Active D-lighting op D300

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
Bob42
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Active D-lighting op D300

Bericht door Bob42 » di dec 04 2007 8:24 pm

Ik heb goede ervaringen met Active D-lighting: veel minder of geen uitgevreten hoge lichten, dus praktisch gezien een hogere DR. Echt een aanwinst.
Maar vandaag maakte ik foto's met een egaalgrijze donkere lucht en vond mijn plaatjes wel erg weinig contrast hadden (mijn D40 deed het een stuk beter :cry: ). Tot ik op het idee kwam Active D-lighting eens uit te zetten. En toen ging het een stuk beter.
Naar mijn gevoel moet je Active D-lighting dus niet gebruiken als er toch al weinig contrastrijk licht is. Oftewel: DE-ligting lijkt ook in te grijpen en de contrasten te verminderen als het niet nodig of gewenst is?
Hebben anderen ook soortgelijke ervaringen?
Laatst gewijzigd door Bob42 op di dec 04 2007 8:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » di dec 04 2007 8:25 pm

doe is een foto van zonder en met ??! als je wilt

groeten : Arend

Bob42
Forumlid
Forumlid

Bericht door Bob42 » di dec 04 2007 9:39 pm

Arend-ho schreef:doe is een foto van zonder en met ??! als je wilt

groeten : Arend
Voorlopig nog even niet. Ik zou trouwens niet weten hoe dat moet (ik heb geen eigen website).

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di dec 04 2007 10:13 pm

Als je RAW schiet heb dit toch helemaal niet nodig? Leuk als je direct uit je camera de foto's wil gebruiken, maar verder kan je het achteraf beter gedoceerd toepassen.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

GdP

Re: Active D-lighting op D300

Bericht door GdP » di dec 04 2007 10:17 pm

Bob42 schreef:Ik heb goede ervaringen met Active D-lighting: veel minder of geen uitgevreten hoge lichten, dus praktisch gezien een hogere DR. Echt een aanwinst.
Maar vandaag maakte ik foto's met een egaalgrijze donkere lucht en vond mijn plaatjes wel erg weinig contrast hadden (mijn D40 deed het een stuk beter :cry: ). Tot ik op het idee kwam Active D-lighting eens uit te zetten. En toen ging het een stuk beter.
Naar mijn gevoel moet je Active D-lighting dus niet gebruiken als er toch al weinig contrastrijk licht is. Oftewel: DE-ligting lijkt ook in te grijpen en de contrasten te verminderen als het niet nodig of gewenst is?
Hebben anderen ook soortgelijke ervaringen?
Bob D-Lighting is bedoeld voor het terugdringen van hoge contrasten. En alleen daarvoor nuttig. Voor de rest gewoon niet gebruiken.

Panthera

Bericht door Panthera » di dec 04 2007 10:25 pm

Zaterdag een proefje genomen 2000 ISO met zonlicht op een witte eend in donker water. Met en zonder Active D-Lighting. Normaliter krijgt de camera hiermee al flink op zijn donder (dat was het doel van de foto's: kijken naar de uitersten) maar met deze functie bleef je de veren zien ipv een compleet uitgebeten stuk wit. Perfecte test is een mannetjes eidereend in de zon. Hier kan D-lighting laten zien wat het waard is. Gezien het weer nog niet mogelijk.
Voor mij een welkome aanvulling (wij doen zelden aan fotobewerking)

Bob42
Forumlid
Forumlid

Re: Active D-lighting op D300

Bericht door Bob42 » di dec 04 2007 10:42 pm

GdP schreef:
Bob D-Lighting is bedoeld voor het terugdringen van hoge contrasten. En alleen daarvoor nuttig. Voor de rest gewoon niet gebruiken.
Inderdaad, dat blijkt.
Maar Active D-lighting werkt inderdaad zo goed dat Ken Rockwell adviseert het aan te laten staan.
Maar gezien zijn foto's zijn de contrasten daar in Californië altijd hoog en gaan de adviezen van Ken hier dus niet altijd op :!:

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » di dec 04 2007 10:45 pm

Hoi Marco,

Kun je die foto's (= het proefje van zaterdag) ook met ons delen ?
Thanks,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Panthera

Bericht door Panthera » wo dec 05 2007 8:33 am

Beste Ale,

Het plaatsen van foto's gaat allemaal niet zo eenvoudig. Door het toepassen van de nodige compressie krijg je geen zuiver beeld van het kunnen.
Ik kan liefhebbers wel een deel van de foto in NEF sturen zodat je zelf een correct oordeel kunt vormen.

Heb overigens veel testen gedaan waar je normaliter geen normale foto's van krijgt. Puur het opzoeken van uitersten.

Begin januari gaan we weer naar Kenia en, met name in het noordelijke deel, verwacht ik bijzonder veel van deze functie. In die felle zon daar hoeft de ISO niet hoog maar zal een Grant gazelle (beige, wit en een bruine flankstreep) die in de schaduw staat, opeens wel fatsoenlijk te fotograferen zijn.

Deze camera zal in Kenia gedurende 4 weken naar verwachting zo'n 20.000 foto's gaan maken en ik verwacht dan alle voordelen optimaal te kunnen uitproberen. Begin februari kan ik dus echt pas heel zinnige dingen over deze camera zeggen.

Ik laat het overigens niet standaard aanstaan. Zeker in Nederland in dit jaargetijde lijkt me dat zeker niet handig.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”