Aanschaf macro-objectief een moeilijke keuze
- Nikkormaat
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Aanschaf macro-objectief een moeilijke keuze
Tijdens mijn vakantie heb ik ontdekt hoe leuk ik het vind om me met macro bezig te houden. Ik heb met mijn D750 en een uit mijn analoge tijd overgebleven 28-105mm F3,5-4,5 D met macro-instelling enkele leuke opnames gemaakt. Ik heb gemerkt dat die macro-instelling slechts betekent dat ik dichterbij kan instellen, tot iets van 1:3. Met croppen werden de opnames er niet beter op. Bij het bekijken van allerlei foto's op het forum zie ik veel prachtige opnames, die vaak met verschillende brandpunten zijn gemaakt. Ik ben op zoek naar een lichtsterk macro-objectief met vast brandpunt. Waarschijnlijk zal ik vooral handmatig gaan scherpstellen. Ik heb geprobeerd mij zo goed mogelijk te informeren, maar nu zit ik met het volgende dilemma. Een kort brandpunt zou een hogere vergroting opleveren, als ik maar dicht genoeg bij het onderwerp kan komen. Met een langer brandpunt kan ik iets meer afstand houden. Daarom twijfel ik tussen rond de 105 mm en 150 tot 200 mm. Kunnen jullie aangeven aan welke overige eigenschappen ik nog aandacht zou moeten schenken, zoals vibratiereductie?
Al vast bedankt voor jullie hulp.
Al vast bedankt voor jullie hulp.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Aanschaf macro-objectief een moeilijke keuze
Beste N,
Wat dacht je van de aanschafprijs, bij Nikon gaat die gelijk op met het brandpunt.
VR is volgens velen minder noodzakelijk.
Vele Micro-Nikon lenzen zijn tweedehands te koop, bedenk wel welke goed bij jouw kamera passen.
Groeten, Gijs
Wat dacht je van de aanschafprijs, bij Nikon gaat die gelijk op met het brandpunt.
VR is volgens velen minder noodzakelijk.
Vele Micro-Nikon lenzen zijn tweedehands te koop, bedenk wel welke goed bij jouw kamera passen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Nikkormaat
- Clublid
Hallo Gijs
Ik heb mijn ogen vanwege de prijs vooral gericht op de 2e-hands markt en uiteraard geschikt voor FX en minimaal met CPU. Mij gaat het in mijn vraag vooral om de verschillende fotografische eigenschappen.
Ik heb mijn ogen vanwege de prijs vooral gericht op de 2e-hands markt en uiteraard geschikt voor FX en minimaal met CPU. Mij gaat het in mijn vraag vooral om de verschillende fotografische eigenschappen.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Met toenemende brandpunt voor macro gaat die lichtsterkte meestal niet op, Wordt alleen maar minder.Nikkormaat schreef:Ik ben op zoek naar een lichtsterk macro-objectief met vast brandpunt.
Daarom twijfel ik tussen rond de 105 mm en 150 tot 200 mm.
180mm macrolenzen komen niet hoger dan F 3.5
200mm Nikon macrolens is bijv. F 4.0
Herstel.
Ik zie dat Sigma nog wel 180mm/2.8 macro-lenzen levert
http://www.fotokonijnenberg.nl/sigma-18 ... GwodATIOwQ" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr aug 28 2015 5:02 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- John'47
- Forumlid
Ik ben heel tevreden met de 2,8 105 mm Nikkor VR
Soms zet ik er een automatische tussenring bij.
Vooral bij vlinders en insectjes is uit de hand met VR werken relatief eenvoudig.
Soms zet ik er een automatische tussenring bij.
Vooral bij vlinders en insectjes is uit de hand met VR werken relatief eenvoudig.
Nikon D810, Sony RX1R II.
- Marwo
- Forumlid
- Contacteer:
Misschien ook een optie.
Pas geleden is mijn Nikon 105 micro total loss gevallen. Aangezien ik het objectief niet wekelijks gebruik en
het toch wel een paar centen kost heb ik hem niet opnieuw gekocht. In plaats daarvan heb ik de close-up lens
van Canon gekocht. Die ik schroef ik zowel op mijn 80-200 als 80-400 mm. Met beide objectieven kan ik nu mijn
doel op zo'n 40 cm benaderen.De resultaten zijn niet helemaal zoals ik gewend was, maar na enige oefening
toch een heel eind boven mijn verwachting.
