaat dan nog best.
Die VR is alleen een hulpmiddel om bij langere sluitertijden toch nog 'onbewogen' foto's te maken. (wat SwederD70 dus ook al zei)
Ook remoss denkt de verkeerde kant op. "goed glas" heeft tegenwoordig dus juist VR erbij om het onderste uit de kan te kunnen halen. langzamere sluitertijden met een 400 mm objectief bij voetbalwedstrijden, meetrekken bij Formule1 races, vliegende vogels, er zij legio toepassingen waarbij VR de fotograaf helpt om juist iets te kunnen wat zonder VR vaker mislukt-bewogen beelden oplevert.
Om nog even terug te komen op de oorspronkelijke vraag, ook in de P stand kun je door aan je instelwiel te draaien, de A-S combinatie veranderen. Met ingeschakelde VR kun je dan dus een combinatie kiezen waarbij je S langzamer is dan waar je zonder VR verstandig aan zou doen.
Tot slot wil ik nog wel even zeggen dat VR natuurlijk geen wonder middel is waarmee je ineens alleen maar geweldige en onbewogen foto's maakt. Maar ik ben blij dat mijn 70-200 de optie VR tot zijn beschikking heeft.