D70 vs D200

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Martz

D70 vs D200

Bericht door Martz » ma mei 22 2006 9:16 am

Ik ben benieuwd of er onder jullie ook mensen zijn die ervaring hebben met beide camera's?
Ik heb gelezen dat de D200 welliswaar veel meer pixels heeft 10.2Mp vs 6.1, maar de D200 zou ook meer last hebben van ruis waardoor de beeldkwaliteit van de foto's (tot ca 30x40) van de D70 beter zouden zijn.

Ik wil eens gebruikerservaringen horen over de verschillen tussen de D70 en de D200??

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma mei 22 2006 9:51 am

Iedereen die maar PIXELGEIL is, een D70 maakt net zulke mooie foto's op 50x70, want hoe groter de foto hoe verder je moet/ gaat staan om hem te bekijken. Je kijkt toch ook niet naar een schilderij van 3 meter breed op een afstand van 50 cm?? Dus voor de kwaliteit e.d. hoef je het niet te doen. Persfotograven leveren de foto's voor de krant ook niet in 300dpi maar in 72 dpi en dan kan je zelfs een afdruk maken van ca. 1 meter breed met 6 mp.

BUG322

Bericht door BUG322 » ma mei 22 2006 10:33 am

Ik had op een site een foto gezien een flatgebouw hoog.
gemaakt met een 4 megapixel DSLR.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma mei 22 2006 11:18 am

Precies de kwaliteit blijft gelijk, want hoe groter je afdruk hoe verder je weg gaat staan om hem goed te kunnen bekijken. :)

vanson

Bericht door vanson » ma mei 22 2006 12:45 pm

Samengevat is de D200 een andere camera dan de D70(s), en doet de D200 precies hetzelfde als een D70(s).
Als je een groot arsenaal aan manual focus lenzen hebt, dan is een D200 de perfecte camera voor je, ook als je iets 'stevigers' wilt dan een D70, dan is de D200 een goede keuze.
De D70(s) echter doet exact hetzelfde als een D200, namelijk foto's maken.

Ik las elders op dit forum dat er iemand een D200 heeft aangeschaft met een 18-70mm DX lens. Dat had natuurlijk net andersom moeten zijn: een 17-35mm/f2.8 AFS (of 17-55mm f2.8 DX) op een D70.
Het type camera heeft uiteindelijk weinig invloed op de kwaliteit van de gemaakte foto. Het gebruikte objectief zal wel degelijk van invloed zijn.

Ik heb dit weekend nog wat opnamen gemaakt met een D70 en een 105mm/f2.8 AFD Micro Nikkor op 1600 ASA. De 'ruis' vond ik niet storend voor het doel van het plaatje (website kwaliteit, geen 1x2m vergroting). Van de D200 heb ik vergelijkbare opnamen gezien (1600 ASA+) en eerlijk gezegd zijn die van dezelfde kwaliteit als de opnamen van een D70.

Met een D200 heb je geen betere camera (al is het de beste Nikon D-SLR die je momenteel kunt kopen...) maar je hebt meer functionaliteit.

Martz

Bericht door Martz » ma mei 22 2006 1:29 pm

Dank voor jullie reacties.

Ik kan mij voorstellen dat de kwaliteit van het objectief van sterke invloed is.

Als je nu hetzelfde objectief op een D70 danwel D200 zet, levert het dan nog steeds hetzelfde beeld op?

Ik zit mij af te vragen waarom er zoveel D70's worden aangboden door mensen die overgaan op een D200? Er zit toch een stevig prijsverschil tussen.

hjanssen

Bericht door hjanssen » ma mei 22 2006 2:31 pm

Martz schreef:Ik zit mij af te vragen waarom er zoveel D70's worden aangboden door mensen die overgaan op een D200? Er zit toch een stevig prijsverschil tussen.
Die mensen hebben een luxe probleem en zijn een zegen voor mensen, die geen nieuwe D70s willen of kunnen betalen.

