Internetsnelheid

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Centurion
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Internetsnelheid

Bericht door Centurion » zo nov 08 2015 10:05 pm

Ik heb de laatste tijd wat problemen met Ziggo (wie niet......?) op mijn Lenovo Z510 laptop. Ik heb een abo van 120MB, maar kom via de WiFi niet verder dan 40-50MB en bekabeld niet verder dan 60-80MB. Dit alles gemeten met Ziggo speedtest. Maar ..... als ik de kabel op mijn oude Leneovo R400 aan dezelfde kabel hang, schiet deze direct naar de 120MB. Dit alles overdag gemeten, 's avonds lukt dat (uiteraard) niet meer, dan kom ik niet meer boven de 20MB :-(. Ik heb op beide machines zo'n beetje dezelfde software draaien.

Mijn oude R400 draait op Windows 7 (64bit) en de nieuwe op Windows 10 (64 bit). Er moet dus iets zijn wat het internet begrenst, heb alleen geen idee wat. Ik heb al contact gehad met Ziggo, maar daar wordt je ook niet wijzer van.

Iemand enig idee?
Nikon Z-fc, Nikkor Z DX 16-50mm f/3.5-6.3 VR, Nikkor Z DX 50-250mm f/4.5-6.3 VR

oud0001

Re: Internetsnelheid

Bericht door oud0001 » ma nov 09 2015 4:00 am

Win 10 gebruikt een deel van je bandbreedte om berichten van en naar andere klanten te versturen zoals updates e.d.

emiel
Forumlid
Forumlid

Bericht door emiel » ma nov 09 2015 7:48 am

Kort en kwalitatief goed kabeltje en dan rechtstreeks de laptop de ziggo router aansluiten, wifi kan kloppen, hangt af van de afstand tussen je laprop en de ziggo router.

Ajuus
Emiel

Jan en Yuul
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Jan en Yuul » ma nov 09 2015 9:04 am

Mijn nieuwe Acer laptop ( met Windows 10) geeft via WiFi op de 2,4GHz band 70-80 mb/s, maar op de 5GHz band de maximale 200 mb/s. Dit alles bij Ziggo en een Netgear R7500 router. Router staat in een andere kamer op 6 meter afstand en een muur er tussen. Als je de mogelijkheid hebt, ga dan naar de 5 GHz band.

Groet,

Jan (van Yuul :))
Z9, Z7, Z6, D850, D7200 (Yuul), D810, D800E, D700 (Jan), divers glaswerk en een SB-800

Frank Roelofs
Forumlid
Forumlid

Bericht door Frank Roelofs » ma nov 09 2015 10:15 am

Tuihanti schreef:Win 10 gebruikt een deel van je bandbreedte om berichten van en naar andere klanten te versturen zoals updates e.d.
En dat is uit te schakelen?
Wat leuk Fuji spul (X-T1 | X-T3, 14, 23, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Nikon D700 en een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.

Daniel1975
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Daniel1975 » ma nov 09 2015 10:56 am

Centurion schreef:Ik heb de laatste tijd wat problemen met Ziggo (wie niet......?)
Ik..... :roll:
Lijkt wel of ik de enige ben, maar moet eerlijk zeggen dat het compleet probleemloos gaat. 1x gedoe gehad met het modem wat best snel werd opgelost en nu alweer 1.5jr probleemloos. Uitzondering op de regen (gelukkig).

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma nov 09 2015 11:01 am

Een paar zaken die te binnen schieten n.a.v. je verhaal:

1. De Wifi standaarden 802.11A/B en 802.11G hebben een theoretische max. snelheid van 54Mbps en zitten op de 2.4GHz band. N en AC (AC zul je nog niet hebben) kunnen veel sneller, resp. 100 en 240 Mbps, en zitten op de 5GHz band. Die hogere frequentie kan hogere snelheden aan maar dat is weer nadelig voor het bereik en het komt minder makkelijk door/langs obstakels als muren. Er zijn situaties waarin je bij grotere afstand of obstakels als muren uiteindelijk dus een hogere snelheid hebt met de oudere Wifi standaard dan bij de nieuwere Wifi standaarden. Dat kun je evt. oplossen met een repeater. Om die reden worden veel routers nog steeds afgeleverd met A of G als default en moet je 5GHz (N) apart activeren.

