scherptediepte

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
herman Leemhuis
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

scherptediepte

Bericht door herman Leemhuis » zo nov 01 2015 9:19 am

Wie kan mij helpen ( of door verwijzen) met mijn 2 vragen?
• scherptediepte icm macrofotografie - hoe kan je VOORAF bepalen welk scherptebereik wordt gerealiseerd
• brandpuntsafstand en cropfactor (ASP-C sensor)
Dank je bij voorbaat voor de genomen moeite.
M.v.r. gr. Herman Leemhuis

Nikkormaat
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: scherptediepte

Bericht door Nikkormaat » zo nov 01 2015 9:27 am

Afhankelijk van het model camera zit er rechts van de lens een "voorbeeldknop". Als je die indrukt verkleind het diafragma tot de door jou of de belichtingsautomaat ingestelde waarde. Het beeld wordt donkerder, maar je kunt weg het bereik van de scherptediepte zien. Ook kun je in elk geval bij Nikon gegevens van jouw objectief downloaden. Daarin staan allerlei tabellen.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

Drikus70
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Drikus70 » zo nov 01 2015 10:14 am

Zelf maak ik gebruik van een calculator op internet of als app op de telefoon om de scherptediepte te bepalen.

http://www.tawbaware.com/maxlyons/calc.htm

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » zo nov 01 2015 11:50 am

Herman,
Welkom.
Scherptediepte en macro gaan zelden samen, anders gezegd: zonder de truckendoos open te trekken is en blijft het lastig.
Bij vele Nikon lenzen wordt een tabel meegeleverd in het handboekje bij de lens (ook als PDF beschikbaar)..
re: f/crop, wat is nu de vraag?
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

herman Leemhuis
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door herman Leemhuis » zo nov 01 2015 1:00 pm

hoe kan je VOORAF bepalen welk scherpte-bereik wordt gerealiseerd. Was en is mijn vraag macrofotografie icm scherptediepte

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » zo nov 01 2015 1:48 pm

herman Leemhuis schreef:hoe kan je VOORAF bepalen welk scherpte-bereik wordt gerealiseerd. Was en is mijn vraag macrofotografie icm scherptediepte
dat is toch al genoemd in de 2e en 3e reactie?!

groeten,
emiel

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo nov 01 2015 2:02 pm

herman Leemhuis schreef:hoe kan je VOORAF bepalen welk scherpte-bereik wordt gerealiseerd. Was en is mijn vraag macrofotografie icm scherptediepte
Zeer uitgebreide DOF-calculator voor altijd bij de hand (met smartphone) kan ik de volgende Android app aanbevelen:
https://play.google.com/store/apps/deta ... calculator" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook handig, basis DOF calculator, zeer overzichtelijk:
https://play.google.com/store/apps/deta ... ds.dofcalc" onclick="window.open(this.href);return false;[/quote]
Vriendelijke groet, Léon Obers

pveenstra
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door pveenstra » zo nov 01 2015 7:38 pm

Wat betreft de cropfactor:
De brandpuntsafstand van een objectief is en blijft hetzelfde voor een full frame of een crop camera.
Alleen de beeldhoek verandert, en dat drukt men dan vaak uit als: de brandpuntsafstand x 1,5. Exacter zou zijn; de beeldhoek komt overeen met ....x1,5mm.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra

iJoost

Bericht door iJoost » zo nov 01 2015 9:50 pm

Overigens kun je er lang en breed over l*llen maar in de macro fotografie is de scherptediepte natuurlijk gewoon altijd "weinig". Berekenen hoeveel mm het precies is heeft wat mij betreft ook niet bijzonder veel zin.

Zorg er liever voor dat je zoveel mogelijk krijgt. Diafragma, ISO, sluitertijd en vooral ook gewoon extra licht. En KIJK ernaar om te zien waar de scherpte diepte ligt. Niet gaan scherpstellen met autofocus of met de hand maar gewoon met de camera vooruit en achteruit bewegen tot hij ligt waar je 'm wilt hebben. Het helpt ook zeker om je onderwerp bewust van een kant te benaderen waardoor de belangrijke delen zoveel mogelijk in een vlak liggen parallel aan je filmvlak (eh, pardon sensor).

En veel oefenen... natuurlijk. ;-)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma nov 02 2015 1:09 pm

iJoost schreef:Overigens kun je er lang en breed over l*llen maar in de macro fotografie is de scherptediepte natuurlijk gewoon altijd "weinig". Berekenen hoeveel mm het precies is heeft wat mij betreft ook niet bijzonder veel zin.
Voor de echte macro "diehard" en purist die ook nog opnamen gaat stacken juist weer wel.

Die zoekt bij een bepaald diafragma welke scherptediepte hij heeft wat als scherpte nog "binnen de afmeting van een enkele pixel valt" (een verstrooiingscirkel niet groter dan de afmeting van een pixel zelf). En bepaalt vanuit die gevonden scherptediepte-afstand, hoeveel stapjes (en aantal opnamen) hij moet maken om "alles" scherp te krijgen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”