Pas geleden is mijn Nikon 105 micro total loss gevallen. Aangezien ik het objectief niet wekelijks gebruik en
het toch wel een paar centen kost heb ik hem niet opnieuw gekocht. In plaats daarvan heb ik de close-up lens
van Canon gekocht. Die ik schroef ik zowel op mijn 80-200 als 80-400 mm. Met beide objectieven kan ik nu mijn
doel op zo'n 40 cm benaderen.De resultaten zijn niet helemaal zoals ik gewend was, maar na enige oefening
toch een heel eind boven mijn verwachting.
in mijn DoKa zie ik niets...
- Ralph
- Forumlid
- Contacteer:
Heb een 180mm macro die ik voornamelijk heb gekocht omdat je dan meer afstand kan bewaren tov de libellen en vlinders, ook kun je vaak de achtergrond wat rustiger houden met een langere macro.
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Ik gebruik een 105/2.8 VR Nikkor en soms daarbij een TC17, dan kom je op 180 mm. Bevalt me prima en het is flexibel in te zetten.
Groet, Henk
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- Reest
- Clublid
De Nikon 105mm bevalt fantastisch.
Gebruik regelmatig tussenring(en)....
Voor meer bereik soms een TC 1.4 of 1.7
En als de D750 ook een 'DX stand' heeft, kun je die ook perfect gebruiken.
Groet
Rinus
Gebruik regelmatig tussenring(en)....
Voor meer bereik soms een TC 1.4 of 1.7
En als de D750 ook een 'DX stand' heeft, kun je die ook perfect gebruiken.
Groet
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
De vraag is of die Sigma 2,8/180mm ook heel dichtbij zijn lichtsterkte van 2,8 behoudt... Ben bang van niet.
Overigens is de oudere 2,8'60mm AF of AF-D van Nikon tegen redelijke prijzen te krijgen, tweedehands.
Denk ook eens aan de Tokina en Tamron macro-objectieven. 100 en 90 mm, geloof ik. Lees je alleen maar gunstige berichten over
Iets anders: de Cosina 3,5/100mm. Plastic behuizing en instelvatiing, wel metalen bajonet. Komt met bijgeleverde samengestelde voorzetlens tot 1 op 1 en is optisch van hoge kwaliteit. Is soms voor onder de 100 Euro op Marktplaats of ebay te vinden. Is echt een goed objectief. Om een idee te geven, het gaat om dit objectief:
http://www.ebay.com/itm/COSINA-100mm-F- ... 1ea06d0910" onclick="window.open(this.href);return false;
Overigens is de oudere 2,8'60mm AF of AF-D van Nikon tegen redelijke prijzen te krijgen, tweedehands.
Denk ook eens aan de Tokina en Tamron macro-objectieven. 100 en 90 mm, geloof ik. Lees je alleen maar gunstige berichten over
Iets anders: de Cosina 3,5/100mm. Plastic behuizing en instelvatiing, wel metalen bajonet. Komt met bijgeleverde samengestelde voorzetlens tot 1 op 1 en is optisch van hoge kwaliteit. Is soms voor onder de 100 Euro op Marktplaats of ebay te vinden. Is echt een goed objectief. Om een idee te geven, het gaat om dit objectief:
http://www.ebay.com/itm/COSINA-100mm-F- ... 1ea06d0910" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door emdeklerk op vr aug 28 2015 10:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Nikkormaat
- Clublid
Dank voor jullie reacties. Het net rond mijn keuze begint al wat strakker te staan.
Leon Obers stelt in algemene zin terecht dat "Met toenemende brandpunt voor macro gaat die lichtsterkte meestal niet op, Wordt alleen maar minder." wordt.
Toch zie ik dat jullie de lichtsterke objectieven soms voorzien van voorzetlenzen of tussenringen, waarmee de lichtsterkte weer afneemt.
Blijkbaar variëren jullie af en toe met brandpuntlengte. Leveren die lenzen en ringen afgezien van het lichtverlies betere resultaten op dan bij een macrozoom, zoals onder andere door Tamron geleverd wordt?
Wat is jullie favoriete brandpunt?
