Beste mede fotograven,
Ik zit met een probleem; ik heb al een tijdje de Nikon D5300 in bezit en bevalt me super goed!
Ik heb de camera een tijdje niet meer gebruikt, maar vandaag pakte ik deze weer.
Tot mijn verbazing merkte ik op dat de foto's die de camera maakte compleet fout belicht worden.
De camera geeft bij het "meten" aan dat de belichting goed is, maar na het afdrukken zijn de foto's of veel te donker of overbelicht.
(Bij mijn groothoek lens overbelicht en bij de zoomlens zijn ze te donker)
Wie weet waar dan aan kan liggen? Is dit een instelling (kan niets vinden) of is het wellicht een meetfout van de camera (softwarematig)?
Met persoonlijke instellingen (combinatie van sluitertijd met diafragma en ISO) krijg ik de belichting wel juist, maar met absurde waarden.
Zoals hierboven gezegd kan ik zelf dus niets vinden, maar ik wil niet gelijk de camera ter reparatie terug te sturen.
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, of weet iemand een oplossing.
Alvast bedankt!
Groet,
Wesley Houben
Belichting Nikon D5300
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Belichting Nikon D5300
Beste Wesley,
Welkom, ook door de foto-jonkheren
Wat je beschirijft van twee lenzen met verschillen resultaat verbaast me.
Heb je gekeken of er mogelijk vuil op de contacten tussen lens en kamera zit ?
Kan je een voorbeeld plaatsen ? als daar EXIF informatie in zit kunnen mede-lezers meer zien.
(Hoe een foto plaatsen: zoek even op het sleutelwoord Plaatsen)
Groeten, Gijs
Welkom, ook door de foto-jonkheren

Wat je beschirijft van twee lenzen met verschillen resultaat verbaast me.
Heb je gekeken of er mogelijk vuil op de contacten tussen lens en kamera zit ?
Kan je een voorbeeld plaatsen ? als daar EXIF informatie in zit kunnen mede-lezers meer zien.
(Hoe een foto plaatsen: zoek even op het sleutelwoord Plaatsen)
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Bedankt voor de snelle reacties,
Jolanda: Nee, bracketing staat niet aan. Daar had ik inderdaad al naar gekeken.
Gijs: Ja het klopt dat het vreemd is. Ook heb ik de contactpuntjes gecheckt. Ook niets vreemd. Ik zal kijken of ik deze week een foto kan plaatsen. De foute foto's heb ik namelijk al verwijderd.
PS. Daarbij is goed te melden dat de foto's fout belicht worden wanneer je de camera op automatisch of deels automatisch zet.
Groet,
Wesley
Jolanda: Nee, bracketing staat niet aan. Daar had ik inderdaad al naar gekeken.
Gijs: Ja het klopt dat het vreemd is. Ook heb ik de contactpuntjes gecheckt. Ook niets vreemd. Ik zal kijken of ik deze week een foto kan plaatsen. De foute foto's heb ik namelijk al verwijderd.
PS. Daarbij is goed te melden dat de foto's fout belicht worden wanneer je de camera op automatisch of deels automatisch zet.
Groet,
Wesley
- gijs sandberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Wesley,,
re: op automatisch
Ook dat heeft zijn grenzen qua instelbereik.
Wees blijk dat je bij digitale fotografie gratis kan testen, de enige kosten zijn wat tijd en analytisch vermogen.
Groeten, Gijs
re: op automatisch
Ook dat heeft zijn grenzen qua instelbereik.
Wees blijk dat je bij digitale fotografie gratis kan testen, de enige kosten zijn wat tijd en analytisch vermogen.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Léon Obers
- Forumlid
Staat de camera toevallig op spotmeting? Afhankelijk waar een minuscuul klein beeldveldje van het totaal wordt opgemeten kunnen de resultaten dan erg bizar zijn.
Dubbele knop reset uitvoeren, en aanvullend alle lichtmeet basisinstellingen nog eens nalopen.
Dubbele knop reset uitvoeren, en aanvullend alle lichtmeet basisinstellingen nog eens nalopen.
Vriendelijke groet, Léon Obers