Converter op Nikon vs Tamron autofocus vraag.
- jacogrinwis
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Converter op Nikon vs Tamron autofocus vraag.
Ik heb een vraag iets wat ik niet begrijp.
Ik heb een Nikon D800 + Kenko 2x pro 300 converter + Tamron 150-600mm deze combo komt uit op f11 en de auto focus werkt niet hij gaat niet eens proberen maar als ik nu mijn Nikon D800 + Kenko 2x pro 300 converter + Nikon TC-200E II + Nikon 70-200mm er opzet focus die wel niet altijd erg goed maar hij wilt wel het gaan proberen zelfs toto F90 niet dat is aan F90 wat zou hebben.
Dus mijn vraag is waarom de combinatie met de Tamron helemaal niet probeert te focussen?
En ik weet Nikon heeft de regel boven de F8 niet te ondersteunen maar die andere combinatie doet het wel tot F90 dat is de max dat de lens gaat.
En als iemand zou vragen naar hoe doet de combinatie Nikon D800 + Nikon TC-200E II + Tamron 150-600mm dan nou de Nikon TC-200E II past niet op de Tamron helaas vandaar dat ik een Kenko heb aangeschaft.
Ik heb een Nikon D800 + Kenko 2x pro 300 converter + Tamron 150-600mm deze combo komt uit op f11 en de auto focus werkt niet hij gaat niet eens proberen maar als ik nu mijn Nikon D800 + Kenko 2x pro 300 converter + Nikon TC-200E II + Nikon 70-200mm er opzet focus die wel niet altijd erg goed maar hij wilt wel het gaan proberen zelfs toto F90 niet dat is aan F90 wat zou hebben.
Dus mijn vraag is waarom de combinatie met de Tamron helemaal niet probeert te focussen?
En ik weet Nikon heeft de regel boven de F8 niet te ondersteunen maar die andere combinatie doet het wel tot F90 dat is de max dat de lens gaat.
En als iemand zou vragen naar hoe doet de combinatie Nikon D800 + Nikon TC-200E II + Tamron 150-600mm dan nou de Nikon TC-200E II past niet op de Tamron helaas vandaar dat ik een Kenko heb aangeschaft.
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Re: Converter op Nikon vs Tamron autofocus vraag.
Bij de Tamron met een 2x converter verloopt de volle opening van F11 tot pakweg F13 afhankelijk van de zoom-instelling.
Zo gauw je de zoom-instelling maar ietsje inzoomt, is de lichtsterkte al kleiner dan F11
Heb je dat focussen ook geprobeerd op de minimale zoom-instelling?
Bij gebruik van 2x een 2x converter op een vaste lichtsterkte van F2.8 van de Nikkor-lens, gaat dat F11 worden.
Die lichtsterkte blijft dan gelijk over het totale zoombereik. Dat lijkt net de grenswaarde te zijn dat de AF het nog net wel oppikt om te blijven focussen.
Dat je voor een belichting verder met die converters erop tot F90 kunt diafragmeren, doet niet ter zake, je focust doorgaans altijd met volle opening.
Tenzij je LiveView gebruikt en vanuit die stand gaat focussen.
Zo gauw je de zoom-instelling maar ietsje inzoomt, is de lichtsterkte al kleiner dan F11
Heb je dat focussen ook geprobeerd op de minimale zoom-instelling?
Bij gebruik van 2x een 2x converter op een vaste lichtsterkte van F2.8 van de Nikkor-lens, gaat dat F11 worden.
Die lichtsterkte blijft dan gelijk over het totale zoombereik. Dat lijkt net de grenswaarde te zijn dat de AF het nog net wel oppikt om te blijven focussen.
Dat je voor een belichting verder met die converters erop tot F90 kunt diafragmeren, doet niet ter zake, je focust doorgaans altijd met volle opening.
Tenzij je LiveView gebruikt en vanuit die stand gaat focussen.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- jacogrinwis
- Forumlid
Als ik de Tamron combinatie op 150mm zet (300mm als met converter) dan zit ik op F10 en doet hij nog niets dus geen reactie op focus knop.
En ook geen reactie in liveview.
F10 is sterker dan F11 dus dat zou geen probleem moeten zijn dan.
En ook geen reactie in liveview.
F10 is sterker dan F11 dus dat zou geen probleem moeten zijn dan.
Laatst gewijzigd door Cookie1397 op di sep 29 2015 6:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: onnodige quote verwijderd
Reden: onnodige quote verwijderd
- gijs sandberg
- Clublid
Jaco,
re: dat zou geen probleem moeten zijn
Helaas: de kamera kijkt niet naar het diafragma-getal.
De waardes als F8 die Nikon aangeeft is wat men redelijkerwijs van de AF funcite mag verwachten.
