X-Rite i1Display Pro of Colormunki Display

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Jacob_O
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

X-Rite i1Display Pro of Colormunki Display

Bericht door Jacob_O » di jun 16 2015 2:47 pm

Zit te twijfelen tussen deze 2 calbratietools.
Is de i1Display Pro zijn meerprijs van € 80,- nu wel of niet waard?
Voor zover ik het nu begrijp zit het grote verschil in de software.
Zijn de extra mogelijkheden met de i1Display Pro enkel leuk om mee te spelen,
of voegen ze daadwerkelijk iets toe aan de mogelijkheden of eindresultaat?

Zou het op prijs stellen wanneer (ervarings)deskundigen hier meer over kunnen/willen zeggen.

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: X-Rite i1Display Pro of Colormunki Display

Bericht door ATOR » di jun 16 2015 3:50 pm

Dit zijn de extra mogelijkheden van de i1Pro:

- Je kunt uitgebreider instellen hoe je wil kalibreren, als je b.v een andere WB wilt of een monitor wilt kalibreren op een broadcast setting dan kan dat.

- Je kunt het gekalibreerde resultaat controleren.
Dat je een monitor kalibreert wil niet zeggen dat het gekalibreerde resultaat goed is. Een goed gekalibreerde slechte monitor geeft nog steeds een slecht resultaat. Dat weet je pas als je het nameet. Je kunt ook de uniformiteit meten, kijken of het beeld lokaal niet afwijkt.
Je kunt zelfs in een grafiek bijhouden hoe je monitor in de loop van de tijd presteert en zo zien wanneer het tijd is voor een nieuwe (als bv je backlight minder wordt.)

- Bovenop de normale kalibratie kun je een hele serie kleurenpatches laten kalibreren, ik weet niet of dit kan met de Colormunki. Je kunt zelfs pantone kleuren of de kleuren van een eigen foto laten kalibreren. Het geeft een (iets) beter resultaat.

- Hij meet 5x sneller, maar goed het is nog steeds niets iets waar je op gaat zitten wachten. Als de Munki ook uitgebreid patches kan kalibreren dan zal dat 5x langzamer wel erg lang duren. Dat wordt dan 35min i.p.v. 7min.

- Hij werkt met de software van een aantal monitoren van Dell, NEC en Eizo. De Dell Ultrasharp serie werkt bv. alleen met de i1 Pro.

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » di jun 16 2015 5:02 pm

Ja, het klinkt erg aantrekkelijk....
Vooral het idee dat je naderhand het resultaat niet alleen visueel kunt beoordelen maar ook nog eens de harde getallen kunt bekijken trekt mij wel aan.
Nog maar eens laten bezinken....

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » wo jun 17 2015 5:05 pm

ATOR bedankt voor de reactie.
Omdat ik in de toekomst niet het idee wil krijgen dat ik misschien toch te weinig opties heb,
heb ik dus de X-Rite i1Display Pro maar besteld.

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » wo jun 17 2015 6:11 pm

Het is een lastige afweging, voor bijna iedereen is de ColorMunki goed genoeg. Zelf heb ik de i1pro gekocht omdat ik daarmee mijn Dell monitor hardwarematig kan kalibreren.

Het controleren van de display is niet iets wat ik regelmatig doe maar het is wel goed om te weten hoeveel een scherm afwijkt. Ik heb hem gebruikt om mijn beamer te kalibreren en dan zie je bij het controleren duidelijk dat het gekalibreerde resultaat afwijkt van het ideaal. Nou gebruik ik een beamer niet voor kritisch werk maar voor bv. een vakantie laptop is het wel lekker om te weten hoeveel het scherm na kalibratie nog afwijkt.

Daarnet kwam ik er achter dat je met een gratis app (ColorTrue) zelfs je telefoon en tablet kunt kalibreren! Dat kan alleen met de i1pro versie en niet met de ColorMunki Photo. Het is erg cool dat ik net voor het eerst mijn foto's op mijn telefoon gezien heb zoals ik ze bedoeld heb :clap:

JaapV
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo jun 17 2015 6:21 pm

Wow, ook voor Android!
Binnenkort eens proberen!
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » wo jun 17 2015 7:12 pm

Als ik het goed begrijp kan de Colormunki Display ook Android apparaten calbreren en ondersteunt deze ook hardwarematige calibratie: https://www.xrite.com/colormunki-display
Waarbij ik aanneem dat "•Automatic Display Control (ADC)" de genoemde hardwarematige calibratie is.

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » wo jun 17 2015 7:58 pm

ColorTrue werkt inderdaad wel met de ColorMunki Display maar niet met de ColorMunki Photo. De naamgeving van hun modellen maakt het er allemaal niet zo duidelijk op. Hiervoor had ik een X-rite eye-one wat dus een héél ander model is dan de i-1 (spreek je uit als eye-one) :shock: :problem:

ADC is geen hardwarematige kalibratie, het houdt alleen in dat de X-Rite software de instellingen zoals brightness en contrast van je monitor kan veranderen zodat je dat niet zelf hoeft te doen. Bij hardwarematige kalibratie worden de aanpassingen niet gedaan door het OS maar met een hogere bitdiepte door hardware op de monitor.

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » wo jun 17 2015 9:29 pm

ATOR schreef:(...)
ADC is geen hardwarematige kalibratie, (...)
Daar ging ik tot nu altijd wel van uit. Je blijft leren!
Dus de kleurcalibratie gebeurt dan (net als bij mijn non-ADC Dell U2410) puur via het monitorprofiel?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » wo jun 17 2015 10:31 pm

Ja dat klopt. ADC draait alleen automatisch aan de monitorknoppen om de juiste brightness, contrast en witbalans te krijgen.

Monitoren die je hardwarematig kunt kalibreren hebben zelf een "profiel", een Look Up Table (LUT). Als er veel aangepast moet worden bij het kalibreren zou je met het 8 bit softwarematig profiel banding kunnen gaan zien, de LUT in de monitor heeft meestal meer bits en dan heb je dat niet zo snel.

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » wo jun 17 2015 10:36 pm

Als ik het nu dus goed begrijp is hardwarematig calibreren dus het aanmaken van een LUT in de monitor i.p.v. binnen de computer voor je graka?

ATOR
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ATOR » do jun 18 2015 12:34 am

Ja, je hebt bij beiden een ICC monitor profiel. Bij softwarematige kalibratie wordt dit profiel aangepast om de kalibratiecorrecties uit te voeren, bij hardwarematige kalibratie blijft het profiel neutraal en worden de correcties door de monitor uitgevoerd.

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » do jun 18 2015 9:38 am

Bedankt voor je extra toelichting, ik begrijp nu wat beter waar ik aan toe ben en wat ik mag verwachten straks.

Jacob_O
Forumlid
Forumlid

Bericht door Jacob_O » do jun 18 2015 11:59 am

Inmiddels ontvangen en de eerste monitor gecalibreerd.
Stuk sneller en gemakkelijker dan met m'n vorige Spyder 3 Pro.
Resultaat lijkt in orde aldus de getallen en de afbeelding:

Afbeelding

JaapV
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JaapV » do jun 18 2015 6:23 pm

Komt inderdaad ruwweg overeen met de resultaten op mijn moni.

Afgelopen maandag in de "workshop" van ProFotoNet (bij KE Cap a/d IJ) werd ons verteld dat 120cd luminantie eigelijk te hoog is en dat 90 een betere waarde zou zijn.

Als iemand daar iets meer over weet...?
Groet, Jaap

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”