Omdat je 50Mbps haalt zit je dicht bij het theoretische maximum van de A/B en G standaarden. Mijn vermoeden is dus dat de beperking van je Wifi niet bij Ziggo ligt. Vermoeden:
- Je hebt nog een oudere A of G router die N niet ondersteund. Dan is 50 wel zo'n beetje je max.
- Je router is niet geconfigureerd voor N (veel routers komen nog steeds met alleen G geconfigureerd, waarbij je N apart moet activeren).
- Je systeem wordt om wat voor reden naar G geforceerd (de 2.4GHz band) of je bent aan de G wifi aangesloten i.p.v. de N wifi.
- Tenslotte zou het nog kunnen dat de netwerkadapter in je laptop alleen A of G ondersteunt, maar die kans acht ik klein in een nieuwe laptop.

2. Interpretatie van de speedtest: De meeste speedtesten gebruiken een relatief klein bestand (5 MB, 25MB, 100MB) om download te testen (voor upload is het soms nog kleiner). Als je die test dus één of twee keer draait kan dat een vertekend beeld opleveren; Als je een klein bestand opvraagt maar om wat voor reden ook heeft de server net even wat vertraging, dan kan dat bij een dusdanig klein bestand al snel vertekening opleveren (e.g. als hij 3 seconden moet wachten om een download die 3 seconden duurt te verkrijgen, halveert dat de snelheid volgens de test). Advies:
- Run een snelheidstest altijd meerdere malen (10 keer bijvoorbeeld) en ga uit van de snelst gehaalde snelheid óf het gemiddelde.
- Je bent altijd van de 'andere kant' afhankelijk. Download eens een groot service pack van 1+ GB bij bijvoorbeeld Microsoft (die hebben erg veel capaciteit) en kijk eens hoe lang dat duurt. Ga niet kijken naar de downloadsnelheid van news servers, torrents etc. Dat zegt werkelijk helemaal niets.

3. Snelheid in de avond: Het onderstaande is me ooit uitgelegd door een neef van me die grote ISP netwerken beheert. Providers werken als volgt: Ze verkopen je een abonnement met een maximale snelheid (en de nodige kleine lettertjes in het contract). Gemiddeld is dat ook echt wel haalbaar. Er zijn echter bottlenecks. Een voorbeeld met fictieve, makkelijke cijfers: Elk gebied heeft zijn eigen 'mini-centrale' met 1 Gbit capaciteit. Die centrale voorziet 50 huishoudens, waarvan er 25 een internet abo van 100 Mbit hebben. 10 huishoudens tegelijk kunnen dus maximaal downloaden (10 x 100 = 1 Gbit). Gaan er echter 15 tegelijk downloaden, dan wordt het al minder; Dan heb je nog maar 66Mbit per huishouden beschikbaar. Etc.

Bovenstaande is fictief (in werkelijkheid zijn de cijfers veel groter en is e.a. veel complexer). Meestal is er een verhouding van 1:2 (d.w.z., als ze 10 man 100Mbit beloven hebben ze maar 500Mbit ter beschikking) tot 1:5. Ziggo is wat dat betreft één van de beste met relatief veel capaciteit. Maar feit is wel dat als je pech hebt en je zit met een aantal buren die grootverbruikers qua downloads zijn en die gaan allemaal in de avonduren downloaden, je elkaar in de weg kunt zitten. Dat probleem is tegenwoordig veel kleiner dan vroeger, al neemt het nu met al die streaming diensten misschien weer toe. Overigens is dat geen specifiek Ziggo issue, alle providers kennen dit in één of andere vorm.

