Nikon d7100: foto's onscherp
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Nikon d7100: foto's onscherp
Hoi allemaal. Hoewel ik al lange tijd foto,s maak zie ik mezelf nog steeds als amateur. Om n lang verhaal kort te houden: ik ben sinds kort over gestapt van n nikon d90 naar n nikon d7100. . Maar welke stand ik ook gebruik , alles is onscherp! Mijn instellingen al zo vaak nagekeken dat ik er tureluurs van word. Ook de handleiding. Voorbeeld: met Kerst foto,s willen maken van de familie ( lekker origineel) s,avonds, dat wel. Iso omhoog,witbalans aangepast. Welke stand ik ook koos: bagger!!! Externe flitser erop ,werd het iets beter maar nog niet je van het. Iemand een idee? Ik kies nooit de auto stand!
Groetjes van Yvonne
Groetjes van Yvonne
- DannySan
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Nikon d7100
Hoi Yvonne, ook hier een D7100 gebruiker
Zou je eens een onbewerkte foto kunnen plaatsen hier of mij via een pm benaderen zodat ik dat voor je zou kunnen doen?
Dan kunnen we mee kijken naar je instellingen
Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Zou je eens een onbewerkte foto kunnen plaatsen hier of mij via een pm benaderen zodat ik dat voor je zou kunnen doen?
Dan kunnen we mee kijken naar je instellingen
Nikon Z5 met een FTZ-adapter voor het glaswerk.
-
- Forumlid
Hallo Danny. Morgen. Meteen 

- DannySan
- Clublid
Op je objectief wel de autofocus aan? En op je camera?
- JW17
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
Hoi Yvonne,
Het kan helaas heel veel zijn, autofocus die uitstaat, objectief wat niet goed scherpstelt, DOF niet goed, verkeerde scherpstelpunt(en) gekozen, sluitertijd te langzaam... we wachten op jouw voorbeelden en de gebruikte instellingen!
Het kan helaas heel veel zijn, autofocus die uitstaat, objectief wat niet goed scherpstelt, DOF niet goed, verkeerde scherpstelpunt(en) gekozen, sluitertijd te langzaam... we wachten op jouw voorbeelden en de gebruikte instellingen!

Groet,
JW
JW
- DannySan
- Clublid
En mocht het zelf plaatsen van de afbeeldingen (het liefst met alle exif-data) niet lukken, stuur mij dan gerust een PB en dan regel ik dat. 

- DannySan
- Clublid
Hoi Yvonne, het album waar je naar verwijst (Sample Album) is verwijderd (of wellicht hernoemd?).
*edit: maar ik zie zojuist een PB verschijnen; dus er wordt - op de achtergrond - aan gewerkt.
*edit: maar ik zie zojuist een PB verschijnen; dus er wordt - op de achtergrond - aan gewerkt.
Laatst gewijzigd door DannySan op zo dec 27 2015 11:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- DannySan
- Clublid
Okay, hierbij de foto's: heb ze zelf alleen qua formaat aangepast zodat ik ze hier op het grootst mogelijke formaat én inclusief exif kan weergeven.
1:

2:

3:

4:

5:

1:

2:

3:

4:

5:

- JvdKooij
- Forumlid
- Contacteer:
en wat is nu het probleem dan?
bij erg onscherpe foto's heb ik toch een heel ander idee.
de bril is prima scherp
bij erg onscherpe foto's heb ik toch een heel ander idee.
de bril is prima scherp
Groetjes,
Jaap
Jaap
- Johan v. V.
- Clublid
Scherpte bagger???
Vriendelijke groet,
Johan van Veelen
Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
Johan van Veelen
Wat Nikon- en ander spul om plaatjes mee te schieten.
- DannySan
- Clublid
Ik ga zo nog even uitgebreider kijken, maar wat mij opvalt meteen zijn je sluitertijden.
De D7100 is SUPERkritisch op 'beweging' en je hebt geen VR objectief. Dan 'moet' je bij DX kijken naar je brandpuntsafstand x 1,5 (cropfactor) = sluitertijd.
Dus foto 1 is genomen op 135 mm en zou dus op zo'n 1/200e afgedrukt moeten worden om bewegingsonscherpte uit te sluiten, het kán natuurlijk ietsje minder (afhankelijk van hoe vast je hand is) maar 1/60e kan wel bewegingsonscherpte introduceren. Verder zou ik niet 'rechtuit' flitsen met de externe flitser (wat bij foto 1 duidelijk wel gebeurt is) maar deze laten 'bouncen' vanaf een ander oppervlak.
In dit geval had het diafragma wel wat omlaag gekund wellicht (omdat de achtergrond niet zo boeiend is) maar dat is meer 'smaak/voorkeur' dan een 'must'.
Ook vraag ik me af wat de minimale focus-afstand van dit objectief is?
Ik moet nu even wat doen hier, zo zo verder reageren.
De D7100 is SUPERkritisch op 'beweging' en je hebt geen VR objectief. Dan 'moet' je bij DX kijken naar je brandpuntsafstand x 1,5 (cropfactor) = sluitertijd.
Dus foto 1 is genomen op 135 mm en zou dus op zo'n 1/200e afgedrukt moeten worden om bewegingsonscherpte uit te sluiten, het kán natuurlijk ietsje minder (afhankelijk van hoe vast je hand is) maar 1/60e kan wel bewegingsonscherpte introduceren. Verder zou ik niet 'rechtuit' flitsen met de externe flitser (wat bij foto 1 duidelijk wel gebeurt is) maar deze laten 'bouncen' vanaf een ander oppervlak.
In dit geval had het diafragma wel wat omlaag gekund wellicht (omdat de achtergrond niet zo boeiend is) maar dat is meer 'smaak/voorkeur' dan een 'must'.
Ook vraag ik me af wat de minimale focus-afstand van dit objectief is?
Ik moet nu even wat doen hier, zo zo verder reageren.
- DannySan
- Clublid
Ik bedenk me net dat een deel van bovenstaand verhaal niet op gaat als er geflitst wordt, heb je de foto's zonder flits ook?
-
- Forumlid
Hoi allemaal. Het was ook zo dat de meeste bagger al verwijderd was. En ik zweer je dat dat echt bagger was. Maar dankzij Danny ben ik toch al n heeeeeel stuk verder! En dat door een opmerking: (de d7100 is super kritisch op beweging.) Ik heb niet zo,n vaste hand en geen VR objectief! Maar...met de D90 was dat ook niet zo,n probleem. Dat ik met mn domme hoofd daar zelf niet op gekomen ben. Een welgemeend sorry en een welgemeend dankjewel voor alle moeite. (Ik ben en blijf n amateurtje 
Yvonne

Yvonne