Sigma 100-300mm f4 APO IF niet scherp op D810
- Rluijsterburg
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Sigma 100-300mm f4 APO IF niet scherp op D810
Hallo,
Ik heb een telezoomlens, de Sigma 100-300mm f4. Toen ik deze kocht had ik een D90, waarop de lens erg scherp was. Wat vanwege de kleinere sensor best logisch is.
Daarna heb ik de D610 gekocht, waarop hij nog steeds naar tevredenheid presteerde.
Nu ik de D810 heb is hij met geen mogelijkheid scherp te krijgen.
Komt dit omdat ie simpelweg niet goed genoeg is voor deze camera?
Met m'n andere objectieven is ie haarscherp, dus aan de camera ligt het niet.
Ik heb een telezoomlens, de Sigma 100-300mm f4. Toen ik deze kocht had ik een D90, waarop de lens erg scherp was. Wat vanwege de kleinere sensor best logisch is.
Daarna heb ik de D610 gekocht, waarop hij nog steeds naar tevredenheid presteerde.
Nu ik de D810 heb is hij met geen mogelijkheid scherp te krijgen.
Komt dit omdat ie simpelweg niet goed genoeg is voor deze camera?
Met m'n andere objectieven is ie haarscherp, dus aan de camera ligt het niet.
Nikon D810, battery pack Nikon MB-D12, Nikon AF-S 24-70 f2.8G, Nikon AF-S 70-200 f2.8G VR 2, Nikon AF-S 85 f1.4G, Nikon 105mm f2.8G VR micro, Sigma 100-300 f4 APO IF, 2x SB-700, SB-910 en nog wat meer leuk speelgoed
- Matthijs
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
Re: Sigma 100-300mm f4 APO IF niet scherp op D810
Je kunt problemen hebben met je front/back focus. Met kalibreren kun je dat oplossen.
Mijn Sigma 150-500mm was ook niet scherp, heb 'm gekalibreerd en beviel toen nog steeds niet. Daarom verkocht.
Hoe meer megapixels ik kreeg hoe 'slechter' hij in mijn ogen werd.
Ik ken hem voor de rest niet..
Mijn Sigma 150-500mm was ook niet scherp, heb 'm gekalibreerd en beviel toen nog steeds niet. Daarom verkocht.
Hoe meer megapixels ik kreeg hoe 'slechter' hij in mijn ogen werd.
Ik ken hem voor de rest niet..
- evelakes
- Forumlid
- Contacteer:
Even contact opnemen met Sigma in Houten misschien moet die aangepast worden.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes" onclick="window.open(this.href);return false;
https://500px.com/evelakes" onclick="window.open(this.href);return false;
- ATOR
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Als hij met geen mogelijkheid scherp wordt (liveview focus, statief, self timer of kabel release, exposure delay mode of electronic front curtain) dan valt hij door de mand met de hoge resolutie van je D810.
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Heb je al met live view geprobeerd handmatig scherp te stellen? En daarbij dan inzoomen op het schermpje? Gebruik bij voorkeur een statief maar de camera + lens ergens op neerleggen moet ook kunnen. Als hij maar niet beweegt.
Als je dan een scherpe foto krijgt, moet de AF afgesteld worden (of zelf doen, veel over te lezen op het fourm). Als het dan ook niet scherp wordt, valt de lens door de mand. Of je moet er mee leren leven en niet tot 100% pixelpeepen.
Groet, Henk
[te lang getypt, Ator was me voor; grappig dat we nogal dezelfde woordkeus gebruiken]
Als je dan een scherpe foto krijgt, moet de AF afgesteld worden (of zelf doen, veel over te lezen op het fourm). Als het dan ook niet scherp wordt, valt de lens door de mand. Of je moet er mee leren leven en niet tot 100% pixelpeepen.
Groet, Henk
[te lang getypt, Ator was me voor; grappig dat we nogal dezelfde woordkeus gebruiken]
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
- Rluijsterburg
- Forumlid
Ik weet waar ik over praat. Front/backfocus is het probleem niet, want dan zou het voor of voorbij het scherpstelpunt in ieder geval scherp moeten zijn. Maar er is niets scherp.
Heb het uiteraard op statief getest en met draadontspanner. Daarna m'n 70-200 2.8 voor de zekerheid onder dezelfde omstandigheden en die was haarscherp.
Dus ik denk dat ie inderdaad simpelweg "door de mand valt". Ik gebruik hem zelden of nooit, vandaar dat ik het nu pas opmerkte. (Eerste keer op m'n 810)
Op m'n D610 (vorige camera) was ie in ieder geval wel scherp, dus dan is het een goeie voor Marktplaats.