De kans dat Windows 10 die bandbreedte opslokt lijkt me overigens klein, het verkeer dat Win 10 genereert heeft nl. een lagere prioriteit dan je eigen traffic. Ik werk er al mee sinds de release candidate en dat soort problemen heb ik nooit gezien. Succes, ik hoop dat je er snel uit komt.
Laatst gewijzigd door ReneG op ma nov 09 2015 11:05 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Spul waarmee je foto's maakt...

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma nov 09 2015 11:04 am

PS: Ben al meer dan 10 jaar abonnee bij UPC (en nu Ziggo) en de meeste familieleden ook. Alleen mijn ouders hebben recent veel problemen gehad. Bleek na veel gezoek een verroest contact te zijn door een oude lekkage in een wijkcentrale. Dat veroorzaakte echter alleen problemen bij de return/upstream. (Gevolg, downloaden werkte prima maar VOIP werkte voor geen meter). Maar daar ben je ook als ISP niet snel echter...

Het hangt er overigens wel vanaf waar je zit. In Brabant zijn er altijd al aanzienlijk minder problemen geweest dan bijv. de regio Amsterdam om maar wat te noemen.

Pearldrop
Forumlid
Forumlid

Internetsnelheid

Bericht door Pearldrop » ma nov 09 2015 11:44 am

Ik ben dit jaar overgestapt van adsl naar ziggo nav een marketingtelefoontje. Omdat kabel een shared medium is en adsl niet had ik mijn twijfels erover maar de medewerker zei dat ziggo glasvezel gebruikt tot vlakbij de huisdeur en alleen het laatste stukje is kabel. Op mijn vraag waarom niet glas tot aan het modem gaf hij een vaag antwoord dat in geval van storing alleen internet eruit zou liggen en niet tv of telefonie of andersom. Sinds de overstap heb ik meerdere malen problemen gehad. Ofwel ziggo was helemaal platgelegd door ddos aanvallen of een andere storing waardoor ik internet noch tv had (itt wat de medewerker mij als voordeel probeerde te verkopen) of het wifi bereik van het nieuwe modem/router is veel minder en vooral instabiel en wisselend dan van mijn 7 jaar oude. Mij adviseren ze om het niet in de meterkast te plaatsen, de monteur waar mijn ouders gebruik van hebben gemaakt heeft hun modem juist naar de meterkast geplaatst omdat ze zo veel problemen hadden. Ik ben zelf ict-er en het is allemaal technisch te verklaren, kan wel liggen prutsen met 5g en andere kanalen (was op mijn oude a/bmodem/router helemaal niet nodig) maar ik ben tevens gebruiker die gewoon een probleemloze stabiele (vooral dat, snelheid boeit me niet zo) verbinding wil. Ben zeer ontevreden over ziggo. Kortom, na dit jaar ga ik terug naar mijn oude adsl provider.

Centurion
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Centurion » ma nov 09 2015 6:51 pm

Bedankt voor de uitgebreide reacties, kan ik waarschijnl wel iets mee:
Tuihanti: Volgens mij heb ik het begin ergens de optie uitgezet om mijn verbinding te gebruiken om Windows updates te versturen. Geen idee meer hoe trouwens :-)
ReneG: Ik heb even gekeken in de router instellingen en die staat ingesteld op 2.4GHz. Nu kan ik dese op 5GHz zetten, maar er is mij verteld dat in dat geval alle apparaten die verbinding maken met die 5GHz overweg moeten kunnen en dat zijn er nogal wat (een aantal laptops, tablets, telefoons, Toon (van Eneco) en de Ziggo Humax HD recorder). Weet je of dit klopt? En wat gebeurt er als ik de router overzet op 5GHz? Moet ik dan vervolgens alles opnieuw inloggen? De router/modem (Cisco) hangt in de kamer achter de boekenkast en het signaal is nu over het algemeen redelijk tot goed.

Mocht de mogelijkheid voor 5GHz een optie zijn (vanwege de ontvangende apparaten) ga ik dat zeker proberen
Nikon Z-fc, Nikkor Z DX 16-50mm f/3.5-6.3 VR, Nikkor Z DX 50-250mm f/4.5-6.3 VR

ReneG
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door ReneG » ma nov 09 2015 6:55 pm

Het ligt aan de router en je apparaten. Is 2.4 of 5Ghz een keuze of zijn het beide mogelijke opties. Veel routers kunnen beide methodes tegelijk ondersteunen. Qua compatibiliteit zullen alleen modernere apparaten N (5 GHz) ondersteunen, maar dat moet je per apparaat nakijken. Je zult ze wel opnieuw moeten koppelen.

