UV filter of transparant filter bescherming objectief

Discussies over filters
Plaats reactie
MarcB
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

UV filter of transparant filter bescherming objectief

Bericht door MarcB » di jan 19 2016 9:53 pm

Om je objectief te beschermen kan je gebruik maken van een UV filter of van een transparant filter zonder UV werking. B+W heeft bijvoorbeeld het UV filter "010 UV MRC Nano" maar ook het transparante filter "007 UV MRC Nano".

Nu heb ik begrepen dat een UV filter niet nodig is aangezien de objectiven / body zelf al over een UV filter beschikken. Daarnaast heb ik gelezen dat het B+W filter "010 UV MRC Nano" een lichte gele tint heeft. Mijn vraag is dan ook, welk type kan je het beste aanschaffen van B+W, het 010 UV filter of het 007 Transparante filter?

iJoost

Re: UV filter of transparant filter bescherming objectief

Bericht door iJoost » di jan 19 2016 11:21 pm

Wil je even zoeken? De voors en tegens van een filter voor je lens zijn al zo vaak uitgebreid besproken. En elke keer komen we er niet uit. Het blijft een meningsverschil of dat nu een goed idee is. Van mij hoeft het niet nog een keer. ;-)

Of wou je het echt hebben over het verschil tussen een UV filter en een transparant filter?

iJoost

Bericht door iJoost » di jan 19 2016 11:25 pm

Voor de sensor zit al een UV-filter. Dus nodig zou dat niet moeten zijn. Toch meen ik soms de rose/blauwige zweem die je vroeger kreeg als je in de bergen fotografeerde nog te zien. Dus ik ben voor UV. Maar het zou niet nodig moeten zijn.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » wo jan 20 2016 8:34 am

Zet dit:
filter uv site:www.nikon-club-nederland.nl
in het zoekvenster van een zoekmachine. Veel plezier.

signxpress
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: **
Contacteer:

Bericht door signxpress » zo jan 24 2016 8:59 pm

Oke dan, dacht ik redelijk op de hoogte te zijn van internet, Google, zoeken en meer van dat........, lees ik hier een geweldige manier van zoeken (vooral voor op forums).
Bedankt Hans :thumbup:
De zoekstring site: kende ik wel al langer, maar dat je er ook zoekwoorden voor kan zetten wist ik niet :huh:

Even inhaken wat betref een filter/bescherm glaasje voor op de objectief.
Zit er nu een groot verschil in het glaswerk, ik heb het dan niet over goedkope glazen.
Ik zelf heb een Marum DHG Super lens protect voor mijn objectief en als ik er doorheen kijkt dan is het net of dat iets verderop iets wat wazig wordt, dichtbij dan niet.
Is dat normaal en bij elk glas zo, of zijn er betere stukjes glas te verkrijgen.

Dit is waar ik zelf even mee zit, vandaar dat ik even met deze topic meelift, maar wellicht een aanvullende overwegingspunt voor de TS.
Laatst gewijzigd door signxpress op di jan 26 2016 5:15 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Nikon D850 // Nikon D5300
Sigma 35mm 1:1.4 DG Art // Sigma 150mm 1:2.8 APO Macro DG hsm
Sigma 150-600mm f/5.0-6.3 DG OS HSM Sports // Sigma 14mm 1:1.8 DG Art
Sigma 100-400mm 1:5-6.3 DG

Flickr

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma jan 25 2016 8:54 am

Nikon Club leden konden vorig jaar op een bijeenkomst een keer hun eigen filter laten vergelijken met een goed merk. Op een Modulation Transfer Function (MTF) test apparaat. Voor mij kwamen daar geen verrassende conclusies uit.
Alle kwaliteit is naar zijn prijs.

http://www.hansbraakhuis.nl/filter-topic.pdf

Plaats reactie

Terug naar “Filters”