VR en macro

Discussies over macro/micro objectieven

Heeft VR nut bij macrofotografie?

Ja
9
45%
Nee
11
55%

Totaal aantal stemmen: 20

Roger38

VR en macro

Bericht door Roger38 » ma nov 26 2007 7:47 pm

Heeft VR enig nut op de 105/2.8 VR als je hem puur voor macro gebruikt?

Ik dacht dat VR pas werkt bij afstanden vanaf zo'n 3 meter. Bij macro zit je met deze lens veel dichter op je onderwerp.

Graag bij een antwoord een onderbouwing over het waarom wel of niet. Er woed een hevige discussie hierover in een nieuwsgroep.

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door hans1956 » ma nov 26 2007 7:50 pm

Een goed statief gebruiken is beter. Maar als je die niet bij de hand hebt is de VR stand wel handig!

Gr. Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

Roger38

Bericht door Roger38 » ma nov 26 2007 7:52 pm

hans1956 schreef:Een goed statief gebruiken is beter. Maar als je die niet bij de hand hebt is de VR stand wel handig!

Gr. Hans
Maar werkt VR wel op die korte afstand? Ik heb ooit ergens eens gelezen dat VR pas werkt vanaf 3 meter.

GdP

Bericht door GdP » ma nov 26 2007 7:58 pm

Altijd handig als je hem ook wil gebruiken als portretobjectief.

Roger38

Bericht door Roger38 » ma nov 26 2007 7:59 pm

GdP schreef:Altijd handig als je hem ook wil gebruiken als portretobjectief.
Dat is nu net de vraag niet.

De vraag is of VR nut heeft bij puur het macro gedeelte?

Bij portret heeft die VR zeker nut.

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator

Bericht door hans1956 » ma nov 26 2007 8:00 pm

Roger38 schreef:
hans1956 schreef:Een goed statief gebruiken is beter. Maar als je die niet bij de hand hebt is de VR stand wel handig!

Gr. Hans
Maar werkt VR wel op die korte afstand? Ik heb ooit ergens eens gelezen dat VR pas werkt vanaf 3 meter.
Hoi Roger,

Je hebt deze lens zelf ook. Heb je het al geprobeerd? Dan zal je er zelf achter komen!

Gr. Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

Roger38

Bericht door Roger38 » ma nov 26 2007 8:02 pm

Hans......................ik heb hem inmiddels al niet meer. Macro is/was niet zo mijn ding.

mikemix

Bericht door mikemix » ma nov 26 2007 8:08 pm

Vanwaar de vraag?

GdP

Bericht door GdP » ma nov 26 2007 8:09 pm

Roger38 schreef:
GdP schreef:Altijd handig als je hem ook wil gebruiken als portretobjectief.
Dat is nu net de vraag niet.

De vraag is of VR nut heeft bij puur het macro gedeelte?

Bij portret heeft die VR zeker nut.
Voor macro zie ik het nut ook niet zo zitten, maar het kan misschien wel eens handig zijn in combinatie met continue AF.

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator

Bericht door hans1956 » ma nov 26 2007 8:12 pm

Roger,

Ik heb met deze lens macro opnames gemaakt met gebruikmaking van een statief. Heb de VR niet gebruikt, dus weet niet of het werkt zoals jij vraagt.

Gr. Hans
Gr. Hans

Facebook Flickr

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » ma nov 26 2007 8:16 pm

Iedere trilling die kan voorkomen worden is toch mee genomen.
De 105 Vr is ook voor portret dus dan wel handig !
Of hij op de kleine afstand bij Macro werkt geen idee als jij zegt dat hij pas werkt op 3 meter dan niet !
Maar hij zal zoiezo iets trilling wegnemen lijkt mij.
De foto,s leveren wel goed bewijs de lens maakt mooie macro foto,s uit de hand.
NAS Buikpijn

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma nov 26 2007 8:34 pm

Roger:
"Ik dacht dat VR pas werkt bij afstanden vanaf zo'n 3 meter."

Nou, dus gewoon even googelen. Dan hoef je niet meer te denken, dan weet je het zeker. En dan hoef je een ander niet met je twijfels op te zadelen.

Ik heb even gegoogeld, en kwam bij een van die internet-goeroe's uit.

"The exact words in the Nikon manual say "As the reproduction ratio increases from 1/30x [sic], the effects of vibration reduction gradually decrease." In other literature, Nikon has flat out said to turn off VR for macro use. What's the real answer? The manual is correct, basically. The closer you focus, the less VR has an impact on the final image. At 1:1 (the closest focus distance), it may not impart any benefit (it didn't seem to in the testing conditions I could create). So do you turn VR off when working in macro? If you're pressed up towards the limits of focus, I'd say yes--you're wasting battery life and potentially making it more difficult to hit a focus point. But if you're focused out beyond two or three feet (~.7m+), it probably makes sense to leave it on, as you'll get some benefit (though not the four stops Nikon claims for the system unless you're focusing far further out into the scene)."

Deze meneer heeft het dus over een afstand van 70cm.

Ik denk dat alle specificaties van dit objectief snel te vinden zijn.

Ik ben in ieder geval nog steeds erg blij met mijn 4/105mm.
Dhr. B. Rörslett ook, trouwens:

"The 105 mm f/2.8 VR Micro looks nice on paper, but using it in practice tells another story. The lens barrel is now massive and you need a big hand to get a good grip on it. VR does work very well, but unless you use a tripod you end up with a lot of close-ups of just adequate, but not perfect, sharpness. VR shouldn't be used with the lens/camera on a tripod so there is yet another slider to set correctly and Murphy's Law dictates you'll forget this when shooting someting of critical importance or using slow shutter speeds.
Like the predecessor it uses the trick of shortening the focal length during focusing meaning that in a distance from slightly less than 40 cm to 31.4 cm (near limit), the magnification changes dramatically from 1:2 to 1:1. Fine if you hand-hold the lens, hopeless if the camera is on a tripod since you cannot adjust focus ever so slightly without altering the framing of the subject in a major way. This in fact was the very reason I dropped using my 105/2.8 AF and reverted to the manual f/2.8 and f/4 models instead."

Groet, E.M. de Klerk

mikemix

Bericht door mikemix » ma nov 26 2007 8:35 pm

Ik heb die VR continu aan en of het bij 3 meter of bij 10cm is, de foto's die ik ermee schiet zijn perfect scherp.
Als het door de VR komt, lang leve de VR dan maar.

Roger38

Bericht door Roger38 » ma nov 26 2007 8:47 pm

emdeklerk schreef: Deze meneer heeft het dus over een afstand van 70cm.
70 cm met deze lens wil dus zeggen dat je in het closeup gebied komt te zitten en niet echt 1:1 macro. Voor puur macro moet je dichterbij komen dan 70cm. Dan zou VR dus niet meer werken. Of je moet al flink gaan croppen aan zo'n closeup foto, maar dat lijkt me niet echt de bedoeling.

Hiermee is mijn vraag ongeveer wel beantwoord.

Voor closeup zou het nog wel werken, voor pure 1:1 macro eigenlijk niet.

Maar aangezien de Nikkor 105mm/2.8VR ook een goede portretlens is, is die VR toch niet helemaal onbruikbaar. Ook voor closeups zou het zijn nut wel bewijzen.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma nov 26 2007 8:56 pm

Overigens: optisch is het een van de beste objectieven "money can buy". Als je moeite hebt met die VR, denk je dat desgewenst weg, en dan heb je nog steeds een top-macro-objectief.

Groet, E.M. de Klerk

Plaats reactie

Terug naar “Macro/micro objectieven”