Groothoeklens voor D200

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
Plaats reactie
eiri

Groothoeklens voor D200

Bericht door eiri » za mei 20 2006 11:29 pm

Heb twee maanden geleden een D200 aangeschaft, maar wacht (zoals heel de wereld) nog steeds op de levering van de 18-200 VR lens. Niet netjes van Nikon om uit concurrentiedrift een lens al voor de winkels te lanceren, die nog eigenlijk niet leverbaar is :( . Ondertussen werk ik met geleende oude lenzen. Klaag, klaag, maar goed, hier is mijn vraag:

Ik wil voor het bereik van ca. 18-50mm een lens met veel lichtopbrengst en weinig scherpte diepte (een 2.8 dus). Verder is macro ook een pre. Nu kan ik de Nikon 17-55 F/2.8 me niet veroorloven, en kom dan eigenlijk op drie lenzen uit, welke onder de 500 worden geleverd:

1) Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC lens Nikon (330 euro)
2) Sigma 18-50/2.8 EX DC Nikon (400 euro)
3) Tamron AF SP 17-50MM Di II Nikon AF-D (450 euro)

Mijn eisen zijn dus groothoek, point en shoot voor korte afstanden, veel lichtopbrengst en een pre voor macro.

Er zijn wel wat tests op het internet te vinden en een vergelijking tussen de twee Sigma's maar een echte keuze met deze informatie kan ik nog niet maken. Zijn er mensen die mij als niet al te ervaren hobbyfotograaf tips, ervaringen, hints of adviezen kunnen geven of zelfs nog andere alternatieven adviseren. Dit dus in combinatie met de D200 of een andere digitale Nikon camera.

Dank,
Erwin

luc
Forumlid
Forumlid

Bericht door luc » zo mei 21 2006 1:10 am

Als het om groothoek gaat lijkt mij dat de Tokina 12-24/F4 ook zeker niet aan je lijstje mag ontbreken.
Vele zijn lovend over dit objectief, zegt zeker niet alles maar toch.
F2,8 is in mijn ervaring bij een goedkopere zoom niet echt bruikbaar (gewoon in verhoudig tot vaste brandpunten veel te soft) voordeel wat dan nog rest is een meer heldere zoeker en misschien een wat vlottere AF

Misschien dat een vaste 14mm f2,8 Sigma EX (als je goed zoekt koop je die onder de 600 euro) Ook nog het overwegen waard is .

Zijn beide objectieven die vrij hoog in mijn persoonlijk wens lijstje staan..

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » zo mei 21 2006 2:05 am

Dag Erwin,

De 18-200 is leverbaar, hoor. Er zijn zelfs mensen die al lang zo'n objectief hebben (zie elders op het forum). Laatst was er een soortgelijke melding van iemand die bij de firma "als wij het niet hebben vergeet het dan maar" maanden aan het wachten was op een Nikon product terwijl doorsnee fotografiewinkels het gewoon op de plank hadden liggen. Wie is jouw leverancier? Mogelijk ligt daar het probleem.

Ik zou een splitsing maken tussen macro en groothoek...d.w.z. twee objectieven kiezen i.p.v. een.

* Bij echt macro werk (1:1) is autofocus is echt taboe: De scherpte-diepte is gering en wil je precies scherpstellen dan kan dat veel gecontroleerder als je manueel focusseert (De zoeker van een D200 leent zich hier wel voor).
* Gebruik van een statief is noodzaak of gebruik van een flitser. Je wilt weinig invloed van trillingen hebben. VR werkt niet in het macro gebried (sowieso is VR niet optimaal scherp en is het macro gebied zeer kritisch, en de scherptediepte is gering en VR heft alleen trillingen op in een vlak en niet van voor naar achter)
* Voor macro heeft een hogere brandpuntsafstand een voordeel dat je verder van het te fotograferen object afzit. Voor schuwe insecten is dat een voordeel. En ook voor lichtinval beter (ooj bij gebruik flitser).
* Een D200 is een prima camera voor gebruik van macro objectieven, eventueel ook manuele objectieven. Je kunt denken aan een 105/2.8 of een 55/2.8. Of een 60 mm 2.8 AF.

Ik zou een 17-70 Sigma 2.8/4.5 zoom niet overwegen. Juist bij 70 mm is de lichtsterkte 4.5 en dan zou je juist (i.v.m. sluitertijd) een 2.8 willen. Zo bekeken is dit echt geen beter alternatief voor de 18-70 kitlens die bij de D70 wordt geleverd. Die Nikkor is m.i. gewoon beter. Wellicht dat iemand deze lens voor een zacht prijsje van de hand wil doen...als kit lens bij een D70 was het een koopje.

Wil je lichtsterke bij hogere brandpuntsafstand dan is het 2e alternatief (de Sigma 18-50 2.8 ) beter.

Just my two cents.

Amadeus Gould

eiri

Bericht door eiri » zo mei 21 2006 11:26 am

Beste Luc,

Dank voor je antwoord.

