instellen min. sluitertijd en max. iso-waarde in A-stand

Discussies over fotografie met de D600, D610, D750 en D780. Nikon's semi-pro lijn met een FX-formaat sensor.
Plaats reactie
Ace
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

instellen min. sluitertijd en max. iso-waarde in A-stand

Bericht door Ace » do okt 08 2015 5:25 pm

Beste allen,

Het betreft de instelling van auto-iso met een maximale iso-waarde en een minimale sluitertijd. Is het zo dat de camera eerst de minimale sluitertijd aanneemt voordat hij de iso-waarde omhoog gooit, of moet dit ook apart ingesteld worden.
Laatst gewijzigd door Ace op ma okt 12 2015 8:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: instellen min. sluitertijd en max. iso-waarde in A-stand

Bericht door gijs sandberg » do okt 08 2015 5:37 pm

Beste A,
re: heb op internet.
Waarom ga je niet eerst te rade in het kamera handboek ?
In mijn engelsalige versie oa. bij auto-iso pagina 107.
Bedenk wel dat sommige van de vele mogelijkheden niet dooreen toepasbaar zijn.
Groeten, Allen
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Nikkormaat
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Nikkormaat » do okt 08 2015 6:19 pm

Ik heb geen D600, maar een D750, maar heb uit nieuwsgierigheid toch een en ander uitgeprobeerd. Als je de ISO-gevoeligheid instelt op een bepaalde ISO-waarde, dan wordt de waarde die je bij automatische ISO-gevoeligheid hebt ingesteld uitsluitend aangehouden als de waarde van de auto-instelling hoger is. Dus als de ISO-gevoeligheid op 400 staat en je bij de automatische op 800 dan wordt de 800 van de automaat aangehouden en niet andersom, tenzij je de maximale ISO-waarde op bijvoorbeeld 6400 hebt ingesteld. Als het diafragma niet groter kan worden ingesteld, zal eerst de in de automatische ISO-waarde tot het ingestelde maximum worden verhoogd en zal pas daarna de sluitertijd verlengd worden. Hoe het bij jou werkt weet ik niet. Een tip wil ik je geven. Jouw vraag is dermate specifiek dat je daar waarschijnlijk geen pasklaar antwoord op kunt vinden en zeer waarschijnlijk niet in de gebruikshandleiding. Door zelf te experimenteren in plaats van een trucje aan anderen te vragen kun je veel leren. Kortom probeer het uit, net zoals ik gedaan heb. Als je er dan niet uit komt, kan vragen altijd nog. Kortom eerst veel met de verschillende mogelijkheden spelen en onthouden wat er gebeurt. Succes.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

DannySan
Clublid
Clublid

Bericht door DannySan » do okt 08 2015 9:43 pm

Ace schreef:Beste allen,

Is er een manier om mijn nikon D600 in A-stand in te stellen met een minimale sluitertijd, een maximale iso, waarbij dan in bepaalde situaties, ondanks ik in A-stand werk, ook de f-waarde een grens kent.

Stel dat de lens tot max f/22 kan, maar dat bij f/14 al de minimale sluitertijd en de maximale iso-waarde is bereikt. Is het dan zo dat ik de f-waarde ook niet verder omhoog kan gooien. Ik heb dit liever dan dat de camera, omdat hij in A-stand is, toch liever de iso-waarde of de sluitertijd aanpast (buiten de gekozen grenzen om).

Tot slot. Is het zo dat de camera eerst de minimale sluitertijd aanneemt voordat hij de iso-waarde omhoog gooit, of moet dit ook apart ingesteld worden.

