hobby of vreemde tik

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
fremitus

hobby of vreemde tik

Bericht door fremitus » za nov 24 2007 3:07 pm

Ik combineer een aantal liefhebberijen. Cultuur historisch onderzoek naar kleine objecten van de "Stelling van Amsterdam",
Fotograferen, Fietsen, Het "veld" in mijn omgeving ontdekken en op de PC bewerken natuurlijk.
Momenteel probeer ik zoveel mogelijk grenspaaltjes (limietpaaltjes) van de Stelling te vinden en vast te leggen.
Dit is O2 bij Fort Marken-binnen. Rond 1900 aangelegd. De O staat voor Ministerie van Oorlog.
Geen idee of dit voor anderen interessant genoeg is. Vind het zelf wel leuk.
Hebben jullie ook in periodes een specifiek doelwit?
Afbeelding

evertfoto

Bericht door evertfoto » zo nov 25 2007 11:46 am

Heb me lang geleden een tijdje gefocused op lantaarnpalen en deurkloppers.
Was op zich erg leuk, maar op een gegeven moment moet je ermee stoppen, anders wordt het een afwijking :lol:

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » zo nov 25 2007 12:21 pm

Mhuah, als je ze op deze manier vastlegt dan valt de tik nog wel mee.... :-)
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Frederix

Re: hobby of vreemde tik

Bericht door Frederix » di nov 27 2007 9:27 pm

fremitus schreef:Hebben jullie ook in periodes een specifiek doelwit?
Ik heb eens na een storm kapotgewaaide paraplus op de foto gezet. Het viel me op dat na een flinke storm de stad bezaaid was met kapot gewaaide paraplus. Hier volgen er een drietal:

Afbeelding
Foto 1 : na de storm

Afbeelding
Foto 2 : na de storm

Afbeelding
Foto 3 : na de storm
Laatst gewijzigd door Frederix op zo dec 23 2007 11:04 am, 1 keer totaal gewijzigd.

mikemix

Bericht door mikemix » di nov 27 2007 9:31 pm

@Frederix:

Leuke foto's!
Ik zie ook dat je je voordeel hebt gedaan wat instellingen betreft, ze zijn nu super scherp!

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di nov 27 2007 9:32 pm

Vind de derde veruit de leukste. Ook nog een leeg (bier) blikje, in het vuilnisvat, geeft helemaal zo'n lekker sfeertje. :?

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Frederix

Bericht door Frederix » di nov 27 2007 9:40 pm

mikemix schreef:@Frederix:

Leuke foto's!
Ik zie ook dat je je voordeel hebt gedaan wat instellingen betreft, ze zijn nu super scherp!
Hoi Mike,

Ik durf het hier haast niet meer te zeggen, maar deze foto's zijn al wat ouder (paste bij dit onderwerp), maar gemaakt met een Canon EOS 650 (Mag ik nu toch nog blijven ??? :oops: )

De onscherpe indruk van mijn foto's ontstond door mijn manier van scannen en bewerken. Dat deed ik toen nog niet, en nu niet meer.

mikemix

Bericht door mikemix » di nov 27 2007 9:43 pm

Ik vind de opnames en bewerking (technisch) super!
Als je de instellingen nog kan achterhalen, zeker doen!
Wat ik vaker zeg, al zou hij met een broodtrommel zijn geschoten.
Oke, wel dan met een klein Nikon lensje

GdP

Bericht door GdP » di nov 27 2007 10:11 pm

fremitus schreef:Ik combineer een aantal liefhebberijen. Cultuur historisch onderzoek naar kleine objecten van de "Stelling van Amsterdam",
Fotograferen, Fietsen, Het "veld" in mijn omgeving ontdekken en op de PC bewerken natuurlijk.
Momenteel probeer ik zoveel mogelijk grenspaaltjes (limietpaaltjes) van de Stelling te vinden en vast te leggen.
Dit is O2 bij Fort Marken-binnen. Rond 1900 aangelegd. De O staat voor Ministerie van Oorlog.
Geen idee of dit voor anderen interessant genoeg is. Vind het zelf wel leuk.
Hebben jullie ook in periodes een specifiek doelwit?
Afbeelding
Hallo Fremitus,

Ik denk dat er niets mis mee is. Dit soort paaltjes hebben een geschiedenis, en jij vind dat kennelijk leuk om je daar in te verdiepen.

Mooi toch!

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » zo dec 09 2007 2:37 am

Ik verzamel middeleeuwse sarcofagen en sarcofaagdeksels. Beetje morbide misschien, maar ooit hoop ik nog eens met een mooi overzichtswerk te komen.

