Ik mis een aantal definities in de vraagstelling van de TS.
O.a. (maar niet volledig)
-wat is je budget?
-vind je geluidsproductie (of het ontbreken daarvan) belangrijk?
-stroomverbruik? (opletten of je gebruikte PSU de load van een krachtige GraKa aan kan)
-ga je een bestaand beeldscherm gebruiken of zoek je daarvoor ook een nieuwere/grotere/hogere resolutie? 1 of 2 beeldschermen?
-gedacht aan calibratie?
-is het puur voor Photoshop of ook andere grafische programma's (b.v. dingen als Blender, PTGui, e.d.)?
-performance van de GPU wordt weliswaar gebruikt door Adobe s/w, maar dat is tot nu toe redelijk beperkt. Er zit, tot nu toe, meer winst in, snelle multiple core CPU's, meerdere SSD scratchdisks en stabiel intern geheugen. Maar andere specifieke grafische s/w maakt vaak wel weer efficient gebruik van de GPU.
-moet het ook geschikt zijn om specifieke games in hoge resolutie te runnen? (of is dat niet belangrijk)
-Persé nieuw, of mag het ook een gebruikte GraKa zijn? (

want er zijn heel veel fanatieke gamers die altijd het nieuwste van het nieuwste willen en daardoor kun je vaak potente GraKa's, via tweakers b.v., voor een schappelijke prijs overnemen)
-kijk ook naar andere s/w op je systeem. Dat kan in grote mate de performance van het geheel beïnvloeden. Zo zijn bepaalde versies van AV s/w veel processor intensiever dan weer anderen... Voorkom crapware op je systeem! M.a.w. geen allerlei achtergrond troep of andere vertragende spullen.
-En als je meer storage gaat gebruiken; ook gedacht aan de juiste backup middelen en methodes?
tip: niet zozeer kijken naar het specifieke typenummer van een kaart, alswel naar de software matige ondersteuning! M.a.w. de GraKa driver is eigenlijk belangrijker.
Ik gebruik zelf b.v. een al wat ouder i7 980X systeem op 4GHz met 24GB aan RAM en meerdere SSDs, met daar bij dubbele R9 270 AMD kaarten waaraan twee 27" schermen hangen.
De s/w drivers (AMD Radeon Crimson edition) doen het gewoon prima. Programma's zoals PTGui maken zeer efficient gebruik van de GPU acceleratie (ruwweg een factor 10-20x

).
Bij PS CS6 merk ik idd verschil als ik de GPU acceleratie al dan niet in/uitschakel. Maar slechts bij bepaalde functies.
Maar laad ik b.v. een groot panorama in Photoshop en dupliceer wat layers en gooi daar wat bewerkingen overheen met de Google NIK plugins, dan is 20GB aan RAM zo verbruikt door Photoshop. En dan zie je dat het aantal '
Hard Faults/s' (= fysieke swapping van RAM naar swap file) flinkt toeneemt. En dat is specifiek disk I/O naar b.v. een SSD.
Zo creëert PTGui duizenden temp files binnen enkele seconden op snelle SSDs. En ook Photoshop weet raad met z'n enorme tijdelijke file. Bij bovengenoemde acties zie ik Photoshop zelf ook een 'Photoshop Tempxxxxx' van soms wel 20GB aanmaken. En daar gebeurt ook continu allerlei disk I/O.
M.a.w. er is niet één standaard recept voor een snel Photoshop systeem. Het is een samenspel van diverse factoren.