Beetje ongeduldig? Nu al het derde topic waarin je om tips en advies vraagt....
Bij het bekijken van de EXIF valt me op dat je vrij lange sluitertijden gebruikt hebt.
Als je vanaf statief gefotografeerd hebt (en de VR uit) kan dat in principe prima, echter...
Wanneer het waait en je onderwerp daardoor beweegt zijn deze sluitertijden al snel te lang.
Voor "uit de hand" fotograferen zijn deze sluitertijden te lang, zeker i.c.m. de brandpuntsafstand, daar is de stabilisatie niet tegenop gewassen.
Een diafragma van zo rond de f/18 ben je inderdaad wel nodig vanwege de geringe scherptediepte met een dergelijke combinatie.
Kleiner dan f/18 is niet aan te raden vanwege diffractie, maar ik moet zeggen dat ik dat zelf wel geregeld doe en het mee vind vallen.
Dus alles wat je dan nog kunt doen om de benodigde kortere sluitertijden te realiseren is het verhogen van de ISO waarde.
Met een D5200 zou je, naar ik denk, ook met ISO 800 nog redelijk ruisvrije opnames moeten kunnen maken
en misschien nog wel hoger mits je in de nabewerking met een goed ruisonderdrukkingsprogramma daar de nodige aandacht aan besteed.
Met deze tips moet het ongetwijfeld nog beter gaan.
Succes en vooral veel plezier met je volgende serie.