Leon Obers stelt in algemene zin terecht dat "Met toenemende brandpunt voor macro gaat die lichtsterkte meestal niet op, Wordt alleen maar minder." wordt.
Toch zie ik dat jullie de lichtsterke objectieven soms voorzien van voorzetlenzen of tussenringen, waarmee de lichtsterkte weer afneemt.
Blijkbaar variëren jullie af en toe met brandpuntlengte. Leveren die lenzen en ringen afgezien van het lichtverlies betere resultaten op dan bij een macrozoom, zoals onder andere door Tamron geleverd wordt?
Wat is jullie favoriete brandpunt?
- Peter
- Clublid
- Contacteer:
Nikon AF Micro 60 f/2,8D Echt een toplensje
kost relatief 2e hands weinig,
en de werkafstand van een 60mm of een 105mm vereist hooguit enige leerervaring als het gaat om het benaderen van insecten.
Maar goed, meer mm's is in de ogen van velen nu eenmaal makkelijker, beter etc etc
M.i. grote onzin
kost relatief 2e hands weinig,

en de werkafstand van een 60mm of een 105mm vereist hooguit enige leerervaring als het gaat om het benaderen van insecten.
Maar goed, meer mm's is in de ogen van velen nu eenmaal makkelijker, beter etc etc
M.i. grote onzin
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
De 60/2.8 AF-D is inderdaad een prima ding, gebruik ik vooral op de balg voor het kopieren van dia's.
Alle macro/micro objectieven die ik heb, hebben ik zekere mate last van 'ademen'. De veelgeroemde Nikkor 105/2.8 VR is bij 1:1 geen 105 maar slechts ca. 75 mm (natuurkundige regel: bij 1:1 is de brandpuntsafstand 1/4 van de afstand van object tot sensor; bij 1:1 is die bij die 105 ongeveer gelijk aan 10xpi (toevallig)).
De 60/2.8 ademt ook, zij het minder.
En bij dichtbij opnames neemt de feitelijke lichtsterkte af.
Tja, het is een wonder dat er nog macro opnames gemaakt kunnen worden .... ! Laat je niet kisten.
Alle macro/micro objectieven die ik heb, hebben ik zekere mate last van 'ademen'. De veelgeroemde Nikkor 105/2.8 VR is bij 1:1 geen 105 maar slechts ca. 75 mm (natuurkundige regel: bij 1:1 is de brandpuntsafstand 1/4 van de afstand van object tot sensor; bij 1:1 is die bij die 105 ongeveer gelijk aan 10xpi (toevallig)).
De 60/2.8 ademt ook, zij het minder.
En bij dichtbij opnames neemt de feitelijke lichtsterkte af.
Tja, het is een wonder dat er nog macro opnames gemaakt kunnen worden .... ! Laat je niet kisten.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
Eens met Peter. Het uiteindelijke verschil in werkafstand tussen een 60mm en een 105mm is gering.
Er is een redelijke koudwatervrees voor "korte" macro-objectieven.
Lees maar eens na wat er geschreven wordt over de 40mm Micro-Nikkor voor DX, en lees ook de berichten van diegenen die simpelweg uitstekende resulaten behalen met dat objectiefje.
Er is een redelijke koudwatervrees voor "korte" macro-objectieven.
Lees maar eens na wat er geschreven wordt over de 40mm Micro-Nikkor voor DX, en lees ook de berichten van diegenen die simpelweg uitstekende resulaten behalen met dat objectiefje.
- Nikkormaat
- Clublid
Hallo Marwo
Je hebt het over een voorzetlens van Canon. Bedoel je de D500? Daarover heb ik in een andere draadjes gelezen dat die inderdaad mooie platen kan opleveren. Ik heb een Nikon 70-200 F 2,8 VR. Als ik het goed begrijp dan zou voor mij die D500 een betrekkelijk goedkope instapper voor mij kunnen zijn.
Je hebt het over een voorzetlens van Canon. Bedoel je de D500? Daarover heb ik in een andere draadjes gelezen dat die inderdaad mooie platen kan opleveren. Ik heb een Nikon 70-200 F 2,8 VR. Als ik het goed begrijp dan zou voor mij die D500 een betrekkelijk goedkope instapper voor mij kunnen zijn.