AF hulpverlichting niet uit te schakelen
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
AF hulpverlichting niet uit te schakelen
Hallo
Ik heb mij onlangs een D750 cadeau gedaan en loop nu tegen iets vreemds aan.
Als ik de handleiding volg blz. 332 over de ingebouwde AF hulpverlichting dan staat daar dat dit uit te zetten is in menu a9.
Ik heb dit gedaan maar het lampje blijft werken.
Ook als ik de camera instel op AF -C blijft het lampje branden als de ingebouwde flitser uitgeklapt heb. Volgens mij zou hij dan niet moeten werken... Hij doet dit in standen M,A,S en P
zet ik hem in de groene auto stand blijft het lampje wel uit als hij in AF-C staat.
Ook als ik de ingebouwde flits op Commander zet en flits met mijn externe SB700 en de focus staat op AF-C blijft de AF hulpverlichting werken. (en al die tijd staat het in menu a9 op uit)
iemand een idee of is er wat raars aan de hand met mijn camera ?
Gr. Jeroen
Ik heb mij onlangs een D750 cadeau gedaan en loop nu tegen iets vreemds aan.
Als ik de handleiding volg blz. 332 over de ingebouwde AF hulpverlichting dan staat daar dat dit uit te zetten is in menu a9.
Ik heb dit gedaan maar het lampje blijft werken.
Ook als ik de camera instel op AF -C blijft het lampje branden als de ingebouwde flitser uitgeklapt heb. Volgens mij zou hij dan niet moeten werken... Hij doet dit in standen M,A,S en P
zet ik hem in de groene auto stand blijft het lampje wel uit als hij in AF-C staat.
Ook als ik de ingebouwde flits op Commander zet en flits met mijn externe SB700 en de focus staat op AF-C blijft de AF hulpverlichting werken. (en al die tijd staat het in menu a9 op uit)
iemand een idee of is er wat raars aan de hand met mijn camera ?
Gr. Jeroen
- DannySan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: AF hulpverlichting niet uit te schakelen
Dit klinkt inderdaad wel 'raar' zo; in AF-c zou deze inderdaad helemaal NIET moeten werken.
Ik ben benieuwd welke body/objectief combi je gebruikt? En probeer eens de 'q' stand als optie, gaat hij dan wel uit? (zou wel moeten).
Ik ben benieuwd welke body/objectief combi je gebruikt? En probeer eens de 'q' stand als optie, gaat hij dan wel uit? (zou wel moeten).
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
-
- Forumlid
D750 met 50 mm 1.8 D lens
in de Q stand (stil ontspannen) brand het AF Hulplampje ook
in de Q stand (stil ontspannen) brand het AF Hulplampje ook
- DannySan
- Clublid
Dus als je de camera aanzet, is het AF-assist lampje uit; maar zodrá je de ontspan-knop 1x aanraakt gaat hij aan en blijft hij aan?
-
- Forumlid
als ik de camera aanzet is het af lampje uit, als ik de ontspanknop half indruk blijft hij uit, als ik dan doordruk om de foto te maken gaat het af lampje aan, en dan wordt de foto gemaakt. Waarbij dan de flits afgaat.
- DannySan
- Clublid
Heb je misschien een foto inclusief exif die je hier kunt plaatsen, gemaakt met het 'raar werkende' af-lampje?
Wellicht kunnen 'we' iets in je setting vinden?
Anders zou ik hier met Nikon over bellen, al zouden zij wellicht eerst een reset van de camera aanbevelen om een 'instellings-foutje' uit te sluiten.
Wellicht kunnen 'we' iets in je setting vinden?
Anders zou ik hier met Nikon over bellen, al zouden zij wellicht eerst een reset van de camera aanbevelen om een 'instellings-foutje' uit te sluiten.
-
- Forumlid
Hallo DannySan,
vanochtend toch maar gekeken en een reset uitgevoerd en die twee knoppen met het groene stipje erbij een aantal seconden ingedrukt gehouden.
(volgens de handleiding).
Dit heeft gewerkt, het AF hulplampje werkt nu zoals het hoort. Ik vermoed toch dat er iets van een glitch in de camera/software heeft gezeten.
In ieder geval bedankt voor het meedenken !
vanochtend toch maar gekeken en een reset uitgevoerd en die twee knoppen met het groene stipje erbij een aantal seconden ingedrukt gehouden.
(volgens de handleiding).
Dit heeft gewerkt, het AF hulplampje werkt nu zoals het hoort. Ik vermoed toch dat er iets van een glitch in de camera/software heeft gezeten.
In ieder geval bedankt voor het meedenken !

- DannySan
- Clublid
Goed om te horen! En graag gedaan 

- MarcTelkamp
- Forumlid
- Ervaringsniveau: **
- Contacteer:
Als de flitsmodus op anti-rode-ogen staat, dan gaat het lampje ook aan.
- MarcTelkamp
- Forumlid
- Contacteer:
Dan wordt het lampje dus niet gebruikt om te focussen.jp73 schreef:als ik de camera aanzet is het af lampje uit, als ik de ontspanknop half indruk blijft hij uit,...
-
- Forumlid
Ok, ik zal nog eens in het menu kijken hoe het ingesteld staat. Nu lijkt het goed te werken.
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Misschien een stomme vraag, maar ik vind dat lampje irritant. Als ik de ontspanknop dus indruk brandt hij. Maar kan het zijn dat de camera daardoor op een verkeerd punt scherpstelt? Het lampje brandt soms namelijk naast mijn scherpstelpunt.
Je kan het dus uitzetten? Is dat verstandig om te doen of toch niet?
Of heeft dat er niets mee te maken? Ik vind de scherpte soms zo tegenvallen van de D750. Misschien moet ik er gewoon nog enorm aan wennen (ga er ff een ander draadje voor openen om deze niet te bevuilen
)
Je kan het dus uitzetten? Is dat verstandig om te doen of toch niet?
Of heeft dat er niets mee te maken? Ik vind de scherpte soms zo tegenvallen van de D750. Misschien moet ik er gewoon nog enorm aan wennen (ga er ff een ander draadje voor openen om deze niet te bevuilen

- MarcTelkamp
- Forumlid
- Contacteer:
Ja, dat lampje kun je best uit zetten. Menu Persoonlijke Instellingen, optie A4. Dat lampje alleen gebruiken als het nodig is.
Ik denk niet dat de camera verkeerd focust als het lampje niet precies goed staat. Er wordt toch alleen gefocust op het focus-punt. Niet waar wel of niet eventueel een lampje brand.
Ik denk niet dat de camera verkeerd focust als het lampje niet precies goed staat. Er wordt toch alleen gefocust op het focus-punt. Niet waar wel of niet eventueel een lampje brand.