d7100
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
d7100
hallo beste mensen,
even een vraag. Eigenlijk help, snap het niet meer heb de nikon D7100 nu met prime lens 35 mm 1.8. Voor in mijn donkere huiskamer ook eens wat foto's te maken. Maar lukt dus nog altijd niet, denk dat ik mss met de instellingen fout zit. Maar na mijn weten kan ik niet nog meer licht toevoegen (wel zonder flitser) bedoel ik nu he. Camera staat bv op f1.8 sluiter 1/60 iso 800. Help wie kan me helpen met goede info hierover bedankt grt Robert
even een vraag. Eigenlijk help, snap het niet meer heb de nikon D7100 nu met prime lens 35 mm 1.8. Voor in mijn donkere huiskamer ook eens wat foto's te maken. Maar lukt dus nog altijd niet, denk dat ik mss met de instellingen fout zit. Maar na mijn weten kan ik niet nog meer licht toevoegen (wel zonder flitser) bedoel ik nu he. Camera staat bv op f1.8 sluiter 1/60 iso 800. Help wie kan me helpen met goede info hierover bedankt grt Robert
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: d7100
Robert,
re: lukt niet.
Ik kan helaas niet raden welke instellingen je probeert.
Kan je aangeven wat er niet lukt?
Wat gebeurt er als je de kamera en lens buiten (met meer licht) probeert.
re: donkere huiskamer
Hoe donker is dat ? (in absoluut duister heb je echt aanvullend licht nodig
)
Groeten, Gijs
Hoe donker is dat ? (in absoluut duister heb je echt aanvullend licht nodig

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Clublid
- Contacteer:
ISO omhoog!robert1302 schreef:Camera staat bv op f1.8 sluiter 1/60 iso 800.
iso 3200 is 4x zoveel belichting als ISO 800...!
Ga je eens verdiepen in de belichtingsdriehoek dan weet je welke 3 parameters invloed hebben op je belichting en hoe ze je foto beïnvloeden...
Fin.
-
- Clublid
- Contacteer:
TS; als je bedoelt dat de camera niet wil focussen dan kun je de AF hulpverlichting inschakelen !
-
- Forumlid
ok ben pas bezig maar kreeg op de cursus opletten met iso niet hoger dan 800 ivm met ruis dus dacht doe dat maar niet. Of geld dat voor een prime lens niet ? grtdjunclesam schreef:ISO omhoog!robert1302 schreef:Camera staat bv op f1.8 sluiter 1/60 iso 800.
iso 3200 is 4x zoveel belichting als ISO 800...!
Ga je eens verdiepen in de belichtingsdriehoek dan weet je welke 3 parameters invloed hebben op je belichting en hoe ze je foto beïnvloeden...
-
- Forumlid
instellingen f1.8 sluiter 1/60 iso 800. Ik zie dan in het histogram onderbelicht helemaal links tegen de buitenkant. Buiten is het gewoon goed, echt een donkere huiskamer zonder veel lichtinval van buiten door ramen, maar niet zo donker dat je zegt nu moet ik flitsen.gijs sandberg schreef:Robert,
Hoe donker is dat ? (in absoluut duister heb je echt aanvullend licht nodig)
Groeten, Gijs
Misschien is het cursusmateriaal iets verouderd, of de technische ontwikkeling wat sneller gegaan.
ISO op 1600 kan nog best prima met de D7100. Hoger wordt wat lastiger, kan wel, maar dan ben je in de nabewerking misschien wat langer bezig. In de vlindertuin in Dierenpark Emmen heb ik zelfs op ISO 2500 geschoten. Bij een lichte achtergrond zijn het prima plaatjes.
Probeer anders eens ISO 1000 of 1250. ( En gebruik een statief voor bewegingsonscherpte te elimineren
)
ISO op 1600 kan nog best prima met de D7100. Hoger wordt wat lastiger, kan wel, maar dan ben je in de nabewerking misschien wat langer bezig. In de vlindertuin in Dierenpark Emmen heb ik zelfs op ISO 2500 geschoten. Bij een lichte achtergrond zijn het prima plaatjes.
Probeer anders eens ISO 1000 of 1250. ( En gebruik een statief voor bewegingsonscherpte te elimineren

- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste Robert,
re: onderbelicht helemaal links tegen de buitenkant
Zie je in de zoeker (voorafgaande aan de opname) niet iets als
-LOW in geval van automatische belichting
-pijltjes naar links ten teken van dreigende onderbelichting
Bedenk: ieder automatisme heeft zijn/haar grenzen, meestal zal de kamera (al of niet subtiel) aangeven dat je iets probeert dat niet gaat werken.
Als je jezelf geheel aan de <censuur> wilt overleveren: probeer dan eens auto-ISO.
Een voorbeeld zegt natuurlijk meer dan vele woorden (hoe: zoek even op Plaatsen)
re: iso hoog - ruis
Voor een experiment kan het toch geen kwaad?
Wees blij: in dit digitale tijdperk kost proberen alleen wat tijd
re: lens
Lens en ISO hebben geen relatie, hooguit dat je met een lichtsterke lens soms met lagere ISO toe kan.
Groeten, Gijs
re: onderbelicht helemaal links tegen de buitenkant
Zie je in de zoeker (voorafgaande aan de opname) niet iets als
-LOW in geval van automatische belichting
-pijltjes naar links ten teken van dreigende onderbelichting
Bedenk: ieder automatisme heeft zijn/haar grenzen, meestal zal de kamera (al of niet subtiel) aangeven dat je iets probeert dat niet gaat werken.
Als je jezelf geheel aan de <censuur> wilt overleveren: probeer dan eens auto-ISO.
Een voorbeeld zegt natuurlijk meer dan vele woorden (hoe: zoek even op Plaatsen)
re: iso hoog - ruis
Voor een experiment kan het toch geen kwaad?
Wees blij: in dit digitale tijdperk kost proberen alleen wat tijd
re: lens
Lens en ISO hebben geen relatie, hooguit dat je met een lichtsterke lens soms met lagere ISO toe kan.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
Dank je Gijs voor de snelle reactie, nee zie niks in zoeker van LOW of pijltjes moet wel zeggen dat ik aan het proberen nu in de M stand dus niks auomatisch toch maar mss dan stapje terug en wel iets automatisch laten doen wel fijn jou feetback 

Laatst gewijzigd door Cyrus op vr okt 16 2015 5:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Reden: Onnodige quote verwijderd
-
- Forumlid
Dank je voor het mee denken, zal wel zijn dat ik echt nog een beginnertje ben. Ik ga gewoon proberen kan geen kwaad, dus ga met iso hoger aan de slag.Faiz schreef:Misschien is het cursusmateriaal iets verouderd, of de technische ontwikkeling wat sneller gegaan.
Probeer anders eens ISO 1000 of 1250. ( En gebruik een statief voor bewegingsonscherpte te elimineren)

- DannySan
- Clublid
De D7100 is een prima camera voor het gebruiken van hogere ISO-waarden.
ISO3200 is nog prima te doen vind ik, en daar zit 'm meteen ook de 'crux'... wat ik prima vind kan jij wel 'oerlelijk' vinden dus dus is een kwestie van uitproberen.
De instellingen van je camera zijn daarvoor belangrijk, maar ook je nabewerking.
En - wat soms nog wel belangrijker is - is wat voor beeld/moment je vast aan het leggen bent...
Sommige beelden lenen zich prima voor iets 'meer' ruis, sommige vragen juist om zo clean mogelijk...
Hieronder wat voorbeelden van mij...
ISO3200:

ISO3200:

ISO3200 op een D7000 (die ik getest heb voordat ik de D7100 kocht)

Zoals je ziet, opties genoeg... laat anders ook een een beeld zien; dat kijkt wel zo makkelijk 'mee'
ISO3200 is nog prima te doen vind ik, en daar zit 'm meteen ook de 'crux'... wat ik prima vind kan jij wel 'oerlelijk' vinden dus dus is een kwestie van uitproberen.
De instellingen van je camera zijn daarvoor belangrijk, maar ook je nabewerking.
En - wat soms nog wel belangrijker is - is wat voor beeld/moment je vast aan het leggen bent...
Sommige beelden lenen zich prima voor iets 'meer' ruis, sommige vragen juist om zo clean mogelijk...
Hieronder wat voorbeelden van mij...
ISO3200:

ISO3200:

ISO3200 op een D7000 (die ik getest heb voordat ik de D7100 kocht)

Zoals je ziet, opties genoeg... laat anders ook een een beeld zien; dat kijkt wel zo makkelijk 'mee'

Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
-
- Forumlid
bedankt voor jullie reactie's. Ik denk omdat ik de camera pas een week heb te voorzichtig ben, en alles doe wat ze op de cursus zeiden. Hahhahahah ga ermee aan de slag.