Ik weet het niet meer, uw mening?

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
marx

Ik weet het niet meer, uw mening?

Bericht door marx » ma nov 19 2007 1:56 pm

Een impressie uit frankrijk die ik heb opgedaan 2 maanden geleden, ik twijfel over de kwaliteit, ik mis nog wat in de meeste foto's ik kan er de vinger niet opleggen, derhalve uw hulp ingeroepen.

1:
de kleuren vind ik mooi, maar het lijkt wel of er iets mist in de foto, te leeg?
Afbeelding

2:
Dilemma, bos op de achtergrond, weglaten of juist goed zo voor de extra kleur, of zou het mooier geweest zijn als ik een lager standpunt gekozen had?
Afbeelding

3:
Express gekozen voor een lange(re) sluitertijd voor het water, maar de lucht is eigenlijk te licht, was dit mooier met een mooie lucht en statisch water?
Afbeelding

en 4 kon ik niet kiezen, wat vinden jullie, zelfde brug, overdag en 's avonds:

4:
Afbeelding

of

Afbeelding

5:
nog een typisch voorbeeld, wat had ik beter kunnen doen, ik heb de horizon recht, de belichting redelijk, gezorgd voor wat afleiding (vlinder onderin) en toch kijkt ie niet lekker weg.
Afbeelding

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » ma nov 19 2007 3:33 pm

Ik vind het eigenlijk wel heel goede foto's al begrijp ik van een paar wat je bedoeld.
Ik vind foto 1 echt wel helemaal goed. Ook foto 2 is prima voor mij. Hij heeft een wat draaierig/vervreemdend effect door de onscherpte in de achtergrond, maar dat vind ik juist wel mooi.
Bij Foto 3 zou het geheel iets donkerder mogen en zeker de lucht. Ik weet niet wat voor software je hebt, maar je zou de lucht (en eventueel de brug) kunnen selecteren en die donkerder zetten. Anders kun je misschien iets met exposure en contrast bijstellen. Ik vrees wel dat de lucht geen detail meer gaat krijgen (als die er al in zat). Ik neem aan dat je ivm de lange sluitertijd (niet altijd mijn smaak trouwens) het kleinste diafrgama hebt gekozen? Zo niet dan had je hier iets meer mee kunnen doen.
Van de foto's 4 vind ik de avond het mooist, maar de andere is ook goed, alleen zou de brug iets donkerder mogen voor mij (maar als je niet kunt selcteren krijg je dan weer problemen met je lucht).
De vlinder op foto 5 is nauwelijks te zien (in ieder geval geen aandacht-trekker. Ik vind de kwaliteit en scherpte van de foto erg goed, maar hij heeft iets vreemds waarvan ik niet met zekerheid kan zeggen wat het is, misschien de kijkrichting of het gebrek aan een duidelijk onderwerp (misschien ook te veel groothoek.
Ik ben benieuwd wat anderen vinden.

marx

Bericht door marx » ma nov 19 2007 4:16 pm

Dank je Yvette, je legt precies je vinger op de zere plek, ik bewerk met CS2 en heb lightroom geinstalleerd staan, maar snap er de @#$%% van :)

Komt nog wel, ik weet gewoon niet hoe ik een stuk moet selecteren.

foto3 was al op de kleinste F waarde mogelijk en sluitertijd van een seconde voor het water, details waren er niet in de lucht, blauw, blauw en nog eens blauw, ook had ik al een pola filter gebruikt, misschien toch maar aan de grijsfilters gaan voor optimale resultaten.

4, idem, ik moet echt nog leren werken met lightroom..

5, ik weet wat je ziet, maar kan het ook niet precies plaatsen
Dank voor je mening in ieder geval!

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » ma nov 19 2007 4:45 pm

Ik denk dat het belangrijkste probleem van foto 5 is dat de horizon niet recht staat. Het water loopt scheef af!!! Vergelijk de oorspronkelijke foto eens met deze aanpassing.....