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » ma mei 22 2006 2:34 pm

Iedereen die maar PIXELGEIL is, een D70 maakt net zulke mooie foto's op 50x70, want hoe groter de foto hoe verder je moet/ gaat staan om hem te bekijken. Je kijkt toch ook niet naar een schilderij van 3 meter breed op een afstand van 50 cm?? Dus voor de kwaliteit e.d. hoef je het niet te doen. Persfotograven leveren de foto's voor de krant ook niet in 300dpi maar in 72 dpi en dan kan je zelfs een afdruk maken van ca. 1 meter breed met 6 mp.
Hier is Amadeus het van harte mee oneens :)

* Want persfotografen zijn niet de norm maar de ondergrens van een norm. Slechter kan men echt niet gaan. ...dieper kun je niet zinken als fotograaf :) Het is geen wonder dat het een uitstervende beroepsgroep is, want de redacteur kan met zijn digitaaltje een zelfde kwaliteit leveren. En wat artisciteit betreft ziet men tegenwoordig zelden nog verschil. (ik kan in mijn tirade nog wel doorgaan over WPFoto, maar dan dwaal ik van het onderwerp af).

* Want een ieder die een grootformaat afdruk ziet en dit vergelijkt met kleinbeeld (of middenformaat dia vs. kleinbeeld formaat dia) ziet een verschil. Korrel kan ook mooi zijn, maar om hier altijd mee geconfroteerd te worden en niets anders te kunnen bieden vind ik een onnodige beperking.

Ik kan me wel vinden in

* dat het onderscheid van pixels van 6 naar 10 gering is, maar het is er wel.

* dat 10 megapixels iets voordeel biedt bij moire patronen.

En overigens vind ik....

* dat er vaak op Inet wereldvreemd wordt gesproken over ruis. Ik zou tegen deze lieden willen zeggen.... get a life. De ruis is bij lage iso voldoende laag. Mensen die ooit met ISO 400 film hebben gefotografeerd weten dat je om ruis korrel niet altijd druk hoeft te maken. Bovendien je kunt altijd terug in pixel grootte en dan kan men de ruis wegmiddelen.

De D200 is gewoon een betere body, met een betere zoeker, betere menu structuur en de mogelijkheid om prachtige manuele objectieven te gebruiken. Voor duurzaamheid en degelijkheid en/of een Olivier B. Bommel visie (geld speelt geen rol) ....is de keuze D200.

Het is de fotograaf die de foto maakt en niet de camera. "It is the indian and not the arrow, that makes hitting the bulls eye"

En tot slot: Lange leve Fuji Velvia. :)

Amadeus Gould

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » ma mei 22 2006 3:30 pm

Amadeus Gould schreef:
Hier is Amadeus het van harte mee oneens :)

* Want persfotografen zijn niet de norm maar de ondergrens van een norm. Slechter kan men echt niet gaan. ...dieper kun je niet zinken als fotograaf :) Het is geen wonder dat het een uitstervende beroepsgroep is, want de redacteur kan met zijn digitaaltje een zelfde kwaliteit leveren. ....
Dat is niet waar, want een klein digitaaltje zoals jij dat formuleert kan dus geen 3 of meer frames per second schieten, en kan dus niet die foto verkrijgen dat de persoon in kwestie (maxima, ayaan, etc. etc.) ook echt zo op de foto staat die bij een redactioneel verhaal past of hij moet heel veel geluk hebben en op het juiste moment de foto maken. En ik zeg niet dat de persfotograaf de norm is, maar het beroep is zeker niet stervende.

Kroko

Bericht door Kroko » ma mei 22 2006 4:01 pm

Dat is niet waar, want een klein digitaaltje zoals jij dat formuleert kan dus geen 3 of meer frames per second schieten,
Mijn klein digitaaltje dus wel. 6x4x11 cm. (Panasonic DMC-TZ1)
Ik vind de stofdichte body de mooiste pre aan de D200 boven de D70.

Kroko

Amadeus Gould

Bericht door Amadeus Gould » ma mei 22 2006 4:48 pm

Dag Opgezetfan, nikonvrienden,

Goed ik overdrijf iets...maar de klad zit er wel behoorlijk in. Het is niet meer wat het geweest en dat komt ook niet meer terug.

Flauw, maar beeldjes per seconde zijn alleen van belang bij sportfotografie. Niet bij politici....men flitst nog altijd en dat gaat gewoon niet snel.

Een krant als de Telegraaf stuurt al veel journalisten met een digicam op pad. Bijzondere foto's betrekt men van het ANP, etc. Vaste fotografen heeft men niet nodig...beter is het om met freelancers te werken. Je moet er dan als freelancer andere dingen naast hebben want je kunt er niet sec van leven. En de competitie is moordend...