Zou iemand mij vanaf het begin willen uitleggen hoe ik alles moet instellen, beginnend bij het instellen van een minimale sluitertijd en een maximale iso-waarde. Ik meen dat dit vragen zijn voor de rookies, wat ik ook ben, maar anders leer ik het nooit. Ik heb op internet gezocht, waar ik veel tegenkom, maar niet specifiek een antwoord op mijn vraag vind.
Okay, ik probeer 'm terug te lezen en te begrijpen...
Je wilt werken in A(perture) dus je camera heeft geen invloed op je diafragma; alleen jij.
Dan wil je een maximale ISO (ik ga dan even uit van auto-iso?), dat kan. Ik heb die van mij vaak op auto-iso 100-3200 (dus hij probeert naar 100 te gaan maar mag omhoog tot maximaal 3200).
Maar je wilt dat de f-waarde ook een grens kent? Nee, omdat jij die bediend bepaal jij die...
Maar je spreekt over f/14 en dan een minimale sluitertijd (een goede, lichtsterke lens met VR?) en maximale ISO? Over welke situatie zouden we het dan hebben?
En nee dit kan dus niet, omdat jij het diafragma bediend wil de camera daaraan voldoen... Wil je alles zelf in de hand: standje M.
En auto-iso werkt op de d7100 erg goed omdat die brandpuntsafhankelijke auto-iso heeft, en de camera dus rekening houdt met je brandpuntsafstand in combi met je minimale sluitertijd voordat de iso omhoog gegooid wordt.
En ja, hoezeer hij reageert kan ik ook instellen in het auto-iso menu. Ik weet niet of jouw camera dat kan? (Even handleiding checken)
Succes!

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » vr okt 09 2015 5:24 am

Ik kan hem ook niet helemaal volgen. In de Aperture mode (A-stand) bepaal je zelf wat het diafragma moet zijn, en wat Danny ook zegt, de camera doet de rest (iso, afhankelijk of je die wel op auto-iso hebt staan). Maar waarom schiet je niet in Manual mode?
Ook ik ben erg benieuwd wat de situatie is waarbij je de deze instellingen in de camera zou willen hebben
Laatst gewijzigd door Faiz op vr okt 09 2015 10:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr okt 09 2015 7:08 am

Ace schreef: Is er een manier om mijn nikon D600 in A-stand in te stellen met een minimale sluitertijd, een maximale iso, waarbij dan in bepaalde situaties, ondanks ik in A-stand werk, ook de f-waarde een grens kent.
Door Danny reeds beschreven, en als je je eigen vraag nog eens goed doorleest en logisch nadenkt, weet je het antwoord zelf ook,
omdat het in contradictie is met de functie van "(manuele) diafragma-voorkeuze" (waar de A-stand voor staat).
Dus nee, dat gaat niet, althans niet automatisch.
De grenzen "in die bepaalde situaties" bepaal je zelf aan de hand waar je het diafragma als "voorkeuze" op instelt.
En naar gelang de technische mogelijkheden van het objectief. Een niet lichtsterk objectief kun je niet op "lichtsterk" instellen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

JDPix
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door JDPix » vr okt 09 2015 2:47 pm

Het algemene antwoord is hierboven al gegeven.
De details (voor de D610, ik neem aan dat het voor de D600 hetzelfde is):

Camera op A diafragma voorkeuze.

In het Opname menu kies:
ISO-gevoeligheid instellen
ISO-gevoeligheid 100 (mag naar eigen voorkeur ook hoger)
Autom inst ISO-gevoeligheid ON
Maximale gevoeligheid 6400 (kan wel wel wat ruis geven maar je kunt lang scherp fotograferen met een korte sluitertijd; je kunt evt. ook voor 3200 kiezen)
Langste sluiterijd AUTO > (kies het pijltje)
Automatisch > (kies weer het pijltje)
Je kunt nu in 4 stappen langer of korter kiezen (ik fotografeer op dit moment op 1 stap korter en dat bevalt goed)

Bij CPU-objectieven wordt nu de sluitertijd gekozen die gebaseerd is op de brandpuntsafstand van je (zoom)objectief.

Ook handig: opslaaan onder U1 of U2.

Succes,
Groeten, Johan

Foto's:
https://jdroog.myportfolio.com

EdvandeZilver
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door EdvandeZilver » vr okt 09 2015 8:33 pm

Of zoals het op mijn Df en D7000 werkt, voorbeeld:

Auto ISO tussen de 200 en 1600
Minimale (langste) sluitertijd op 1/125

Kom je onder bepaalde lichtomstandigheden aan de grens van maximaal ISO en minimale sluitertijd, dan zal altijd de sluitertijd verlengd worden.

In "A " staat het diafragma vast en zal op de vooraf ingestelde waarde blijven staan.

Ace
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ace » ma okt 12 2015 8:48 pm

Bedankt allen! Ik ben er uit. Ook ben ik mij nu bewust van mijn, ik zou willen zeggen vreemde, maar toch verkeerde vraagstelling. Ik heb het dan ook aangepast en de kern van mijn vraag laten staan. Nogmaals bedankt allen.

Plaats reactie

Terug naar “D600, D610, D750 en D780”