Afbeelding
Jur

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » ma nov 19 2007 7:51 pm

Is wel iets beter zo, maar houdt een gevoel dat er iets mist voor mij. Dit is wel wat ik bedoelde met groothoek, ik dacht dat dit het gevolg was door de groothoek afwijking omdat de boom wel netjes recht stond.
Wat het eselecteren betreft kun je voor de brug en de lucht in CS2 misschien iets proberen met het magnetisch lasso of de quick-selectie tool. Hoe dit precies werkt is vast wel ergens in de help of op het net te vinden (ik weet het wel, maar het even uitleggen is een ander verhaal). Als je het gebied geselecteerd heb kun je daarvan de belichting en evenueel de kleur (blauw terug) aanpassen. Je zou zelfs een prachtige lucht uit een andere foto ervoor in de plaats zetten.

evhfoto

Bericht door evhfoto » ma nov 19 2007 8:53 pm

probeer eens wat strakker te kaderen. Het stuk rechts van de boom, de witte uitgebleekte lucht voegen niets toe, maar leiden wel af. Wat ik in al die foto's mis, is iets dat leeft, een mens een kat, een eend oid. Als op de brug een figuur over de reling kijkt, of een fietser langs fietst is de foto al snel interessanter. Soms heb je geduld nodig en moet je wachten tot er iemand op de juiste plek staat.
Verder heb je te veel lucht. Dit kan leuk zijn als er condens strepen of wat vogels in te zien zijn, anders heeft het geen toegevoegde waarde.

Misschien kun je er wat mee.

Eric

Frederix

Re: Ik weet het niet meer, uw mening?

Bericht door Frederix » di nov 20 2007 12:09 am

marx schreef: 3:
Express gekozen voor een lange(re) sluitertijd voor het water, maar de lucht is eigenlijk te licht, was dit mooier met een mooie lucht en statisch water?
Afbeelding

5:
nog een typisch voorbeeld, wat had ik beter kunnen doen, ik heb de horizon recht, de belichting redelijk, gezorgd voor wat afleiding (vlinder onderin) en toch kijkt ie niet lekker weg.
Afbeelding

Ik vind foto 3 en 5 het allerbeste, de rest boeit mij niet zo zeer.

Foto 3 vind ik mooi omdat er veel diepte in zit. Het water zit vol beweging. Ik vind foto 3 erg goed. De lucht kun je in bv PS donkerder maken, dat is misschien wat beter. Het bewegende water is top.

Foto 5 vind ik ook erg goed. Ik houd erg van groothoek, door het gebruik van groothoek heb je de brug helaaml op de achtergrond, in de voorgrond heb je water vlak voor je voeten in beeld. De schittering in het water op de voorgrond doet het voor mij helemaal. Doordat de brug minder sterk van kleur is, ontstaat er veel diepte in de foto.

GdP

Bericht door GdP » di nov 20 2007 12:35 am

Bij foto 2 is de achtergrond gewoon te onrustig. Het maakt een rommelige indruk.

De andere foto's kan ik wel waarderen.

Met vr. gr.,

Gerrit

marx

Bericht door marx » di nov 20 2007 7:16 am

Ik dank u voor jullie verhelderende kijk. Ik zal proberen hieraan volgende keer wat meer aandacht te besteden en wat meer levends erop te krijgen.

Overigens, het was geen brug, maar een aquaduct, op foto 5 zie je dat er 2 bootjes overvaren :)

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » di nov 20 2007 9:25 am

Zo zie je maar weer, veel verscghillende meningen. Aan de ene kant ben ik het wel eens met het gegeven dat mensen en/of dieren de foto direct levendiger maken, maar aan de andere kant hebben goede foto vol leegt ook een zekere zeggingskracht. Het is vooral een kwestie van smaak en wie zich aan alle regels en wetten houdt, maakt weer saaie standaard foto's.
Wat dat betreft kun je het beste bepalen hoe je ze zelf anders wilt en op zoek gaan naar een manier om dat te bereiken.
Ik blijf foto 1 trouwens echt geweldig vinden.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”