Veel fotografen die werken voor locale bladen zijn om dezelfde reden hun baan kwijtgeraakt. Op een bijeenkomst van de Nikkor Club Deutschland vorig jaar, klaagde men steen en been (men heeft daar nog veel "plaatselijke leugenaartjes" :) )...over de trend die zich nu inzet.

Voor autobladen en ander glossies benadert men vaak freelancers, die daarnaast nog ander werk doen. ....zijn dit persfotografen....ik zou eerder zeggen beroepsfotografen die af en toen iets journalistieks doen.

Dit is de harde werkelijkheid. Niet alleen de fotowinkel op de hoek verdwijnt (dankzij mediamarkt, dixons, konijnenexpres etc.) ook de persfotograaf zul je minder vaak tegen gaan komen.

Amadeus Gould

vanson

Bericht door vanson » ma mei 22 2006 8:21 pm

Martz schreef:Dank voor jullie reacties.

Ik kan mij voorstellen dat de kwaliteit van het objectief van sterke invloed is.

Als je nu hetzelfde objectief op een D70 danwel D200 zet, levert het dan nog steeds hetzelfde beeld op?
Het korte antwoord is "JA"

Het maakt niet zo heel veel uit of je lens X of Y op een D70 of D200 gebruikt, het uiteindelijke beeld zal min of meer hetzelfde zijn. Ik denk niet dat er iemand is die beelden genomen met beide camera's met eenzelfde lens van elkaar zal kunnen onderscheiden.

Wat de D200 van een D70 (en zelfs van een D50) doet verschillen is de functionaliteit van de camera zelf en de functionaliteit met bepaalde lenzen.
Ik kan het eigenlijk niet genoeg zeggen (en dat blijkt wel): de D200 is de enige DSLR waarmee je matrix-meting hebt met MF lenzen. Ik liet vorige week iemand een 15mm/f3.5 Ais Nikkor zien op zijn D200 en die persoon was terecht danig onder de indruk van de afbeeldingskwaliteit van deze lens.
Met een D200 heb je de grootste keuze aan objectieven. Er is geen enkel ander merk die dit kan claimen.

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door olle_griese » ma mei 22 2006 9:56 pm

Amadeus Gould schreef:Dag Opgezetfan, nikonvrienden,

Goed ik overdrijf iets...maar de klad zit er wel behoorlijk in. Het is niet meer wat het geweest en dat komt ook niet meer terug.

Flauw, maar beeldjes per seconde zijn alleen van belang bij sportfotografie. Niet bij politici....men flitst nog altijd en dat gaat gewoon niet snel.

Een krant als de Telegraaf stuurt al veel journalisten met een digicam op pad. Bijzondere foto's betrekt men van het ANP, etc. Vaste fotografen heeft men niet nodig...beter is het om met freelancers te werken. Je moet er dan als freelancer andere dingen naast hebben want je kunt er niet sec van leven. En de competitie is moordend...

Veel fotografen die werken voor locale bladen zijn om dezelfde reden hun baan kwijtgeraakt. Op een bijeenkomst van de Nikkor Club Deutschland vorig jaar, klaagde men steen en been (men heeft daar nog veel "plaatselijke leugenaartjes" :) )...over de trend die zich nu inzet.

Voor autobladen en ander glossies benadert men vaak freelancers, die daarnaast nog ander werk doen. ....zijn dit persfotografen....ik zou eerder zeggen beroepsfotografen die af en toen iets journalistieks doen.

Dit is de harde werkelijkheid. Niet alleen de fotowinkel op de hoek verdwijnt (dankzij mediamarkt, dixons, konijnenexpres etc.) ook de persfotograaf zul je minder vaak tegen gaan komen.

Amadeus Gould
Niks nieuws, sterker nog,dat is oud nieuws, precies om diezelfde reden ben ik 18 jaar terug uit het vak gestapt.

Mark D

Bericht door Mark D » ma mei 22 2006 10:13 pm

en zelfs van een D50
Auw! Ff ter herinnering...de d50 heeft wel de betere chip aan boord...dus als we het dan toch over kwaliteit hebben. :lol:

vanson

Bericht door vanson » ma mei 22 2006 10:48 pm

Mark D schreef:
en zelfs van een D50
Auw! Ff ter herinnering...de d50 heeft wel de betere chip aan boord...dus als we het dan toch over kwaliteit hebben. :lol:
er is effectief weinig verschil tussen een D50 en een D70.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”