Afhankelijk van de hoeveelheid licht en contrast op de scherpstelpunten kan je geluk hebben.
Het stapelen van converters is in het algemeen niet aan te raden.
Mogelijk kan je op de komende NCN glasdag meer proberen/leren.
Groeten, Gijs
re: dat zou geen probleem moeten zijn
Helaas: de kamera kijkt niet naar het diafragma-getal.
De waardes als F8 die Nikon aangeeft is wat men redelijkerwijs van de AF funcite mag verwachten.
Afhankelijk van de hoeveelheid licht en contrast op de scherpstelpunten kan je geluk hebben.
Het stapelen van converters is in het algemeen niet aan te raden.
Mogelijk kan je op de komende NCN glasdag meer proberen/leren.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Léon Obers
- Forumlid
Die F10 kan dan wel een "digitale" opgave zijn van wat de LCD van de camera aangeeft. Een 2x converter geeft simpelweg 2 stops lichtverlies.
Twee converters van 2x stapelen ----> 4 stops lichtverlies.
Op de absolute grenswaarden gaan zitten van wat een systeem aankan, is altijd vragen om wisselende resultaten.
In het ene geval zal het nog net wel worden opgepikt, in het andere geval niet meer. Nog afgezien van de enorme degradatie in optische kwaliteit om bijv. twee converters te stapelen (wat je met het Nikon-objectief wilt doen). Het zou best nog wel eens kunnen zijn dat je effectief een betere plaat overhoudt qua scherpte met gebruik van slechts één converter, en dan het beeld sterker croppen, dan twee converters gaan stapelen, waarbij je geen crop nodig hebt. Zelfs nog ondanks de mindere pixels die je overhoudt bij de eerste methode waarbij je sterker moet croppen.
Op de absolute grenswaarden gaan zitten van wat een systeem aankan, is altijd vragen om wisselende resultaten.
In het ene geval zal het nog net wel worden opgepikt, in het andere geval niet meer. Nog afgezien van de enorme degradatie in optische kwaliteit om bijv. twee converters te stapelen (wat je met het Nikon-objectief wilt doen). Het zou best nog wel eens kunnen zijn dat je effectief een betere plaat overhoudt qua scherpte met gebruik van slechts één converter, en dan het beeld sterker croppen, dan twee converters gaan stapelen, waarbij je geen crop nodig hebt. Zelfs nog ondanks de mindere pixels die je overhoudt bij de eerste methode waarbij je sterker moet croppen.
- jacogrinwis
- Forumlid
Het gaat mij niet om de Nikon 70-200 maar om de Tamron met converter die Nikon stapeling was een test ook om te kijken of de Kenko wel zou kunnen autofocussen zou die niet kunnen auto focussen in totaal dan hoefde ik verder geen stappen verder te testen maar dat doet die wel en op de converter staat ook AF vermeld.Léon Obers schreef:Die F10 kan dan wel een "digitale" opgave zijn van wat de LCD van de camera aangeeft. Een 2x converter geeft simpelweg 2 stops lichtverlies.
De grootste vraag is blokkeert Nikon de auto focus op mijn Tamron met converter omdat hij geen reactie geeft dat hij het niet zou lukken oke maar hij doet gewoon niets of licht er een communicatie fout bij tussen Kenko en Tamron en moet ik een ander merk probleren dus een Sigma of Tamron waar moeilijker aan te komen is?
Ik had hem als eerste plaats ook gekocht om er mee te kunnen filmen maar als het me zou lukken om er een foto mee te kunnen maken zou ook niet verkeerd zijn.
Verder ik wil graag dingen snappen.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Veel camera's kunnen niet meer focussen als het diafragma te klein wordt.
Autofocus wordt dan niet ondersteund omdat de ondergrens van jet diafragma hoger is dan f8.
De 70-200 met 2*tc wordt 140-400 f5.6 je kunt misschien wel f90 instellen maar grootste opening blijft f5.6.
Met de tamron ia de minimale opening waarschijnlijk te klein.
Autofocus wordt dan niet ondersteund omdat de ondergrens van jet diafragma hoger is dan f8.
De 70-200 met 2*tc wordt 140-400 f5.6 je kunt misschien wel f90 instellen maar grootste opening blijft f5.6.
Met de tamron ia de minimale opening waarschijnlijk te klein.
- Léon Obers
- Forumlid
@jacogrinwis
Simpel met wat ik eerder schreef:
"Op de absolute grenswaarden gaan zitten van wat een systeem aankan, is altijd vragen om wisselende resultaten."
Die Tamron-lens is feitelijk helemaal niet bedoeld om daar nog een converter tussen te zetten. Daar is die gewoon niet lichtsterk genoeg voor. Punt.
Zoals je merkt te weinig om er nog iets mee te kunnen doen. Een andere converter kopen heeft geen zin omdat je op die grenswaarden blijft balanceren.
