Scherpe foto voor groot formaatprinten

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
signxpress
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Scherpe foto voor groot formaatprinten

Bericht door signxpress » wo aug 19 2015 10:07 pm

Morgen moet ik voor iemand een foto gaan maken en die foto moeten wij dan gebruiken om op een groot formaat printer te printen.
De klant had al een foto gemaakt, maar hier zat iets wat beweging in omdat ze dit gehurkt had gedaan en uit de hand.
Ik had het volgende als plan:
De camera op statief zetten, live view en een afstandbediening gebruiken.
Maar nu ben ik nog niet zo lang bezig met fotografie en ben nog wel iets wat onzeker, de meeste foto's maak ik nog in P stand.
Het moet ook een foto worden die buiten wordt gemaakt zonder scherpte diepte en er komt iets voorbij rijden (niet al te snel)
Hoe kan ik het beste mijn camera instellen?
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Scherpe foto voor groot formaatprinten

Bericht door Léon Obers » wo aug 19 2015 11:51 pm

Zonder scherpte diepte betekent een grote diafragma-opening. Moet je wel verzekerd zijn van goede scherpstelling. Grote diafragma-opening impliceert tevens een kortere sluitertijd. Dat komt dan weer precies goed uit met iets wat langzaam voorbij rijdt.

Maar is een aanpak met net wat meer scherptediepte, langzamere sluitertijd en "mee trekken" in de beweging van wat er langzaam langs komt fotografisch gezien niet veel interessanter?

Was laats nog een leuk draadje over:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 35&t=61654" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

signxpress
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door signxpress » do aug 27 2015 8:24 pm

Sorry, zeer trage reactie, een beetje te druk geweest met mijn werk.

Foto's zijn aardig gelukt maar nog niet 100% naar mijn tevredenheid.
Ik heb de foto's geschoten met een grote diafragma en ISO 100.
Ik had veel last van teveel licht, het was die dag zonnig en blauwe lucht, wellicht een polarisatie filter de volgende keer gebruiken?
Ik ben bang dat ik ook de verkeerde lens heb gebruikt, met de kit lens kon ik vrijwel geen scherpte diepte foto's maken, met de lens
die ik nu gebruikt kan ik moeilijk foto's maken zonder scherpte diepte.
De lens welke ik gebruikt is een Sigma 35mm 1:1.4 DG, is dit wel de juiste lens of moet ik naar een andere lens kijken?

Flickr

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do aug 27 2015 8:34 pm

De lens op zich is uitstekend. Daar zou het beslist niet aan kunnen liggen om die in te zetten.
Maar de rest, je eigen know-how, hoe te gebruiken, met wat ik dan lees uit je reactie, ---niet lullig bedoeld--- maar daar heb ik dan weer mijn twijfels over. Zo onzeker over je eigen kunnen. Dat roep je eigenlijk zelf over je heen met je reactie. Laat eens resultaat zien, zijn we meteen verlost van mogelijk misplaatst vooroordeel. :o :D :wink2:
Een voorbeeld biedt ook direct aanknopingspunten voor kijkers wat je eventueel kunt verbeteren voor een volgende keer.
(En met ervaringsniveau * ook daar houd men wel rekening mee. :wink2: ).

Overigens weet ik niet wat je bedoelt als verschil met "geen scherpte diepte foto's maken" of "zonder scherpte diepte".
Geen of zonder betekent hetzelfde. Wat wil je bereiken?

De kitlens is niet lichtsterk, daarmee heb je altijd reeds een relatief vrij grote mate van scherptediepte.
De 35mm/1.4 is lichtsterk. Daarmee kun je zowel opnamen maken met een redelijk korte scherptediepte, gemiddeld, of grote scherptediepte.

Welke camera gebruik je?

oud0001

Bericht door oud0001 » za aug 29 2015 12:21 am

De TS gebruikt:

Nikon D5300
Nikon 1 S1

Nikon DX/AF-S Nikkor 18-140mm
Sigma Apo Macro DG 150mm / 1:2.8
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art

De naam van de TS is tevens bedrijfsnaam, FB naam en 500PX naam. :wink:

signxpress
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door signxpress » zo aug 30 2015 1:43 am

De Nikon 1 S1 is meer de camera voor makkelijk mee te nemen en voor mijn vrouw, de Nikon D5300 met een van de Sigma lenzen is voor haar te zwaar.
Maar inderdaad, ik had bij mijn start post al moeten vermelden welke camera en lens ik gebruikt.
Mijn camera waar het om gaat is de D5300 in combinatie met de Sigma 35mm.
De Nikkor 18-140mm ligt in de kast onder een laagje stof :D

Ik wil wel een foto plaatsen hier, maar hoe kan ik dat het beste doen?
Uiteraard kan ik hem wel op een van mijn domeinen zetten, of is er een andere mogelijkheid?