Als ik het goed begrijp adviseer je als groothoek een meer toegespitse lens, omdat de door mij voorgestelde objectieven te veel compromie zijn. De kwaliteit van een 2.8 lens is volgens jou in deze klasse onvoldoende. De range die je voorsteld is ook betere aanvulling op de 18-200 "all-purpose" lens die ik al in bestelling heb. Ik gebruik groothoek voor de volgende doelen:

1) dichtbij (tot ca. 10 m). In princiepe heb ik daar niet veel meer nodig dan zo'n 18 mm.
2) landschap (vanaf ca. 200 m), juist heel ver weg.

De lichtopbrengst heb ik nodig omdat ik bij de evenementen die ik bezoek (endurance racing) veel schemering en avondlicht heb.

Ik zal je advies zeker in overweging nemen.

eiri

Bericht door eiri » zo mei 21 2006 11:49 am

Beste Amadeus,

Ook jij bedankt voor je reaktie. Over de leverbaarheid van de 18-200 heb ik toch bedenkingen. Wanneer je de internet shops bekijkt, zie je echt overal, tijdelijk niet leverbaar of levertijd onbekend. Mijn leverancier is CAPI Vak in Amsterdam (niet via internet besteld). Ik heb hem ook nog nooit in een winkel zien liggen. Maar toch hoop ik dat je gelijk hebt, zodat ik met deze boodschap meer druk bij de leverancier kan uitoefenen.

Net zoals Luc, adviseer je voor het doel Macro een meer toegespitst objectief. Ik ben het met je eens dat je veel beter handmatig moet scherpstellen bij macro. Macro zou een pre zijn en ik noemde het omdat een van de door mij voorgestelde lensen ook wel door de fabrikant het kenmerk macro meekreeg (http://www.sigma-photo.co.jp/english/le ... _28_45.htm). In het verleden heb ik met mijn Coolpix 5700 regelmatig bevredigende macro-foto resultaten gehad en zou dit met een nieuwe lens ook graag weer willen doen. Maar het is wel een ondergeschikte eis voor mijn aanschaf.

Voor mij gaat het bij de lens vooral om de meer groothoek range (kortere brandpunt afstand), omdat ik inderdaad al de 18-200 heb voor het andere bereik en de Nikon 18-70 daar niet echt een aanvulling op is. (vooral op de Duitse ebay is deze lens vaak rond de 100 euro al te koop)

Omdat ik veel bij schemering en avond fotografeer lijkt jouw advies van de Sigma 18-50 het best bij mijn wensen aan te sluiten.

Dank hiervoor.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » zo mei 21 2006 1:28 pm

Dag Erwin,

Even snel rondkijken op Inet leert nu inderdaad dat ook bij "konijnenexpress" het objectief niet op voorraad is. Je zou eens bij Minderman en Foto Klein Professional kunnen vragen.

Zoals gezegd zijn er al mensen die een 18-200 hebben. De leveringsproblemen kunnen ook met het overgaan naar een nieuwe importeur samenhangen. Dan zou de levertijd in Belgie en Duitsland beter kunnen zijn.

Over de kwaliteiten van de 18-200 vs. 18-70 verwijs ik naar de website van Rørslett. De 18-70 is voor 100 Euro in vergelijking met de 18-200 een koopje en bovendien (los van de prijs) optisch beter. Het geld wat je dan uitspaart zou je kunnen gebruiken als opmaat naar een 70-200 2.8VR of 80-200 2.8. Dan heb je kwalitatief betere combinaties en haal je wel wat meer uit de D200 (het objectief is de beperking bij de 18-200 D200 combinatie).

Amadeus Gould

eiri

Bericht door eiri » zo mei 21 2006 5:14 pm

Hoi Amadeus,

Behalve de Nederlandse shops, lijkt dit een internationaal probleem. Ook in de buitenlandse shops is de lens niet direct leverbaar en wordt er in de forums steen en been geklaagd. Ik heb de lens gelijk met de camera besteld, dus moet ik helaas geduld blijven hebben.

Een leuke website van Rørslett. Handig naslagwerk voor de keuze van lenzen. Zoals gezegd heb ik de lens al in bestelling staan, dus wel of niet een 18-200 VR is geen issue. Ik sta nog steeds achter de keuze voor deze lens, mede omdat als ik onderweg ga geen andere lenzen hoef mee te dragen. Verder heb ik geen andere Nikon compatible objectieven (analoog altijd Canon gehad), dus de all-round lens komt goed uit. Dan neem ik voor lief de beperkingen en beperkte kwaliteit in sommige gebieden.

Mijn grootste zorg is nu dat ik snel gebrek aan licht krijg. Ik kom regelmatig in omgevingen waar beperkt licht is en van dichtbij wil fotograferen. Analoog gebruikte ik daar een 35mm 2.8 voor. Bij de coolpix had ik gewoon geen keus. Ik zoek nu een relatief goedkoop alternatief, todat ik op bredere ervaring berust en met meer inzicht een keuze kan maken (en natuuurlijk ook belangrijk ik voldoende heb gespaard).

Toch ook weer bedankt voor je waardevolle tips en mening.

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”