Ik heb de Nikon D3200 met de 18-105mm lens. Ik wil graag meer zoombereik, omdat ik in november naar Amerika ga. Ik ga daar in Orlando en Miami o.a. pretparken en dierentuinen bezoeken en wil vooral een goede lens voor de dierentuinen daar (de rest even achter wege gelaten). Ik twijfel tussen de 70-300mm lens en de 55-200mm lens. De reden hiervoor is dat ik van vele mensen om mij heen te horen heb gekregen dat ik 300mm niet of nauwelijks zal gebruiken en dat 200mm ook genoeg is.
Ik ben een beginneling (bezig met een LOI fotografie cursus) en heb er lang niet alle verstand van, dus misschien zie ik belangrijke zaken over het hoofd met het maken van mijn keuze.. Ik ben wel erg kritisch, vooral wat betreft scherpte en kwaliteit (last van perfectionisme, soms erg vervelend!).
Heeft iemand goede tips of ervaring die hij/zij wilt delen?
Nikon 55-200 of 70-300??
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Nikon 55-200 of 70-300??
Beste Tessa,
Welkom
re: erg kritisch,
In dat geval moet je beide lenzen links laten liggen,
en (voor op dit forum) niet struikelen over lange tenen van de mensen die een dergelijke lens bezitten
Moraal: goed glas kost geld.
Aan de andere kant: een 55-200 of 70-300 is regelmatig bij vertrouwde winkels tweedehands te koop voor niet te veel geld.
Over bereik: op een DX kamera is 200mm al een hele hand vol, meer millimeters brengt je in het bereik van super-telelenzen, met alle complicaties die daarbij horen.
Bedenk wel dat er verschillende versies van genoemde lenzen bestaan, voor jouw kamera moeten ze AF-S heten.
Groeten, Gijs
Welkom
re: erg kritisch,
In dat geval moet je beide lenzen links laten liggen,
en (voor op dit forum) niet struikelen over lange tenen van de mensen die een dergelijke lens bezitten

Moraal: goed glas kost geld.
Aan de andere kant: een 55-200 of 70-300 is regelmatig bij vertrouwde winkels tweedehands te koop voor niet te veel geld.
Over bereik: op een DX kamera is 200mm al een hele hand vol, meer millimeters brengt je in het bereik van super-telelenzen, met alle complicaties die daarbij horen.
Bedenk wel dat er verschillende versies van genoemde lenzen bestaan, voor jouw kamera moeten ze AF-S heten.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: Nikon 55-200 of 70-300??
Deze vraag is al vaker langs gekomen ,
Deze week nog met een 55 300mm
https://www.google.nl/webhp?sourceid=ch ... derland.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben je kritisch, kijk dan naar een 2.8 lens en anders naar primes (vaste brandpunt )lenzen.
Deze week nog met een 55 300mm
https://www.google.nl/webhp?sourceid=ch ... derland.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Ben je kritisch, kijk dan naar een 2.8 lens en anders naar primes (vaste brandpunt )lenzen.