Witbalans in de studio

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Witbalans in de studio

Bericht door Riemke » wo nov 21 2007 10:02 pm

Hier op het forum zijn met mij een aantal forumleden die soms gebruik maken van een studio.
Vraag: Hoe regelen jullie de witbalans? Ik ga er voor het gemak van uit dat er in RAW wordt gefotografeerd.
Bij workshops heb ik eigenlijk altijd geleerd e.e.a. te doen met behulp van een grijskaart. Houdt dit dan in dat het er eigenlijk niet toe doet hoe je het instelt? Gaat het om "warmte" in de opname of juist "koele" kleuren?

De witbalans kun je voorts ook nog apart instellen, bijv. Auto -2. Wat is daar het effect van?
Bij mijn laatste studiofoto's waarvan ik er een paar gepost heb vanavond heb ik afwisselend de witbalans op auto en op flash gehad, dit ook omdat ik nog volop aan het experimenteren ben met het instellen van al mijn apparatuur. Bij een workshop staat alles klaar, nu moet je het zelf uitvogelen :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » wo nov 21 2007 10:49 pm

Ik denk dat wanneer je in de studio werkt je het beste af bent om alles op flash te doen.. Uiteraard als er alleen studio flits apparatuur wordt gebruikt.

Gemengd licht (kleur) zou ik dan zoveel mogelijk voorkomen of je moet werkelijk op zoek zijn naar een bepaald effect met verschillende lichtkleuren.

Bijv. in gloeilamplichtkleur (in Engels Tungsten) flitsen om daglicht erg blauw te laten overkomen kan soms erg mooi zijn...je moet dan je studioflitser voorzien van een oranje (gel) filter en je camera instellen op gloeilamp het daglicht wat dan langs een raam binnenvalt wordt dan mooi blauw.

verder kun je als je in raw/nef schiet altijd nog alle kanten op als je lichtbronnen 1 keur uitstralen.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » wo nov 21 2007 11:19 pm

Uhhhh Expodisc?
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door ArjanL » do nov 22 2007 12:20 am

Ik gebruik 'flash', jpg en een grijskaart.
Grijspipet in Lightroom en/of Photoshop geeft dan nog een warme tint. Vind ik bij portretten wel belangrijk.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » vr nov 23 2007 5:46 pm

Hoi Riemke,

Wat je ook kan doen is je witbalans handmatig in stellen op je D2X , je zet de witbalans dan op K , je houdt het witbalans knopje ingedrukt en met het draaiwiel aan de voorkant zet je hem op 5600K , moet je even in de gegevens van je flitsers kijken wat voor kleur temperatuur ze hebben maar ik vermoed 5600K .

Groeten Jan.

foto-ed
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door foto-ed » vr nov 23 2007 6:22 pm

Ik gebruik in de studio en op lokatie de WhiBal card. Bevalt me goed! Voor meer info check http://www.rawworkflow.com/products/whibal/index.html hier is al meer over geschreven op dit forum..
Nikon (Club Nederland) Gek én NPS-lid

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door ElRonno » ma mei 05 2008 1:14 am

Even een custom white balance preset aanmaken met een grijskaart. Kleine moeite, groot plezier.

En gemengd licht voorkomen. Maar zelfs met drie dezelfde flitsers kun je kleurverschil hebben door de leeftijden van de flitsers. En nog erger als je verschillende opzetdingen gebruikt (spot, softbox, beautydish etc) want meestal zijn deze net niet helemaal precies wit, zeker niet als ze wat goedkoper zijn. Combineer je dan een spot met een softbox, dan verschilt waarschijnlijk de kleur toch heel iets.

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door The-Boss » ma mei 05 2008 1:36 am

Met de een grijskaart gaat het ook goed, zie http://www.fcnsr.nl/Files/naslag_05.html
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » ma mei 05 2008 8:05 am

Riemke, mijn advies is maak gebruik van een Expodisc. Dit werkt enorm gemakkelijk, er wordt rekening gehouden met verschillende soorten licht en het is goedkoop (€ 10 bij Fotoshop Aalten).

Hoe gaat e.e.a. in zijn werk:
1. Plaats je statief
2. Loop naar het onderwerp en meet het diafragma en sluitertijd van de camera door de lens op het statief te richten
3. Stel beide waardes in via het manual menu en zet dan de lens op oneindig en zoom volledig uit (difuus)
4. Witbalans op PRE en schiet een foto (alle flitser mee laten flitsen)
5. Plaats je camera op het statief, richt, stel scherp en schiet de foto
6. Kijk naar je grafieken op je camera. De RGB grafieken moeten 100% gelijk aan elkaar zijn, is dat niet het geval kun je met gebruik maken van je WB fijn afstelling

HIER kun je veel meer lezen over de Expodisc, het gebruik ervan en een fotogallerij.
Hope this helps en suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door André » ma mei 05 2008 9:16 am

Een expodisc voor 10 euro ????? die van mij (77 maat) was wel tikkie duurder hoor, 75 euro om precies te zijn.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » ma mei 05 2008 9:34 am

Riemke,

Het probleem is dat bij studioflitsers de kamera de kleurtemperatuur van het (meestal halogeen) instellicht meet.
Als je RAW fotografeert is dat een tijdelijk probleem, je kan dit achteraf aanpassen.

Ik los dit op door de kamera kleurtemperatuur op FLASH in te stellen.
Meten met een wit-/grijskaart of Expodisk is wellicht nauwkeuriger, maar veel extra werk.
De lol van een studipoflitser is tenslotte een constante kleurtemperatuur.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

iJoost

Bericht door iJoost » ma mei 05 2008 11:59 am

De Whibal bevalt mij heel goed.

En veel werk? Moah... De hele verzameling NEF's in Adobe Camera Raw openen. Het grijs van de Whibal aanklikken en de white balance met een druk op de knop op alle NEF's toepassen. Dat scheelt werk. Dat gaat veel sneller dan ze allemaal stuk voor stuk kleur corrigeren.

En nee, ik heb zelden of nooit dat ik de white balance zo uit de camera afdoende vind. Ik zal wel een moeilijk gevaal zijn, wat dat betreft. ;-)

mikemix

Bericht door mikemix » ma mei 05 2008 12:13 pm

Ik stel hem in de studio altijd handmatig in en buiten gewoon in "A" stand.
Bewerk in PS eventueel na (NEF).
Werkt voor mij het beste.

evertfoto

Bericht door evertfoto » zo mei 11 2008 6:08 pm

Riemke,
Volgens mij heeft een grijskaart geen nut inzake witbalans.
Grijskaart bepaalt een juiste belichting (tijd,diafragma)
Elk type flitser heeft een eigen kleurtemperatuur en geeft eigenlijk "daglicht".
Je hebt toch een losse lichtmeter? Wat is dan nog het probleem?

iJoost

Bericht door iJoost » zo mei 11 2008 6:53 pm

Een gewone grijskaart gebruik je om de belichting te bepalen, ja. Maar er zijn er ook die een keurig vlak reflectie-spectrum hebben. En die zijn perfect om de witbalans goed te krijgen. Eén achteloze foto extra per sessie (bij dezelfde lichtmix) is alles wat nodig is, om naar huis te gaan met het gevoel dat je in elk geval de witbalans later met een enkele klik voor alle foto's tegelijk goed kunt krijgen. Je kunt het ook met de hand doen, maar als het er veel zijn dan is dit toch wel erg handig.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”