"Overigens weet ik niet wat je bedoelt als verschil met "geen scherpte diepte foto's maken" of "zonder scherpte diepte".
Geen of zonder betekent hetzelfde. Wat wil je bereiken?"

Wat ik bedoelde is dat ik met de Nikkor 18-140mm wel een algehele scherpe foto kon maken, maar een scherptediepte foto ging niet.
Nu met de Sigma 35mm kan ik wel aardig leuke scherptediepte foto's maken, maar een algemene scherpe foto is wat moeilijker lijkt het wel.

En wat betref de reactie "---niet lullig bedoeld---", zo pak ik dat niet op, het is inderdaad zoals je schrijft.
Ik ben niet altijd zeker en ik twijfelt misschien teveel.
Een vriendin van een goede vriend vroeg mij vorig jaar of dat ik wat foto van hun wilde nemen, ik heb dit afgeketst omdat ik bang was de zaak te verkloten.
Nu gaan ze volgende jaar trouwen en ik weet dat ze mijn gaan vragen om foto's te maken, wat mij al nachtmerries bezorgd.
Maar aan de andere kant wil ik dit wel graag doen.
De foto's die ik hebt gemaakt waarover ik schreef op 27-08-2015 was eigenlijk de eerste keer dat ik dit voor iemand deed, daarvoor heb ik veel foto's gemaakt van allerlei andere zaken en ook veel van mijn dochter.
Dit gaat meestal goed omdat hier geen echte druk achter zit.

[edit]
Oke, nu zie ik wat het probleem was om hier een foto te plaatsen vanaf 500PX, het is het formaat welke te groot is
Afbeeldingen mogen maximaal 1280 pixels hoog zijn.
Afbeeldingen mogen maximaal 1920 pixels breed zijn

Deze foto heb ik vorig jaar gemaakt in Kroatië en toen had ik mijn camera pas net 2 maanden en alleen de Nikkor 18-140mm lens.
https://drscdn.500px.org/photo/84144417 ... 089ec91c68" onclick="window.open(this.href);return false;
Op de foto heb ik gefocust op de brandkraan en met de bedoeling dat deze scherp was en de rest niet.
Dat dit lukte was meer geluk dan wijsheid, bij deze foto is het goed gekrukt en ook precies wat ik wilde ondanks dat het een gelukstreffer was..
De foto die ik nu hebt gemaakt is de achtergrond misschien wel scherper, maar nog niet helemaal 100% wat ik wil.

Ik pas deze post zo dadelijk nog even aan, even de juiste foto erbij zoeken en kijken hoe ik hem hier kan plaatsen :wink:

[edit 2]

Deze foto heb ik even via dropbox gedaan, ik hoop dat het werkt.
https://photos-6.dropbox.com/t/2/AACRmS ... ize_mode=2" onclick="window.open(this.href);return false;

Op deze foto zie je de huisjes en de molen niet helemaal en wat ik wel wil. scherp zijn

Flickr

oud0001

Bericht door oud0001 » zo aug 30 2015 3:52 am

Ik heb een probleem met je term: scherpte diepte foto.
Ik kan daar totaal niets mee.

Ik ken een kleine scherpte diepte (DOF=Depth Of Field) en een grote scherpte diepte.

Hoe minder je scherp wilt hoe groter het diafragma in opening en kleiner in getal.
Hoe meer je scherp wilt hoe kleiner de opening en hoe hoger het getal.

Zo werk dat. Dus met f1.8 heb je weinig scherp en met f16 heb je veel scherp.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo aug 30 2015 4:09 am

Spelen met scherptediepte.

Dat is een van de onderwerpen waar in de fotografie onnoemelijk veel over te doen is,
De samenhang van het gebruikte diafragma, de brandpunt en de onderwerpsafstand.
Dat zijn de drie hoofdelementen, waarmee je kunt spelen en in uitleg over scherptediepte het meest worden besproken.

