Happy met statief

Discussies over statieven
Ad B
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Happy met statief

Bericht door Ad B » zo nov 22 2015 11:06 am

Hoi,

na enige omzwervingen, ben ik enkele weken geleden in bezit gekomen van een Sirui N-3204X carbon statief.
Voor een zacht prijsje :mryellow: , zoals ik beschreef in "fotografische aankopen" op 2 November.
Inmiddels zit daar een Sirui K-20X balhoofd op. De Sirui snelkoppeling heb ik vervangen door de Manfrotto 323 snelkoppeling.
Deze vind ik heel gemakkelijk werken met het "automatisch" inklikken van de bevestigingsplaat (200pl) welke dan aan de camera of lens zit.
Nu heb ik een combinatie, die vele malen stabieler is dan mijn vorige.
Terwijl het gewicht amper 400 gram gestegen is (1700 naar 2100) en ingeklapte lengte van 47,5 cm naar 51 cm.
Het uitklappen van het statief, het uitschuiven van de poten, het gaat allemaal soepeler, zonder haperingen.
Kwalitatief voelt dit statief stukken "professioneler" dan mijn andere, welk een "low-budget" carbon statief was (maar ook kleiner en iets dunner).
Bij het uitschuiven van de poten hoor je de lucht boven in aanzuigen en weer ontsnappen bij het inschuiven.
Ook voor de grote fotograven onder ons is dit statief uitermate geschikt. De term "grote" vooral bedoeld in fysieke zin... :)
Ik zit er aan te denken om de onderste pootjes in te korten, maar ga eerst proberen begrenzers te maken, aan te brengen.
Met de middenzuil ingeschoven, zet ik de onderste pootjes op 25 cm (in plaats van de 37 cm op z'n langst).
Met de D750 erop staat ie dan voor mij op de goeie hoogte. Bovenzijde kop op 147 cm, kamera zoeker op 155 cm (ik kom zelf 170 cm boven NAP (op sokken...)).
Ik ben (bijna) tevree...
Nu is de Falcon Eyes (Nest) NT-530H schommelkop nog onderweg...

Ad B
---

Nikkormaat
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Happy met statief

Bericht door Nikkormaat » zo nov 22 2015 5:27 pm

Hallo Ab
Gefeliciteerd. Als jij net zo blij bent als ik met de mijne kan het geluk niet op. Net als jij ook de baseplate van Manfrotto gemonteerd. Die arca-koppeling is mooi, maar te veel gepiel.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

Willem Focus
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: **

Bericht door Willem Focus » zo nov 22 2015 7:32 pm

Hoi Ad,

Fijn dat je statief goed bevalt. Waar ik benieuwd naar ben is het gebruik van je nieuwe schommelkop in combinatie met de Sigma 150-600. Dit, omdat ik gehoord/gelezen heb dat een schommelkop in combinatie met een zoomobjectief qua balans nog niet zo eenvoudig schijnt te werken.
Dus, zou je ons van jouw ervaringen straks op de hoogte willen brengen aub?

Groet..... Willem.
Nikon Z8 en mooi glaswerk van datzelfde merk

golden-eye
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door golden-eye » ma nov 23 2015 11:10 am

Ad B schreef:Hoi,

Ook voor de grote fotograven onder ons is dit statief uitermate geschikt. De term "grote" vooral bedoeld in fysieke zin... :)

Ad B
En wat bedoel je met fotograven. :)
"het oog wil ook wat"

Cor Gortzak
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door Cor Gortzak » ma nov 23 2015 12:47 pm

Fotograven is waarschijnlijk een plek op een kerkhof waar een stapel foto's begraven zijn.

Of heeft iemand een betere idee?

CG
Cor

Nikon D80 / Nikkor 50mm 1.4 / Nikkor 18-70 / Nikkor 55-200 VR / SB 800 / Manfrotto 055XPROB met 498RC4 balhoofd

Johan v. V.
Clublid
Clublid

Bericht door Johan v. V. » ma nov 23 2015 6:22 pm

Ik meen dat de regel hier is dat we niet reageren op spelfouten.
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen

Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » ma nov 23 2015 7:03 pm

Sinds wanneer is humor verboden alhier? Of is dat ook al een regel? :think:

Op een fotogravie vorum fotograven en fotografen in één digitale jiskefet gooien vind ik geen gewone spelvaud...

Robert
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Robert » ma nov 23 2015 8:51 pm

Heren laten we het gezellig houden aub.
groeten Robert

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » ma nov 23 2015 9:06 pm

Of iets een spelfout is,wat je er van vindt en of je erop reageert is een kant van het verhaal. Mijns inziens zou de regel moeten zijn dat je een draadje niet onnodig belast/vervuilt met de reactie op zo'n fout. Steek hand in eigen boezem. Maak je in de haast nooit een fout? Zo'n reactie, humor of niet leidt, telkens weer tot een lange uitwisseling van volstrekt zinloze informatie. Ik besef dat ik daar nu helaas zelf aan mee doe. Daarom laat ik het hierbij.
Het draadje ging over Ad's tevredenheid over zijn nieuwe statief.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80, D750, Z6 ll naar Z6III
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er zijn steeds meer mogelijkheden en iets nieuws te leren.