Sarcofagen werden in de vroege en hoge middeleeuwen gebruikt door de 'well to do'. Dergelijke kisten werden geregeld in de kerk maar ook wel op het kerkhof bijgezet. Vlak onder de vloer of het maaiveld, zodat de bovenzijde van de deksel, die geregeld fraai versierd was, in het zicht bleef. De kisten lopen taps toe, zowel horizontaal als verticaal, zodat ook de bodem licht schuin afliep. Het diepste punt was aan het hoofdeinde, waar vooral bij de kalkstenen exemplaren een gat in de bodem zat, waarschijnlijk om lijkvocht te laten afvloeien. De kisten werden soms meermalen gebruikt, ook al was dit bij wet verboden. In de kalkstenen hieronder trof drie stoffelijke overschotten aan, die simpelweg op elkaar waren gestapeld. Bij de roodzandstenen sarco's werd de eerstbegravene verwijderd en herbegraven aan hoofd of voeteneinde van de kist.

In het natuursteenarme Nederland moesten sarcofagen worden geïmporteerd en dat was alleen mogelijk voor degenen met geld en connecties. Voor 850 waren ze meestal van kalksteen (foto1), afkomstig uit België, vanaf circa 1000 meestal van rode of gele, bentheimer zandsteen. Na circa 1250 worden ze niet meer toegepast. Dan komt steeds meer de gemetselde grafkelder in zwang, waarvan zulke fraaie voorbeelden bijvoorbeeld in de kerk van Aardenburg (Zeeuws Vlaanderen) te zien zijn.

De zandstenen sarco's komen in het noorden van het land zeer veel voor.

Waarom nu die voorliefde voor sarco's? Het voorkomen van sarcofagen/deksels kan een belangrijke aanwijzing zijn bij het bepalen van de ouderdom van de kerkstichting waar ze voorkomen. Een kerkgebouw kan misschien wel uit pak em beet 1400 stammen, als er sarcofaag(deksels) voorkomen dan weet je al meteen dat de feitelijke stichting van de kerk al veel eerder heeft plaatsgevonden, en dat het huidge kerkgebouw waarschijnlijk al een voorganger heeft gekend.

Hieronder een kleine selectie:

Afbeelding

Utrecht, Domplein: opgegravne in de jaren dertig tijdens het grootschalige archeologisch onderzoek. De kist lag binnen de muren van de Savatorkerk, in de 8e eeuw door Willibrord gesticht. Door het voorkomen van dit type kisten tussen restanten muurwerk, kon het muurwerk in de 8e eeuw gedateerd worden, belangrijk gegevn voor de bouwgegeschiedenis van de kerk.

Afbeelding

Sarcofaag bij de kerk van Oudega, midden Friesland. Roodzandsteen, type met hoekbeulingen en daardoor een vroege, waarschijnlijk 11e eeuw. Bij dezelfde kerk ligt ook nog een kindersarcofaagje.

Afbeelding

Een fraai versierd deksel uit de kerk in Westergeest in Friesland. 12e eeuw, bentheimer zandsteen. Deze heb ik op twee stoelen staand met statief schuin van boven gefotografeerd, vervolgens perspectievisch gecorrigeerd, omgezet naar zwart wit en vrijgesteld tegen een zwarte achtergrond

Afbeelding

Roodzandstenen sarco met deksel in de kerk van Easterein

Afbeelding

Afbeelding

Soms is het beroerd fotograferen. Dit 12e eeuwse deksel waarop een echtpaar staat afgebeeld met daarboven twee engelen die de zielen van de doden wegvoeren, staat in het portaal van de kerk in Holwierde (Gr). Op het origineel zie je een lelijke lichtvlek door een vesnster waar de zon doorheen scheen rechts en het deksel is niet zo goed 'leesbaar'. Dooromzetting naar zw en flink contrast verhogen is er toch nog een enigszins acceptabel resultaat uitgekomen.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » zo dec 09 2007 11:33 am

Fremitus, leg je dan ook de landschappleijke context van die paaltjes vast, of maak je alleen 'close ups' van de paaltjes zelf...
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » zo dec 09 2007 11:55 am

Oww wat een leuk onderwerp.. kun je er geen verzamentopic van maken ?
Ik vind de sarcofagen ook erg boeiend. En dan die verhalen erbij..
Mooi....
NAS Buikpijn

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » zo dec 09 2007 11:59 am

Afbeelding
Inka beeldjes..
NAS Buikpijn

Frederix

Bericht door Frederix » zo dec 09 2007 2:25 pm

Toen ik nog opzichter op bouwplaatsen was, heb ik eens een serie foto's gemaakt van radio's op bouwplaatsen. Ze zijn ca 15 jaar oud en zwart-wit. Hier zijn er een paar:

Afbeelding
Foto 1

Afbeelding
Foto 2

Afbeelding
Foto 3

Afbeelding
Foto 4

Afbeelding
Foto 5
Laatst gewijzigd door Frederix op zo dec 23 2007 11:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » zo dec 09 2007 2:37 pm

Och, zo heeft iedereen wel wat; een goede vriend van mij fotografeert sinds kort schoorstenen, in alle soorten, maten, jaartallen en noem maar op. Heeft intussen een leuke verzameling.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”