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » ma nov 09 2015 7:26 pm

Als ik je één tip mag geven: koop een goede aparte Wifi router. Ik was ook niet tevreden over de Wifi prestaties van de geleverde combi modem/router van Ziggo (lage snelheid en instabiliteit van de verbinding, wel een Ubee en geen Cisco zoals jij).
Sinds het gebruik van de aparte Wifi router geen problemen meer (werkt op 2,4 en 5 GHz tegelijk, dus je hoeft niet te kiezen). Wel heb ik Wifi op de Ziggo modem/router uit laten zetten , dan verlies je het gebruik van Ziggo WifiSpots mocht dat belangrijk voor je zijn (niet voor mij).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

JanR
Forumlid
Forumlid

Bericht door JanR » ma nov 09 2015 7:48 pm

Centurion schreef:Ik heb de laatste tijd wat problemen met Ziggo (wie niet......?) op mijn Lenovo Z510 laptop. Ik heb een abo van 120MB, maar kom via de WiFi niet verder dan 40-50MB en bekabeld niet verder dan 60-80MB. Dit alles gemeten met Ziggo speedtest. Maar ..... als ik de kabel op mijn oude Leneovo R400 aan dezelfde kabel hang, schiet deze direct naar de 120MB. Dit alles overdag gemeten, 's avonds lukt dat (uiteraard) niet meer, dan kom ik niet meer boven de 20MB :-(. Ik heb op beide machines zo'n beetje dezelfde software draaien.

Mijn oude R400 draait op Windows 7 (64bit) en de nieuwe op Windows 10 (64 bit). Er moet dus iets zijn wat het internet begrenst, heb alleen geen idee wat. Ik heb al contact gehad met Ziggo, maar daar wordt je ook niet wijzer van.

Iemand enig idee?
Ja ik heb wel een idee, de snelheidsverschillen bekabeld zijn logisch, de Z510 heeft een 10/100Mb netwerkinterface dus dan is die 80Mb helemaal niet slecht, je hebt altijd iets overhead, je haalt nooit de 100Mb die je netwerkkaart specificeert
Op de R400 heb je een 10/100/1000 ethernet aansluiting, dus vandaar dat je op deze laptop de maximale snelheid bereikt

Voor de Wifi geldt min of meer hetzelfde, dus de R400 is wel de oudere laptop maar qua specificaties de betere van de twee

Dat je s'avonds zo laag in snelheid zit is niet normaal, nu weet ik wel dat sinds UPC en Ziggo 1 zijn ze behoorlijk wat netwerkproblemen hebben, die nog lang niet allemaal opgelost zijn.
Het verhaal van gezamenlijk gebruik gaat wel op maar toch niet helemaal, ze kunnen dat met speciale technieken aardig opvangen, en inderdaad er ligt gewoon Ziggo glas in de straat en het laatste stukje is coax kabel.
De snelheid kan wel iets teruglopen, maar dat mag geen factor 6 zijn, dan is er iets niet in orde.

Dus de snelheden die je meet kloppen, maar in de avond zou ik toch nog eens over gaan klagen.

Pearldrop
Forumlid
Forumlid

Bericht door Pearldrop » ma nov 09 2015 10:38 pm

Na aanhoudend klagen heb ik ipv de ubee een technicolor gekregen waarmee het wifi bereik iets beter is . Ik wil nl niet nog een stroomverbruiker erbij, vooral omdat mijn adsl modem/router wel goed signaal had. Overigens kan op beide ziggo modems 2.4 en 5 tegelijk worden gebruikt.
Kreeg nog wat tips van ziggo om het kanaal vast te zetten maar de kanalen van de buren wijzigen ook constant dus wat nu vrij is, is een moment later weer druk. Lost dus niets op. Misschien stukje folie aan de straatkant zodat het reflecteert. Heb weleens gelezen dat je bij modems met van die antennes een half doorgezaagd blikje er moest zetten ter verbetering van signaal.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » di nov 10 2015 7:28 am

Als aanvulling op de waardevolle informatie die anderen reeds hebben verstrekt.