Er is nog een vierde variabele, en dat is de grote van de sensor / film opnameformaat.
En dat is dan weer gerelateerd aan een uiteindelijke vergroting of vergrotingsmaatstaf waarop een foto wordt afgebeeld. De vijfde variabele.
Omdat we meestal weinig keus hebben in gebruikte opnameformaten (we gebruiken meestal dezelfde camera) wordt dat aspect meestal minder sterk naar voren gebracht in uitleg over scherptediepte. Doorgaans gaat men uit van één opnameformaat.
Het is evenwel zeker een belangrijk aspect., met name ook in samenhang als afbeeldingen groter of kleiner worden afgebeeld (vijfde variabele) en daarmee een visueel verschillend perceptuele impact hebben.

Dan is er nog een zesde variabele. De kijkafstand waarop we die afbeeldingen gaan bekijken.
Daar wordt eigenlijk nooit over gesproken. Maar ook dat telt in belangrijke mate mee in de perceptie van wat we aan scherptediepte ervaren.

De scherptediepte-problematiek gaat standaard uit van een afbeelding / vergroting van circa 20x25 cm die op pakweg 30-35 centimeter afstand wordt bekeken.
Perceptueel geeft dat dezelfde beeldindruk als bijv. een 40x50 cm afbeelding op pakweg 60-70 cm bekeken.
(Daar gelden dezelfde vergelijkingen / verhoudingen). De definitie van scherptediepte is gebaseerd dat men het hele beeld overziet.

De meeste verwarring en discussie over scherptediepte ontstaat, omdat die laatste drie variabelen "vergeten" worden in een vergelijking.
(Bijv. beeldmateriaal "pixel-peepend" op 100% vergroting bekijken op een beeldscherm, en dat afzetten tegenover kleinere afbeeldingen is een veel voorkomend misverstand).
Dus daar zul je in het achterhoofd altijd rekening mee moeten houden.
Vergelijk beeld altijd met dezelfde vergroting / vergrotingsmaatstaf en bekijk dat op dezelfde kijkafstand.

Dat zijn zo'n beetje de praktische "Jip en Janneke" variabelen en voorwaarden waar je mee te maken hebt.
In de definities over scherptediepte komen er wellicht nog wel een aantal zaken en/of variabelen bij zoals de waarde voor "Circle of Confusion" e.d. Dat is iets wat je zelf kunt bestuderen bij de meer wetenschappelijke definities over scherptediepte. (Zie info iets verder naar beneden).

Een aantal websites met uitleg over scherptediepte op eenvoudige wijze uitgelegd:
http://www.fotovideo.nu/basiskennis-diafragma/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografieindeklas.nl/fototips/diafragma/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.fotografiekennis.nl/Fotograf ... iepte.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hinkamp.com/site/index.php/i ... rptediepte" onclick="window.open(this.href);return false;
http://statief.nl/tips-links/nog-een-ti ... rptediepte" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.eoszine.nl/195718/03-Scherptediepte.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Een meer wetenschappelijk uitgelegd verhaal vanuit de oorsprong (hoe het ooit als basis door Zeiss is vastgelegd naar een definitie hoe je zaken kunt berekenen), waarin alle aspecten worden aangehaald, en de basis vormt waarop feitelijk alle tegenwoordig gehanteerde scherptediepteberekenringen worden terug herleid:
http://toothwalker.org/optics/dof.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De berekeningen waarop het door Paul van Walree gebruikte tabel op diens website allemaal is terug te voeren:
http://toothwalker.org/optics/dofderivation.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De scherptediepte calculator die de beste man daaruit heeft samengesteld:
http://toothwalker.org/optics/vwdof.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor wie nog een stapje verder wil gaan, een PDF bestand met uitvoerige info over scherptediepte en "bokeh" van Zeiss:
http://www.zeiss.com/content/dam/Photog ... _bokeh.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Meer uitvoerige artikelen bij Zeiss "Overview of ZEISS Camera Lenses technical articles":
http://blogs.zeiss.com/photo/en/?p=5737" onclick="window.open(this.href);return false;

