Ik heb onderstaand verhaal al eens eerder geschreven, maar in beide topics was een onheilspellende radiostilte het gevolg.
Misschien heb ik het helemaal fout, maar volgens mij kennen AF en DX objectieven beide een 1,5 cropfactor wanneer ze gebruikt worden op een DSLR. Klopt toch?
Welnu:
Ik heb een AF 70-210D objectief en een DX 18-200VR.
Wanneer ik beide objectieven op 200mm instel, dan geeft het AF-objectief een veel sterkere vergroting dan het DX-objectief.
Op 200cm exact een liniaal neergezet.
Met beide objectieven een opname gemaakt van de liniaal, verder aan de camera niets veranderd. Beide objectieven op 200mm.
De 70-210 geeft een breedte van 20,2 cm
De 18-200 geeft een breedte van 32,2 cm
De EXIF geeft bij beide 200mm.
Ik kan twee verklaringen bedenken:
1. Het brandpunt van een AF-objectief moet je op een DSLR met 1,5 vermenigvuldigen, dat van een DX-objectief niet. Ik twijfel aan deze verklaring omdat het DX-objectief op 50mm exact dezelfde vegroting geeft als de AF 50mm 1.8.
Bovendien zou dat betekenen dat ik het altijd verkeerd begrepen heb.
2. Er is iets mis met de objectieven. Ik heb de 18-200 vergeleken met 2 andere exemplaren van vrienden, en zij geven alldrie dezelfde vergroting. Ik neem dus aan dat het 18-200VR objectief klopt. Blijft over dat er iets mis is met het 70-210D obectief, maar ik weet geen manier om dat te controleren.
Vraag: Hoe verklaren jullie het verschil in vergroting tussen mijn twee objectieven? Is er een manier om de correctie vergroting van mijn 70-210D te controleren?
Plaatjes zien?
Links de 70-210, rechts de 18-200

Wie helpt?
Ik heb de vraag nu drie maal aan Nikon Europe gesteld, met plaatjes erbij, maar ik krijg steeds flutantwoorden. "Verschil in vergroting heeft te maken met de beeldhoek" Ja, logisch, dat weet ik ook wel.
Laatste poging nu hier, en dan trek ik mijn keutel in. Beloofd, eerlijk waar.
Jaap