dissel schreef:
het is allang bekend dat er ruis en heldere pixels door elektrische lading in de sensor ontstaan in digitale camera's met lange tijdopnamen, de verhoudingen zijn tegenwoordig al verbeterd maar waar het om gaat is wat een acceptabel niveau is voor een dergelijke camera vandaag de dag
Je zult nauwelijks iets anders kunnen betrekken.
Er zijn slechts enkele camera sensor fabrikanten in de wereld waar uit te kiezen valt. Nog afgezien in welke merken camera's ze worden gezet.
De sensors van Nikon komen doorgaans van Sony. Canon maakt haar eigen chips.
Ben je niet tevreden over die in Nikon gebruikt, bij andere merken zul je nauwelijks andere resultaten tegenkomen, omdat mogelijk van dezelfde sensors gebruik worden gemaakt of in ieder geval vergelijkbare techniek hebben omdat de sensors uit dezelfde fabriek komen. Canon loopt op ruisniveau heden ten dage achter op die van Sony/Nikon. Wat wil je?
En als het ruisniveau al beter zou zijn, kan dat ook nog eens liggen aan een in-camera verborgen softwarematige bewerking, die misschien niet eens bekend is, maar wel degelijk binnen het systeem voor de nodige vermindering zorgt. Waarvan je maar moet afwachten of het geen andere nadelige effecten teweeg brengt?
Als het om heel specifiek gebruik gaat in astrofotografie, bestaan er wel gekoelde systemen, maar praat je over een niche markt waarbij je de systemen mogelijk zelf bij elkaar moet "knutselen" in combinatie met telescopen. Hangt ook een heel ander prijskaartje aan. Voor "amateur" astrofotografie zou je misschien beter de Nikon 810A kunnen aanschaffen. Die is er specifiek op afgestemd. Maar ook daar zul je moeten dealen met de standaard ruis die ook daar een rol bij kan spelen. (En de nodige maatregelen moeten nemen in "zwart"-opnamen om de nadelige effecten zoveel mogelijk te beperken, of "stacking" van opnamen te gebruiken).
http://www.digifotopro.nl/content/previ ... fotografie" onclick="window.open(this.href);return false;
dissel schreef: verschillende tijden 30 sec,1 min ,2min, 4min o.a met gebruik van een High Formatt 16 stops filter, benieuwd naar de verschillen/overeenkomsten
Wat heeft het praktisch gezien voor zin om zelfs nog met een flinke High Formatt 16 stops filter te proberen je belichtingstijden zo lang mogelijk te krijgen?
Wil je alleen het ruisniveau weten, maak dan een enkele opname
met de camera body-dop erop, zonder enig aanvullende correctie. Wat je dan te zien krijgt is enkel de ruis. Datgene wat je wilt meten of zien. Het resultaat zal voorspelbaar zijn, hoe langer de belichtingstijd, hoe meer ruis. Hoe meer testopnamen, hoe warmer de sensor, en ook dan meer ruis,
zelfs met dezelfde belichtingstijd.
In die zin lijkt me in relatie tot ruis het schoonmaken van de sensor een broodje AAP verhaal in de context van "schoonmaken" (zuiver maken). Het enige wat van invloed zou kunnen zijn dat je dan wat meer tijd genomen hebt tot een volgende testopname, en de sensor tussendoor mogelijk dan wat meer is afgekoeld. Zeker als je de sensor "nat" schoonmaakt met swabs is de temperatuur daarmee weer wat extra omlaag gegaan. 10 minuten wachten heb je mogelijk een vergelijkbaar resultaat in afkoeling als de sensor nat cleanen. Je kunt de camera tussendoor ook in de diepvries leggen voor extra koeling. Bij teveel koelen heb je dan mogelijk wel weer problemen met condensvorming, als je de camera eruit haalt.