Er zijn allerlei hulpmiddelen en tabellen om scherptediepte af te lezen:
Zoals zelf te maken draaischijven:
Info + software om de "DOF-master" zelf te maken: http://www.dofmaster.com/custom.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Een commercieel op de markt afgeleid voorbeeld daarvan:
http://www.cameraland.nl/objectieven/ex ... mbipakket/" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Online scherptediepte calculators:
http://www.cambridgeincolour.com/tutori ... ulator.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.dofmaster.com/dofjs.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Scherptediepte calculators: (DOF calculators) als app op een smartphone.
< DoF Calc > Basis calculator - Simpel met wat "fruit-automaat" achtige draaischijven de parameters instellen, en je hebt de juiste uitkomsten.
< DOF Calculator > Zeer uitgebreide calculator - Met aanvullende tabellen (zo uit te lezen) en tevens wat de beeldhoeken van lenzen zijn.
Er zijn veel meer DOF calculators, maar onoverzichtelijk of te onhandig in gebruik om waarden in te voeren, slecht leesbaar, of te grof in te stellen afstanden e.d.

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » zo aug 30 2015 12:06 pm

Als je een foto wilt maken van een landschapachtig iets dat van voor tot achter scherp is:

- camera op stevig statief
- self timer 10sec
- exposure delay mode aan, zo lang als mogelijk (als dat op je camera zit)

- mode A
- diafragma f11
- ISO 100

- scherpstellen op een punt wat een meter of 7 van je verwijderd is

Bij het nabewerken verscherp je de foto, dat kun je best wat overdrijven als het voor een print is.

Wil je meer van voor tot achter scherpte dan zul je moeten gaan focus stacken. Om dat te doen is het wel handig dat je beter weet hoe je camera en DOF werken (zie de post van Léon) en zul je wat kennis van bv. photoshop nodig hebben.

Als je het fotograferen leuk wilt houden dan zou ik alleen ja zeggen tegen opdrachten waarvan je zeker weet dat je het kunt. Dat werkt zo veel relaxter. Mooie foto's maken lukt mij in ieder geval niet als ik loop te stressen over technische instellingen. Zeg dus nee tegen opdrachten die je nachtmerries geven, dat is een enkele reis naar het einde van je fotohobby. Dat zou jammer zijn.

oud0001

Bericht door oud0001 » zo aug 30 2015 4:52 pm

Hier ben ik het niet mee eens Ator.

Als je iemand dan maximale scherpte uit een landschapsfoto wilt laten halen is het beter de hyperfocaleafstand te gebruiken, want brandpunt, coc en de scherpstelafstand spelen een rol en veranderen bij verschillende objectieven. Het is geen eenheidsinstelling. Daarbij hoeft niet altijd alles van voor tot achter scherp. Als je zaken in de voorgrond hebt dan juist wel. Heb je dat niet wordt dat al minder belangrijk en kun je een zone scherpstellen. Ik denk dat het dan beter is om het helemaal te begrijpen en te kunnen kiezen wat je per foto wilt bereiken en de daarbij passende DOF te kunnen selecteren en instellen. Bij 18mm heb je toch weer een andere scherpstelafstand dan met een 24mm of een 10.5mm objectief.

Juist daar is de DOF calculator, of dat mooie schijfje voor bedoeld.
En laten we wel zijn, zo moeilijk is het niet. Je moet het even door hebben en een DOF calculator gebruiken met moderne objectieven.

Overdreven verscherpen zou ik ook niet doen. Dan doe je de kwaliteit geweld aan.

Om een en ander duidelijker te maken zou ik beginnen met dit: http://www.digitalefotografietips.nl/ba ... diafragma/

Op dit forum is er ook al wel het een en ander over geschreven: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 17&t=15423

ATOR
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door ATOR » zo aug 30 2015 5:31 pm

De hyperfocale afstand voor 35mm op DX met f/11 zou zo maar eens 7m kunnen zijn, dus volgens mij zijn we het helemaal met elkaar eens :mryellow:

De settings die ik hierboven geef zijn wat ik in zou stellen als ik met de spullen van Signxpress de foto zou maken die hij wil maken. Als een hapklare instelling voor dit specifieke geval.

Overdreven verscherping is inderdaad nogal subjectief en niet zo goed als advies, daar heb je een punt. Voor mij is overdreven iets meer dan wanneer je het op je scherm op 100% gaat zien. Het is mijn ervaring dat je voor een print wat meer kunt verscherpen dan je normaal voor schermgebruik zou doen. Verder krijg je bij f/11 al wat diffractie waardoor je wat meer kunt verscherpen dan je bij bv f/5.6 zou doen.

