witbalans

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
qualia
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

witbalans

Bericht door qualia » ma okt 19 2015 5:02 pm

Ik ben deze week begonnen met zelf instellen van de witbalans, gewoon op een witte muur. Nu lukt dat meestal meteen, maar soms, eigenlijk altijd binnen, 's avonds, wil het gewoon niet. Zelfs als ik extra lampen aandoe, andere stukken muur probeer, ik krijg een 'no good' en blijf die krijgen. Ik neem aan dat het betekent dat het gewoon te ver van het 'witbereik' ligt, of zie ik iets over het hoofd? En zo nee, er een trucje oid waarmee ik toch handmatig de witbalans kan zetten op zo'n moment? Of is het dan gewoon in de A of vooringestelde standen verder schieten?

En als ik in witbalans A schiet, kan ik dan ergens (in mijn d200) terugzien welke lichttemperatuur er dan gekozen wordt door de camera?

oud0001

Re: witbalans

Bericht door oud0001 » di okt 20 2015 5:12 am

Wie zegt dat die muur wit is? Gebruik nooit een wit lijkende muur. Meestal zijn ze geler dan wit.
Ik denk dat het niet lukt door te weinig licht.
Zet de camera gewoon op WB kunstlicht. Dan hebben de foto's in ieder geval allemaal de zelfde waarde in de richting die je zoekt. Fotografeer ergens een grijskaart of een kleurencorrectiekaart mee. Dan kun je de WB achteraf in de nabewerking precies instellen mits je in RAW schiet.

Je hoeft niet achteraf terug te zien in welke WB er is geschoten door de automatische WB.
Dat kan wel achteraf in de software zoals Lightroom of Photoshop doen.

Dan kun je ook nog wat andere zaken corrigeren die met een WB correctie alleen niet worden meegenomen en wel in een goed kleurmanagement systeem wordt opgepakt en gecorrigeerd.
Je verliest een hoop kleurtoon door foutjes in objectieven en sensoren van camera'die je meteen mee kunt corrigeren. Je ziet het verschil overduidelijk. Maar goed. Hieronder dan 2 opties waar ik over te spreken ben.

Een goede grijskaart is van Novoflex:
Afbeelding
Te bestellen bij o.a.: http://www.cameranu.nl/en/p145044/novof ... rt-15x20cm

of een Color Checker Passport van X-rite:
Afbeelding
Te bestellen bij o.a.: http://www.cameranu.nl/nl/p71164/x-rite ... r-passport

AfbeeldingNever leave home without it by André van der Molen, on Flickr

qualia
Forumlid
Forumlid

Bericht door qualia » di okt 20 2015 12:35 pm

hoi tuihanti,

Dank je voor je reactie!

Ik ben eerlijk gezegd nog niet bezig geweest met nabewerking. Mij werd wel lightroom al aangeraden idd, maar het blijkt niet heel gemakkelijk om dat op Linux OS te installeren, ik moet daar even hulp voor inschakelen. En eigenlijk vind ik ook dat ik eerst vooral eens moet leren om fatsoenlijke foto's te schieten, voor ik zo'n programma vooral ga gebruiken om mijn gebrek aan kwaliteiten te verdoezelen...:), maw ik denk dat de echte nabewerking iets is voor later in de rit. Maar je zegt dat ik daarin de kleurtemperatuur dus wel kan zien, dat maakt het interessanter om er toch eens naar te gaan kijken. Is zo'n grijskaart en colour checker eigenlijk alleen bruikbaar voor nabewerking of kan ik er in de camera zelf ook iets mee?
Tuihanti schreef:Je hoeft niet achteraf terug te zien in welke WB er is geschoten door de automatische WB.
Nou ja, dat is eigenlijk voor experiment en om mijn camera gewoon te leren kennen, ik hoef niet persé 'de goede' witbalans, alswel een 'mooie' of dan toch minstens 'interessante'. Als ik zou kunnen terugzien wat de camera zelf doet, krijg ik een indruk van vanaf welke kleurtemperatuur ik handmatig kan bijstellen.
Ik had m ook wel gerealiseerd dat die muren niet echt wit zijn maar juist onder moeilijke lichtomstandigheden leek het me helemaal zo gek nog niet om de achtergrond als 'wit' vast te zetten. Maar ik moet daar dus ook beter een kaartje voor gebruiken? Ik merk dat ik binnen toch meestal kies voor 'bewolking' nu, als handmatig instellen niet lukt. Het geeft de minste rode zweem.