Feitelijk rek je de grenzen verder op dan specifiek voor het systeem afgegeven. Ik dacht dat de D800 wel wat gevoeliger is met zijn AF-lichtsterkte dan andere "oudere" camera's. Desalniettemin staat er in de gebruiksaanwijzing op blz. 373 van de D800 bij gebruik van converters:
".....bij gecombineerde diafragma's trager dan f/5.6 is de camera mogelijk niet in staat scherp te stellen op donkere onderwerpen of onderwerpen
met een laag contrast."
Jij gebruikt diafragma F11 en daar omtrent. Dat is nog eens twee stops trager (en meer).
Misschien dat je het volgende voorbeeld beter begrijpt.
Het ene trekpaard voor een ander trekpaard uitwisselen heeft ook geen zin als je er paardenraces mee wilt gaan houden. Daar heb je renpaarden voor nodig.
Als je je afvraagt of er intern met die Kenko converter wat aan de hand is, zet er dan eens een Nikon lens op die wel lichtsterk genoeg is?
Simpel met wat ik eerder schreef:
"Op de absolute grenswaarden gaan zitten van wat een systeem aankan, is altijd vragen om wisselende resultaten."
Die Tamron-lens is feitelijk helemaal niet bedoeld om daar nog een converter tussen te zetten. Daar is die gewoon niet lichtsterk genoeg voor. Punt.
Zoals je merkt te weinig om er nog iets mee te kunnen doen. Een andere converter kopen heeft geen zin omdat je op die grenswaarden blijft balanceren.
Feitelijk rek je de grenzen verder op dan specifiek voor het systeem afgegeven. Ik dacht dat de D800 wel wat gevoeliger is met zijn AF-lichtsterkte dan andere "oudere" camera's. Desalniettemin staat er in de gebruiksaanwijzing op blz. 373 van de D800 bij gebruik van converters:
".....bij gecombineerde diafragma's trager dan f/5.6 is de camera mogelijk niet in staat scherp te stellen op donkere onderwerpen of onderwerpen
met een laag contrast."
Jij gebruikt diafragma F11 en daar omtrent. Dat is nog eens twee stops trager (en meer).
Misschien dat je het volgende voorbeeld beter begrijpt.
Het ene trekpaard voor een ander trekpaard uitwisselen heeft ook geen zin als je er paardenraces mee wilt gaan houden. Daar heb je renpaarden voor nodig.
Als je je afvraagt of er intern met die Kenko converter wat aan de hand is, zet er dan eens een Nikon lens op die wel lichtsterk genoeg is?
- jacogrinwis
- Forumlid
Kan dat dat dan dus ook betekenen waarom mijn Tamron zonder Converter het ook soms weigert?Léon Obers schreef:@jacogrinwis
met een laag contrast."
Ik gebruik hem op F8 omdat F6.3 niet erg scherp is op deze lens en eigenlijk boven de 400mm gaat ook de scherpte uit deze lens.
- jacogrinwis
- Forumlid
Allemaal erg bedankt voor de reacties heb weer wat geleerd.
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Het diafragma dat je instelt maakt niet uit voor je autofocus. Je diafragma sluit zich pas als je de foto neemt. Het enige dat van belang is hier is het maximale diafragma dat je beschikbaar hebt bij de gekozen zoomstand.
Het is al eerder gemeld hier, maar dit soort objectieven moet je gewoon niet proberen te combineren met teleconverters...
Het is al eerder gemeld hier, maar dit soort objectieven moet je gewoon niet proberen te combineren met teleconverters...
- Léon Obers
- Forumlid
@jacogrinwis
Inderdaad, het kan ook betekenen waarom de Tamron zonder Converter ook soms weigert !
Overigens of je F8.0 - F11 - F16 voor de opname gebruikt, maakt voor het scherpstellen niet uit omdat --zoals eerder aangehaald-- objectieven scherpstellen met volle opening (met uitzondering van LiveView). Pas bij opname sluit het diafragma tot de ingestelde opening.
Die techniek van volle opening en sluiten van het diafragma bij opname is al zo sinds de eerste Nikon spiegelreflex werd geïntroduceerd, ofwel sinds 1959.
Inderdaad, het kan ook betekenen waarom de Tamron zonder Converter ook soms weigert !
Overigens of je F8.0 - F11 - F16 voor de opname gebruikt, maakt voor het scherpstellen niet uit omdat --zoals eerder aangehaald-- objectieven scherpstellen met volle opening (met uitzondering van LiveView). Pas bij opname sluit het diafragma tot de ingestelde opening.
Die techniek van volle opening en sluiten van het diafragma bij opname is al zo sinds de eerste Nikon spiegelreflex werd geïntroduceerd, ofwel sinds 1959.