Ik werk altijd met het enkele (midden) scherpstelpunt.
Op de D3200 kun je echter heel makkelijk per ongeluk via de selectieknop het scherstelpunt verplaatsen.
Mijn vraag is dan ook of en hoe je een gekozen scherpstelpunt kunt vergrendelen?
Alvast dank, Ton
Vergrendelen scherpstelpunt.
-
- Maandopdrachten
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Vergrendelen scherpstelpunt.
hallo Ton,
Op pagina 41 van de handleiding staat misschien iets wat je kunt gebruiken; ontspanknop half indrukken, dan op de AEL/AFL-knop drukken. Dan is je scherpstelling en je belichting vergrendeld tot je afdrukt. Vaak kan je de middelste (OK)-knop van de multiselctor instellen om het scherpstelpunt te resetten naar het midden. Een Lock-knop zoals bij de D800, zit volgens mij niet op de D3200.
Op pagina 41 van de handleiding staat misschien iets wat je kunt gebruiken; ontspanknop half indrukken, dan op de AEL/AFL-knop drukken. Dan is je scherpstelling en je belichting vergrendeld tot je afdrukt. Vaak kan je de middelste (OK)-knop van de multiselctor instellen om het scherpstelpunt te resetten naar het midden. Een Lock-knop zoals bij de D800, zit volgens mij niet op de D3200.
Meer foto's zien? Klik hier, daar of op www.joswerkhoven.nl
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dank voor je reactie, ik ga eens kijken of dit werkt
- JurjenF
- Forumlid
Tja, juist op de camera series zoals de d3xxx en 5xxx met die piepkleine scherpstelpuntjes is zo'n vergrendeling geen overbodige luxe. En dan bedoel ik een vergrendeling zoals op de d7xxx en verder. Enige optie : gewoonte van maken om steeds de OK-knop in te drukken voor je afdrukt/na aanzetten camera.
Vooruit is niet altijd rechtdoor
https://www.flickr.com/photos/149870524@N05/albums
https://www.flickr.com/photos/149870524@N05/albums