Een goed artikel (of wellicht een oud topic, ik heb al wel wat zitten lezen maar het daagt nog niet) over grijskaart/colourchecker/witbalans is heel erg welkom, trouwens!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » di okt 20 2015 1:04 pm

Je hebt een apart idee bij nabewerken. Nabewerken is de puntjes op de i zetten.

Kijk eens naar Dark Tables onder Linux. En The Gimp. Niet mijn programma's moet ik bekennen, maar er zijn mensen die er uitstekende resultaten mee bereiken!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

oud0001

Bericht door oud0001 » di okt 20 2015 3:37 pm

Onder Linux heb je Oracle Virtual Box nodig. Een virtuele omgeving waarin je programma's kunt laten draaien onder bijna alle Win versie emulatoren. Het is ietsje omslachtig maar kan idd.

Als je toch niet van plan bent er echt werk van te maken zou ik het houden bij de standaard instellingen en eventueel een grijskaart. Als je die gebruikt kun je ook een custom WB in de camera maken. Enkel eentje die dan ook echt klopt.

qualia
Forumlid
Forumlid

Bericht door qualia » di okt 20 2015 4:43 pm

okay, ik begrijp wel dat je dat zegt "als je toch niet van plan bent er echt werk van te maken" maar zo is het dus niet, ik begin te vermoeden dat ik misschien een beetje andere opvattingen heb over wat dat werk dan is, nabewerken of realisme, nee dat vooralsnog niet, maar de camera leren kennen, weten welke beelden ik eruit kan krijgen, ja dat dus wel. Anders zat ik hier trouwens ook niet op dit forum allemaal topics met ondoorgrondelijk jargon door te spitten (en te lezen hoe mijn d200 wordt afgezeikt :D ). Gebruiksaanwijzing in de aanslag...

Gimp heb ik wel eens gebruikt ja, voor andere dingetjes, me niet gerealiseerd dat het voor nabewerking ook zou werken. Ik zal dat eens uitproberen. Voor eventueel nog op te doemen puntjes...:) En oracle virtual box in het achterhoofd houden, merci voor de tip.

Zou het toch echt heel fijn zijn als iemand me het hoe en wat met die grijskaart zou willen uitleggen, met name het verband met het stellen van witbalans mbv een wit vlak is me erg onduidelijk. Linkje misschien?

iJoost

Bericht door iJoost » di okt 20 2015 7:02 pm

Witbalans is een manier om te corrigeren voor de kleur van het licht wat je onderwerp verlicht. Als je dat goed wilt meten zul je een neutraal kleurloos grijs/wit voorwerp moeten gebruiken om dat licht op te laten vallen tijdens de meting (zoiets: http://michaeltapesdesign.com/whibal.html" onclick="window.open(this.href);return false;). Als je dat niet doet dan zal de kleur van het voorwerp mee gemeten worden en krijg je dus geen goed kleurcorrectie.

Er zijn eigenlijk twee mogelijkheden om het netjes te doen: Je kunt de camera meteen de witbalans laten bepalen op basis van het referentie-object. Maar je kunt ook gewoon een foto maken van het referentie-object en dat dan achteraf gebruiken om de witbalans mee te bepalen.

Maar je kunt ook gewoon op je eigen ogen en brein vertrouwen om de witbalans vast te stellen en te corrigeren. Zo bijvoorbeeld:

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 20#p255120" onclick="window.open(this.href);return false;

Daarbij zou je dan heel goed uit kunnen gaan van de wat de camera in auto-witbalans al automatisch voor je doet. Want zo slecht is dat in de meeste gevallen niet.

En jawel, als het juist gaat om de kleur van het licht (zonsondergang) dan wil je dus ook wel eens NIET corrigeren voor de kleur van het licht. ;-)

Vincent
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Vincent » di okt 20 2015 7:23 pm

Ik zou me persoonlijk eerst gaan verdiepen in nabewerken en daarna de 'ellende' op je hals halen van custom witbalans meten. Dat is niet zo eenvoudig en triviaal in ongecontroleerde omstandigheden.

Muv studio situaties schiet ik gewoon altijd in automatische witbalans. Eventueel achteraf een beetje corrigeren maar vaak niet nodig. Ik zou persoonlijk niet weten waarom ik dat anders zou doen...
Fin.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”