na enige omzwervingen, ben ik enkele weken geleden in bezit gekomen van een Sirui N-3204X carbon statief.
Voor een zacht prijsje

Inmiddels zit daar een Sirui K-20X balhoofd op. De Sirui snelkoppeling heb ik vervangen door de Manfrotto 323 snelkoppeling.
Deze vind ik heel gemakkelijk werken met het "automatisch" inklikken van de bevestigingsplaat (200pl) welke dan aan de camera of lens zit.
Nu heb ik een combinatie, die vele malen stabieler is dan mijn vorige.
Terwijl het gewicht amper 400 gram gestegen is (1700 naar 2100) en ingeklapte lengte van 47,5 cm naar 51 cm.
Het uitklappen van het statief, het uitschuiven van de poten, het gaat allemaal soepeler, zonder haperingen.
Kwalitatief voelt dit statief stukken "professioneler" dan mijn andere, welk een "low-budget" carbon statief was (maar ook kleiner en iets dunner).
Bij het uitschuiven van de poten hoor je de lucht boven in aanzuigen en weer ontsnappen bij het inschuiven.
Ook voor de grote fotograven onder ons is dit statief uitermate geschikt. De term "grote" vooral bedoeld in fysieke zin...

Ik zit er aan te denken om de onderste pootjes in te korten, maar ga eerst proberen begrenzers te maken, aan te brengen.
Met de middenzuil ingeschoven, zet ik de onderste pootjes op 25 cm (in plaats van de 37 cm op z'n langst).
Met de D750 erop staat ie dan voor mij op de goeie hoogte. Bovenzijde kop op 147 cm, kamera zoeker op 155 cm (ik kom zelf 170 cm boven NAP (op sokken...)).
Ik ben (bijna) tevree...
Nu is de Falcon Eyes (Nest) NT-530H schommelkop nog onderweg...
Ad B