Lightroom DNG of NEF
- MarcB
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Lightroom DNG of NEF
Ik ben me aan het verdiepen in Lightroom en loop al gelijk tegen het volgende aan. Bij het importeren van je NEF bestanden kan je deze omzetten naar DNG. Maar, het is ook mogelijk deze als NEF te importeren. Wat me niet duidelijk is, is waarom je zou omzetten van NEF naar DNG. Je bestanden worden welliswaar kleiner (D810, 75MB NEF wordt zo'n 35MB DNG) maar als je computer snel genoeg is en je hebt voldoende opslag capaciteit, waarom zou je dit dan doen?
- Sandor Gora
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: Lightroom DNG of NEF
hoeft niet, mag wel; ik meen dat Adobe met DNG eigenlijk een nieuwe standaard wilde vestigen;
ieg: toen 810 net uit was en nog niet ondersteund werd door LR, moest het wel.
ieg: toen 810 net uit was en nog niet ondersteund werd door LR, moest het wel.
- Highlander
- Forumbeheerder
- Foto's bewerken toestaan: Ja
DNG is "Digitaal Negatief " het is een universeel Raw-bestand bedacht door Adobe
Het voordeel is dat alle informatie in hetzelfde bestand ( DNG ) zit en niet apart in een XMP file zoals bij NEF.
En het is zo`n 20% kleiner als je RAW
Zelf hou ik het op NEF, je bent toch weer 20% info kwijt, ik zit zelfs te denken om van NEF naar TIFF te gaan, maar ik moet me daar nog eens beter in verdiepen.
Het voordeel is dat alle informatie in hetzelfde bestand ( DNG ) zit en niet apart in een XMP file zoals bij NEF.
En het is zo`n 20% kleiner als je RAW
Zelf hou ik het op NEF, je bent toch weer 20% info kwijt, ik zit zelfs te denken om van NEF naar TIFF te gaan, maar ik moet me daar nog eens beter in verdiepen.
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
@Highlander: bij DNG ben je geen beeld-informatie kwijt ondanks het kleinere bestandsformaat. DNG past een andere (lossless) compressie toe dan NEF.
Niettemin raak je wel wat info kwijt: camera-info zoals in-camera JPG-instellingen, andere beeld-voorinstellingen en focuspunten. Die zaken zijn voor veel programma's het vertrekpunt in de nabewerking van RAW, wat de postprocessing efficiënter kan maken.
Dit heeft echter totaal geen invloed op de beeldkwaliteit maar het kan dus wel degelijk een nadeel zijn als deze info verloren raakt door conversie naar DNG. Zeker als je ooit nog eens met andere software aan de slag gaat om de foto's opnieuw / nog eens te bewerken. Steeds meer fotografen komen er dus van terug om naar DNG te converteren en de NEFs te verwijderen.
In dit kader twee interessante artikelen: klik en klik.
Niettemin raak je wel wat info kwijt: camera-info zoals in-camera JPG-instellingen, andere beeld-voorinstellingen en focuspunten. Die zaken zijn voor veel programma's het vertrekpunt in de nabewerking van RAW, wat de postprocessing efficiënter kan maken.
Dit heeft echter totaal geen invloed op de beeldkwaliteit maar het kan dus wel degelijk een nadeel zijn als deze info verloren raakt door conversie naar DNG. Zeker als je ooit nog eens met andere software aan de slag gaat om de foto's opnieuw / nog eens te bewerken. Steeds meer fotografen komen er dus van terug om naar DNG te converteren en de NEFs te verwijderen.
In dit kader twee interessante artikelen: klik en klik.