Ervaringen met (dik) mat fotopapier?

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.
Plaats reactie
Faiz
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Ervaringen met (dik) mat fotopapier?

Bericht door Faiz » di jan 26 2016 1:46 pm

And now something completely different ;)

Wie van jullie print er op mat fotopapier (inktjet printer) en wat zijn jullie ervaringen met de diverse merken papier? Natuurlijk is het afhankelijk door welke printer je ze trekt.

Als ik zoek op mat fotopapier kom ik naast Epson, HP, Canon, etc., ook het papier van 123inkt tegen (180grams) die in september 2014 als beste uit de (kleine, beperkte) Consumentenbond test is gekomen. Qua prijs,€10,95 voor 100 A4 velletjes 180grams, is het budgettechnisch bestwel aantrekkelijk. Als ik dat vergelijk met Epson of Canon papier ben je omgerekend toch al gauw 2-3x meer kwijt per velletje A4 van een vergelijkbare dikte. Maar zit er zoveel kwaliteitsverschil in het papier, of merkt het gros van het plebs het nieteens?

CaptainHook

Re: Ervaringen met (dik) mat fotopapier?

Bericht door CaptainHook » di jan 26 2016 1:57 pm

Het verschil zit 'm voornamelijk in de droogtijden, veegvastheid, de (UV)lichtechtheid en de manier waarop de inkt opgenomen wordt. Ook de afstemming tussen een specifieke printer en de daarin gebruikte papiersoorten speelt een rol.
Nog afgezien van het feit of je ICC profielen voor het gebruikte papier voor jouw specifieke printer kunt krijgen/gebruiken.

Heb zelf goede ervaringen met Tetenal en Ilford papiersoorten. Regelmatig zijn er ergens aanbiedingen van wat oudere partijen en/of restanten.

BTW: het gros van de mensen interesseert kleurechtheid nauwelijks. Als de kleuren maar knallen en lekker verzadigd zijn... :lol:

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » di jan 26 2016 7:13 pm

Thanks Captain,

Klopt voor wat het gros betreft ;)
Voor €10,95 misschien maar eens een poging gaan wagen.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » di jan 26 2016 8:03 pm

Ik werk veel met matte papieren en voor kleinere afdrukjes gebruik ik tegenwoordig de A4 Double-sided matte paper van Epson. Dit is een 178grams papier dat prachtig uit de printer komt. Wat ik er erg handig aan vind is dat het goed dubbelzijdig te gebruiken is (dat kan vaak niet omdat de achterkant anders is afgewerkt.). Toevallig van de week nog een pakje laten meekomen bij de Epson winkel vandaan.

Hou er wel rekening mee dat niet iedere printer goed kan omgaan met dikker papier.

https://www.epson.nl/nl/nl/viewcon/corp ... erview/793

Qua prijs is deze misschien wat duurder dan die andere die je op het oog hebt maar als je ziet wat een energie en tijd er in een goede afdruk gaat zitten (kleurprofielen en instellingen correct zetten), nog maar niet te spreken over de inkt die het kost, dan maken die paar centen voor een knap papiertje toch ook niet meer uit.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » wo jan 27 2016 6:12 am

Opzich heb je daar een goed punt a90. Een goede afdruk maken kost wat tijd en energie. Mijn printer (een Canon Pixma) kan met dikker papier omgaan, ik meen tot 300grams papier, dus 180/200 grams zou geen probleem moeten zijn.

Qua droogtijd wordt bij het merkloze papier geclaimd dat het "direct droog" zou zijn, ik ga er gemakshalve van uit dat dat voor elk merk geldt, of zijn er merken waarbij je het papier eerst even moet laten drogen (en niet kunt stapelen)?

Voor dubbelzijdig papier zie ik voor mij geen toegevoegde waarde. Enig voordeel zou zijn, is dat het dan niet uitmaakt hoe ik het papier in de printer mik.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo jan 27 2016 8:29 am

De claim "direct droog" is natuurlijk een vreemde, immers het papier is al droog en het is de inkt die moet opdrogen.

Het zal hooguit zijn dat het papier de inkt snel opneemt, maar dat hoeft geen voordeel te zijn. Snel drogend papier neemt de inkt snel op maar daarmee heb je de kans dat het uitloopt (zie je vaak bij dunner papier ook) . Beter een wat minder absorberend papier waar de inkt wel netjes 'binnen de lijntjes' blijft, dan een halve spons.

Mijn ervaring met drogen is dat ik de prints altijd een uur of 12 laat liggen. Vaak dan pas is de inkt zo goed als uitgedampt (alle oplosmiddelen eruit) en heeft het ook zijn definitieve kleur aangenomen. Je kunt dit goed zien als je een foto inlijst achter glas. Ik heb dat wel eens gedaan vlak nadat de print was gemaakt en hoewel er ruimte was tussen de foto en het glas zelf door het passe partout, sloeg het glas snel van binnen aan en kwam er een waas over. Met een nachtje droogtijd heb je dat al veel minder.

Dubbelzijdig gebruik ik vaak praktisch, ik heb een oldtimer en maak dan onderhoudskaartjes of afdrukken van stroomschema's. Aan de ene kant een overzichtsplaatje en aan de andere kant een beschrijving en dan even lamineren. Dat is veel handiger dan een dik boek als je onder de auto ligt.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » wo jan 27 2016 9:12 am

Ah, zeg maar het "Polaroid effect" als je de foto door je printer hebt getrokken. Nooit zo bij stil gestaan bij het afdrukken op glossy papier

CaptainHook

Bericht door CaptainHook » wo jan 27 2016 9:27 am

"direct droog" of "droogt direct"? Het papier of de inkt op het papier? :think:

Wat ik vaak bemerkt heb de afgelopen jaren is, dat wanneer je op dik glossy papier met een inkjet afdrukt, dat vaak minieme indruksporen of kleine smeerlijntjes ontstaan door de rollertjes/mechanische contactpunten waar het papier uit de printer mee in aanraking komt.

Daarom zie je ook dat een groot formaat printer, zoals b.v. de aloude Epson 7600-achtigen, het papier alleen maar duwen en vervolgens met onderdruk (suction) tegen de geleidingsplaat aanhouden.

Ik gebruik nu b.v. een HP Officejet XP476dw paginabrede inkjet voor kleine afdrukjes. Die print uitstekend en supersnel (een A4 full color glossy op 200grams papier in enkele seconden), maar geeft wel enigszins smeerspoortjes door de contactrollers.
Maar voor groot formaat val ik toch terug op een Epson 7600. Doet 't nog steeds prima.

Faiz
Forumlid
Forumlid

Bericht door Faiz » wo jan 27 2016 1:20 pm

Het is inderdaad "direct droog"
Op mijn Pixma MG6150 zie ik heel af en toe bij zwart wit op glossy een klein cirkeltje. Tis miniem, maar niet storend.
Ik was ook met een schuin oog naar een Epson A3 printer aan het kijken. Heb daar mooie prints uit zien komen, maar vergt ook weer een kleine investering. Dus voorlopig houden we het maar bij de Canon ;)

dotcat
Clublid
Clublid

Bericht door dotcat » wo jan 27 2016 3:41 pm

Van mat papier gebruik ik de merken Ilford, Canson, Innova en Olmec. Er zijn verschillende gewichten verkrijgbaar. Mijn ervaring ermee is goed als je het juiste icc profiel maar gebruikt. Olmec is over het algemeen goedkoper dan de andere merken.
Quote: Amateurs worry about their gear, Professionals worry about the profit, Masters worry about the light

Plaats reactie

Terug naar “Computer hardware en software algemeen”