WiFi geeft heel vaak problemen door het echt overvolle WiFi-bos om je heen, wat allemaal op elkaar stoort.
Ter indicatie: Op mijn PC die normaal bekabeld is aangesloten, maar tevens een WiFi adapter heeft, even ingeschakeld en het aantal netwerken geteld.
Het schommelt wel wat (WiFi met een zwak signaal vallen ook weer weg uit de lijst), maar het maximum wat ik net telde was maar liefst 39 stuks WiFi netwerken om mij heen.
Meestal zijn het er wat minder, varieert tussen pakweg 25-35. Maar ook dat is een enorm aantal. En dat betreft dan alleen de 2,4 Ghz netwerken.

Het goed inregelen van de WiFi is daarom een absolute must, en geeft de grootste winst om de de snelheidsvertragingen door interferentie nog enigszins te beperken.
Bij een druk WiFi bos, beperk de bandbreedte naar 20 Mhz, in plaats van 40 - 20/40 Mhz.
Uit ervaring, naast de bandbreedte met tevens een gunstig of ongunstig kanaal kan zomaar een factor 6-10 schelen in snelheid.

Kies in ieder geval een goede plek voor een router. Niet bij storende apparaten (magnetron, verwarmings-radiatoren, babyfoon e.d.):

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder links naar handige tooltjes om de controle van je netwerk-instellingen te vergemakkelijken. Heb je een smartphone op basis van Android?
Installeer apps om de sterkte van bijv. het WiFi signaal op te meten, netwerk te controleren en snelheden te testen.

< WiFi analyser > Scant alle WiFi netwerken bij je in de buurt. Heb je een indicatie wat er op elkaar stoort.
Kun je makkelijker bepalen of je het eigen WiFi netwerk van de modem/router beter op een ander kanaal
kunt zetten. Stel in op een kanaal wat het minst belast is.
Aanvullend eventueel < Network Signal info > of de < Pro versie ervan >
< WiFi Overview 360 > zeer uitgebreide variant, geeft ook aan welke kanalen de beste keus zijn. De < Pro versie ervan >

< Fing Android > of < Fing iOS > om te zien wat er allemaal in je netwerk aangesloten zit
(info over IP-adressen, MAC-gegevens van apparaten e.d.).

< Ookla speedtest - Android > of < Ookla speedtest - iOS >
Controleer de snelheid van de internetverbinding via WiFi. Omdat WiFi altijd de beperkende factor is,
en niet de bekabelde WAN modem/router-aansluiting, geeft dat een goede indruk van je WiFi doorgifte.

Een kabeltester om UTP kabels te testen < bijv. zoiets >
Eigenlijk een onontbeerlijk stukje gereedschap.
Zelfs nieuwe kabels voldoen niet altijd aan de benodigde eisen. (Spreek uit ervaring).

WiFi signaal versterken kun je inderdaad makkelijk met een stukje aluminium folie wat je in een parabolische vorm achter een antenne plaatst.
Er zijn zelfs "bouwtekeningen" om dat netjes uit beplakt karton met folie in de optimale vorm uit te knippen.

Een "simpele" DIY methode: https://www.youtube.com/watch?v=RLkAVHYPnE4" onclick="window.open(this.href);return false;
Van een bierblikje: https://www.youtube.com/watch?v=aUYGb2JtQYA" onclick="window.open(this.href);return false;
De "Windsurfer" DIY "bouwpakketten":
https://www.youtube.com/watch?v=iVMZZqifg6k" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.youtube.com/watch?v=EPAHR1Tgefo" onclick="window.open(this.href);return false;

Bouwtekening van de "Windsurfer": http://www.freeantennas.com/projects/te ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”