Bedankt voor de reacties!
Heb het uiteraard op statief getest en met draadontspanner. Daarna m'n 70-200 2.8 voor de zekerheid onder dezelfde omstandigheden en die was haarscherp.
Dus ik denk dat ie inderdaad simpelweg "door de mand valt". Ik gebruik hem zelden of nooit, vandaar dat ik het nu pas opmerkte. (Eerste keer op m'n 810)
Op m'n D610 (vorige camera) was ie in ieder geval wel scherp, dus dan is het een goeie voor Marktplaats.
Bedankt voor de reacties!
Nikon D810, battery pack Nikon MB-D12, Nikon AF-S 24-70 f2.8G, Nikon AF-S 70-200 f2.8G VR 2, Nikon AF-S 85 f1.4G, Nikon 105mm f2.8G VR micro, Sigma 100-300 f4 APO IF, 2x SB-700, SB-910 en nog wat meer leuk speelgoed
- Patrick
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
24 mpix of 36 mpix. Het zou niet zoveel moeten uitmaken dat de laatste totaal niet scherp is.
Heb je niet wat voorbeeldbestanden?
Heb je niet wat voorbeeldbestanden?
- henkk
- Clublid
- Contacteer:
Dan nog: wat was je lensopening? Wordt het beter met 1 of 2 stops diafragmeren? Als dat niet helpt is er weinig hoop maar misschien verwacht je te veel van een volle opening.
Groet, Henk
Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
- JurjenF
- Forumlid
Heb zelf diezelfde lens gehad en was altijd 'rete-scherp'. Lijkt mij idd onjuiste samenwerking met de 810. Sigma Houten kan de software van het objectief aanpassen en dan zou het goed moeten werken.
Vooruit is niet altijd rechtdoor
https://www.flickr.com/photos/149870524@N05/albums
https://www.flickr.com/photos/149870524@N05/albums
- Michele
- Forumlid
- Contacteer:
De 100-300 geldt al een van de allerscherpste Sigma objectieven op de markt. Als ie op een 610 scherp is en totaal niet op een D810 klopt er iets niet in de communicatie tussen camera en objectief.
- Rluijsterburg
- Forumlid
Ik heb hem uiteraard met verschillende diafragma's getest. Bij f8 zou die, zoals bij de meeste lenzen, op z'n scherpst moeten zijn.
Maar hij is niet scherp te krijgen, bij geen enkel diafragma.
En Patrick, 24 of 36MP scheelt toch best veel lijkt me, 50% meer pixels is best een aanzienlijk verschil.
Het is bekend dat je op de D810 het beste glaswerk moet gebruiken, maar dat het zo erg was had ik niet verwacht.
Ik wil hem gaan verkopen, maar ik wil wel zeker weten dat ie goed is voordat ik hem verkoop.
Misscien moet ik hem weer eens uitproberen op een D610 en/of op een cropcamera. Anders wellicht eens bij Sigma in Houten gaan informeren.
Bedankt voor jullie reacties en een fijne jaarwisseling!
Maar hij is niet scherp te krijgen, bij geen enkel diafragma.
En Patrick, 24 of 36MP scheelt toch best veel lijkt me, 50% meer pixels is best een aanzienlijk verschil.
Het is bekend dat je op de D810 het beste glaswerk moet gebruiken, maar dat het zo erg was had ik niet verwacht.
Ik wil hem gaan verkopen, maar ik wil wel zeker weten dat ie goed is voordat ik hem verkoop.
Misscien moet ik hem weer eens uitproberen op een D610 en/of op een cropcamera. Anders wellicht eens bij Sigma in Houten gaan informeren.
Bedankt voor jullie reacties en een fijne jaarwisseling!

- Michele
- Forumlid
- Contacteer:
Heb je een voorbeeld van wat je "niet scherp" vindt? Het lijkt me namelijk sterk dat alles onscherp is op alle brandpuntafstanden en alle focusafstanden bij alle diafragma's terwijl ie op je 610 wel scherp is onder dezelfde omstandigheden. Wat raar is, is namelijk dat de D90 prima beeld opleverde, zoals je schrijft, terwijl die een hogere pixeldichtheid heeft dan de D610. De D810 heeft een nog hogere pixeldichtheid, maar ook niet extreem schokkend. De D810 is qua dichtheid vergelijkbaar met een D7000. Toch schrijf je dat er niets scherp is. Als dus jouw objectief op al die andere apparaten wel een scherp plaatje produceert maar niet op de D810, denk ik toch echt dat het de combinatie is die elkaar niet begrijpt.