Ad B
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ad B » di nov 24 2015 8:45 pm

Hoi,
Nikkormaat schreef: ...
Het draadje ging over Ad's tevredenheid over zijn nieuwe statief.
En nog...
---

gvdnberg
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door gvdnberg » wo nov 25 2015 10:24 am

Hoi Ad,

dat je tevreden bent met je Sirui statief en balhoofd, kan ik mij heel goed voorstellen. Ook ik heb datzelfde statief, net als verschillende andere NCN-leden en forumgebruikers, alleen met een K-30x balhoofd erop.
Ik ben wat verbaasd met je wisseling van het snelkoppelingsysteem. Op mijn vorige statief, de Manfrotto 055XPROB met 804rc2 kop gebruikte ik ook die 200pl plaatjes, maar ik vind de Arca Swiss koppeling prettiger en geenszins te kwalificeren met " gepiel". Met name als je straks in de schommelkop een balans zoekt voor je telelens combinatie dan verwacht ik dat de Arca Swiss koppeling daarin meer mogelijkheden geeft, doordat de koppelingsplaat die onder jouw telelens komt wat langer zal zijn, zodat je kunt schuiven met de positie en daarmee het beste balanspunt kunt zoeken. Dat is met de 200pl plaatjes niet mogelijk, die klikken slechts op een positie in de koppeling. Het zou kunnen betekenen dat je met 2 snelkoppelingsystemen moet gaan werken en dat lijkt mij niet praktisch.
Nu hoef je natuurlijk niet de grote massa te volgen in je keuzes, maar het Arca Swiss systeem staat toch bij de meeste fotografen als erg goed en degelijk bekent, zodat ik je toch adviseer er nog eens naar te kijken.
Voorts natuurlijk heel veel plezier met je nieuwe statief combinatie, je hebt een goede keuze gemaakt!!
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo nov 25 2015 10:44 am

Ik gebruik zelf al drie jaar een Sirui T-1204X tot volle tevredenheid.
Die is al heel Europa doorgeweest (achterop de rugzak) en wordt regelmatig gebruikt voor macro opnames thuis.
zie ook: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... hp?t=40779

Uiteindelijk heb ik er wel een Acratech balhoofd met RRS snelkoppeling opgezet. Dat werkt een stuk handiger/sneller dan zo'n schroefbare koppeling. :idea:
Begin dit jaar heb ik ook de derde poot van het statief voorzien van dat zwarte isolatiemateriaal. Was wel ff priegelen om het eromheen te krijgen, maar het is wel gelukt.
(dat zwarte foam is o.a. via eBay voor een paar Euro te bestellen. wordt meestal verkocht als ATB handlebar isolatiemateriaal)

Ook gebruik ik een L-plate rondom de D800E body als een soort van universele aangrijpbeugel, zodat zowel in portrait als in landscape stand je body snel vast te klikken is.

De universele L-plate voor de D800:
Afbeelding
L-Plate fits Nikon D800(E) by Erik Haak, on Flickr
en de Acratech/RRS:
Afbeelding
AcraTech2 by Erik Haak, on Flickr

Inmiddels heeft deze combinatie (Sirui statief + Acratech balhoofd + RRS snelkoppeling + Sunwayfoto L-beugel) bewezen robuust, betrouwbaar en praktisch te zijn.

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » wo nov 25 2015 7:18 pm

Hallo Gert
De term "gepiel" was niet van Ad, maar van mij. Ik zal jouw uitspraak
Arca Swiss systeem staat toch bij de meeste fotografen als erg goed en degelijk bekent
zeker niet bestrijden. Dat balhoofd en de koppeling van Sirui zijn ronduit prachtig afgewerkt en het past allemaal ontzettend nauwkeurig. Als je al jaren de "gooi hem er maar in "Manfrotto-snelkoppeling" gewend bent valt het gebruiksgemak door de mooie passing van die Arca koppeling gewoon tegen. Ik ben het roerend eens met jouw opmerking over de onmogelijkheid bij de Manfrotto-koppeling de balans te optimaliseren, maar daaraan heb ik nu nog geen behoefte. Zo heeft iedereen zijn eigen overwegingen.

Ad B
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ad B » wo nov 25 2015 9:27 pm

Hoi,

Ik ga op de schommelkop de originele "arca style" van Nest gebruiken op m'n Sigma 150-600.
Het uitbalanceren zal vooral op 600 mm zijn, de rest is een compromis.
Voor m'n andere (veel kortere, lichtere) lenzen, gebruik ik het balhoofd met Manfrotto koppeling,
Met die lenzen, klik ik m'n camera snel en gemakkelijk vast.
Ook heb ik een manfrotto plaatje op de statiefbeugel van m'n 70-200 f4 lens.
Of "mijn systeem" zo blijft, weet ik nog niet.
Ik heb ruimte en materiaal om te proberen, te experimenteren.

Ad B
---

Nikkormaat
Clublid
Clublid

Bericht door Nikkormaat » zo nov 29 2015 10:41 pm

Nog even een nabrander naar aanleiding van de opmerking van Gert over de balans. Ik heb de Manfrotto-snelkoppeling op de Arca-snelkoppeling geschroefd, maar had nog niet met de balans geëxperimenteerd. Inmiddels wel gedaan. Bevalt goed om de body met de 24-120 of 105 micro wat naar achteren te stellen. Iets minder creeping. Kortom ik heb nu de voordelen van beide snelkoppelingen. Instelbare balans en snel klik-klak koppelen. Als je beide delen goed op elkaar vast zet, merk ik geen enkele vorm van speling.

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”