Continu licht

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
Genster
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Continu licht

Bericht door Genster » di dec 01 2015 10:40 pm

Ik ben op zoek naar wat (1 of max 2 lampen) lichtgewicht en compact continu licht voor op locatie.
Iemand tips? Led, of...?

CaptainHook

Re: Continu licht

Bericht door CaptainHook » di dec 01 2015 10:54 pm

Hoeveel licht zoek je eigenlijk? Instelbare kleurtemperatuur?
En moet het autonoom zijn, of mag netvoeding ook?

Heb zelf van Yongnuo zowel de YN-300II en de YN-600. Geven beiden een enorme bak licht, en mits je de variabele uitvoering kiest, is de kleurtemperatuur ook nog instelbaar.
Dit is de kleinere:
Afbeelding
YN300II-1 by Erik Haak, on Flickr
te gebruiken met losse netvoeding of standaard Sony (of equivalent) NP-FV50 accu.

Afstandsbediening is ook altijd handig:
Afbeelding
YN300II-3 by Erik Haak, on Flickr

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » wo dec 02 2015 5:53 am

Bedankt!
Is Yongnu kwalitatief goed (degelijk en betrouwbaar)?
Ik fotografeer met name binnenportretten overdag, en heb extra licht nodig. Maar als ik wat aanschaf is het bij voorkeur "breed inzetbaar" (dus bijv ook als het eens wat donkerder is).
Ik heb 3 flitsers en een hoop spul om erop te zetten, maar il heb toch liever continue licht omdat je dan vooraf al kan zien wat bijv de schaduwen "doen".
Het liefst 1 hoofdlicht, 1 invullicht én 1 lamp voor achter het model (om eventuele schaduwen te verminderen/ verwijderen).
Kleurtemperatuur kunnen wijzigen is handig maar vlgs mij niet het belangrijkste (ik stel de kb toch altijd vooraf in mbv de expodisc).

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo dec 02 2015 9:38 am

Tja, wat is 'goed'? Ik heb ze al een paar keer, per ongeluk, laten vallen. En ze doen het nog steeds.
Is ook een voordeel van LED lichtbakken, er zitten geen breekbare lichtbronnen in.

Wel iets om rekening met te houden; de grote YN-600 variant heeft een fan aan boord. Die gaat wel blazen, als 'ie een poosje aanstaat op vol vermogen, om de warmte van de 600 LEDs kwijt te kunnen. In een grote ruimte is dat niet zo storend. Maar in een klein kamertje, in een rustige omgeving hoor je dat wel.

De YN-600 levert ruim 4600 lux.
De YN-300 zoiets van 2300 lux.

Over het algemeen is iedereen die deze lampen gebruikt, positief verbaasd over het feit dat ze zo goed zijn, voor zo'n 'budget' chinese LED lamp. Ook qua stevigheid heb ik niks te klagen. Het voelt ook best wel degelijk aan.
Ik gebruik 2 stuks YN-600 nu ca. anderhalf jaar en de 2 stuks YN-300II nu een half jaar. Werken gewoon prima.
Heb ze via amazon.de besteld. De YN-300II heb ik nog geen 60 euro per stuk voor betaald en de YN-600 nog geen 140 euro per stuk (de YN-600 werd geleverd MET AC/DC voeding). Voor de YN-300II heb ik via eBay losse 230V voedingen besteld. Dat vind ik handiger/goedkoper dan het gepiel met accu's. Ik gebruik de LEDlampen toch op een plek waar altijd 230V AC aanwezig is.

Hier zie je zo'n surrogaat voedingsaansluiting ipv de geplande NP-FV50 accu:
Afbeelding
YN300II-2 by Erik Haak, on Flickr

Genster
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Genster » wo dec 02 2015 2:30 pm

Bedankt weer :thumbup:
Ik heb ze even bekeken, maar vind ze wel wat groot om mee te nemen (in de trein).
Zou ik niet kunnen volstaan met 1 x een 300-serie en 2 x een 160-serie lamp? Dat scheelt toch weer iets :)

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”