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » zo aug 30 2015 9:34 pm

nooit geweten dat er een perfecte instelling is.... je instellingen hangen altijd af van de omstandigheden en je persoonlijke voorkeuren. alles wat hierboven genoemd is, is een gereedschap en moet je hanteren om dat perfecte kastje in elkaar te timmeren. De ultieme (landschapsfoto) maak je als je alle gereedschappen perfect weet te gebruiken. Wiskundig gezien is dat een vergelijking met ongeveer 20 variabelen, kortom geen simpele oplossing maar creativiteit van de fotograaf.

en dat is de kern van fotograferen: gevoel.

ajuus
emiel

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma aug 31 2015 12:04 am

Zo moeilijk hoef je niet met wiskundige formules aan de gang te gaan, dat is mooi om meer inzicht te krijgen in de problematiek op zichzelf.
Voor praktisch gebruik heb je juist van die handige hulpjes waar dat reeds allemaal in verwerkt zit. Maak er simpelweg gebruik van.

Alleen hebben veel tegenwoordige AF objectieven jammer genoeg doorgaans een bijzonder korte instelslag waardoor het moeilijker is die handmatig op een vaste instelafstand af te regelen.
De eerder voorgestelde afstanden, als "hyperfocaal", op een DX camera met een 35mm objectief + gebruikt diafragma van F 11 wat dan een instelafstand van 5,45 meter oplevert, of de 7 meter die ATOR voorstelt, maakt eigenlijk niet zo'n groot verschil. Maar hoe stel je dat in bij zo'n Sigma 35mm Art lens, waarbij de afstandsschaal meteen van 2 meter naar oneindig gaat?

Tja ergens tussen die 2 en dat oneindig streepje in.

Afbeelding

"Ouderwetse" manuele lenzen zijn daarin prettiger af te regelen, met bovendien een beter verdeelde scherptediepteschaal (die dubbele diafragma-streepjes links en rechts van het scherpstelpunt) om de juiste afstelling te bepalen.

Afbeelding

Afstandsschaal bij Zeiss (met Leica bajonet).

Afbeelding

Maar ook met een huidig nieuwe AF-variant voor de Sony camera is dat voor wat Zeiss betreft ook nog redelijk goed af te stemmen:

Afbeelding

En baas boven baas, de afstands- en scherptediepteschaal van een Leitz 35mm / f2.0 Summicron objectief :o :wink2:

Afbeelding

Bij gebrek aan een uitgebreid lopend traject van de afstandsschaal en misschien wel grotendeels of helemaal ontbrekende scherptediepte diafragma-streepjes op veel nieuwe (Nikon) objectieven, kun je zonder wiskundige formules ook prima gebruik maken van zo'n scherptediepte draaischijfje zoals in mijn eerdere reactie getoond, of een app op een smartphone.

signxpress
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door signxpress » wo sep 02 2015 6:22 am

@Tuihanti, wellicht is mijn omschrijving veel of weinig scherpte diepte foto's geen correcte vakterm.
Ik bedoel inderdaad het verschil tussen een lage of hoge diafragma waarde.

@Iedereen, bedankt voor de uitgebreide hulp en informatie, ik heb het een en het ander al even doorgespit en van het weekend ga ik
het een en het ander uitwerken cq uitproberen.

Nu denk ik ook te snappen dat ik met mijn kit lens welke een waarde f3.5 heeft minder makkelijk foto's kon maken met een onscherpe
achtergrond dan met mijn 35mm/1.4 lens nu het geval is aangezien die lens veel lichtsterker is.
Veel foto's maak ik op P stand, ik ga eens proberen om foto's te maken op A stand en plusminus rond de f11 en dan eens kijken wat dan
de resultaten zullen zijn.

Flickr

signxpress
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door signxpress » wo sep 02 2015 12:44 pm

Vandaag moest ik voor mijn werk een foto maken, komt dus goed uit om te oefenen :wink2:
Ik heb de foto geschoten met een diafragma van f11 en op A stand.
Dit was al een stukke betere resultaat, nu nog verder verfijnen.
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/or ... eebce6.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Flickr

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”