Nikor AF 50mm f:1.4D

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Kenji

Nikor AF 50mm f:1.4D

Bericht door Kenji » wo dec 05 2007 10:52 am

Gisteren de trotse bezitter van de Nikor AF 50mm f:1.4D.

Alleen zit er een lock op bij de rode puntje. Witte punt staat nu op f/16 zoals wat in de handleiding staat.

Kan iemand mij vertellen of er iets speciaals is aan deze lock?

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » wo dec 05 2007 10:58 am

Deze lock is er voor je diafragma omdat sommige camera's anders niet met de lens kunnen werken (f- error) zoals op mijn D70 die graag de diafragma regelt voor de lens ipv de lens voor de body

en dat witte puntje dient gelijk te zijn met het witte puntje op je body en dan er op en klikken maar

(althans zo is het volgens mij, mocht ik het verkeerd uitgelegt hebben hoor ik het graag)

DJ

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » wo dec 05 2007 11:14 am

Klopt bijna helemaal. Om te communiceren met body's die je diafragma instelling kunnen regelen, moet je het diafragma vastzetten op de kleinste opening, in dit geval f/16. Dat vastzetten doe je dus met de lock. In een andere diafragmastand zal het je niet lukken de boel te vergrendelen. De witte punt heeft dus twee functies; 1 om de diafragma-opening aan te geven en inderdaad als markeringspunt om het objectief op je body te schroeven.

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Kenji

Bericht door Kenji » wo dec 05 2007 11:33 am

Dus samengevat, gewoon ff niet aan zitten? :P

Jos van Zetten

Bericht door Jos van Zetten » zo dec 23 2007 1:48 am

Inderdaad, locken en afblijven :D

Marco

Bericht door Marco » zo dec 23 2007 1:57 am

Jos van Zetten schreef:Inderdaad, locken en afblijven :D
Locken op je digitale body en unlocken als je hem ooit op een lekkere oude analoge body zonder AF schroeft........

groet,
Marco

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di jan 08 2008 3:56 pm

Ik zit er ook over na te denken om mijn 50 mm f/1,8 in te ruilen voor een 50 mm f/1,4. Is dit een goede stap?

Is de scherpte echt zoveel beter t.o.v. de f/1,8?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » di jan 08 2008 4:02 pm

Opgezetfan schreef:Ik zit er ook over na te denken om mijn 50 mm f/1,8 in te ruilen voor een 50 mm f/1,4. Is dit een goede stap?

Van wat ik aan foto's zie niet zozeer de scherpte als wel de kwaliteit van de bokeh welke bij de 1.4 veel fraaier is.

Mark Meisner

Bericht door Mark Meisner » di jan 08 2008 4:15 pm

Opgezetfan schreef:Ik zit er ook over na te denken om mijn 50 mm f/1,8 in te ruilen voor een 50 mm f/1,4. Is dit een goede stap?

Kijk eens naar de test van Photozone.de. De 1.8 komt er qua distorsion, vignetering en resolutie iets beter uit. Ik heb er ook eens naar gekeken en de kwaliteit van het beeld is precies gelijk aan de 1.8 versie. Het enige voordeel wat de 1.4 heeft is dat je met iets minder licht kan schieten. Dit heb ik destijds op de Nikonians site gelezen.

50mm 1.4
50mm 1.8

Je zou kunnen kijken op welk aantal mm's je de meeste pano's maken. Wellicht dat een 35mm objectief meer interesanter is.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di jan 08 2008 4:24 pm

Tsja of een fisheye ;) als iemand er 1 2e hands heeft? Ben ik wel geinteresseerd de 10,5 mm bedoel ik dan he :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Mark Meisner

Bericht door Mark Meisner » di jan 08 2008 5:55 pm

Hmm, 10.5mm. Echt een heerlijke lens. Ik heb er een paar keer mee mogen schieten en die staat na de D300 bovenaan de lijst. :P

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » di jan 08 2008 8:31 pm

Wat is nu eigenlijk het grote verschil (en de kleine verschillen) tussen de Nikkor AF 50mm f1.4 D en de Nikkor AF 50mm f1.8 D
"Imagination is far more important than knowledge"

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » di jan 08 2008 8:46 pm

Opgezetfan schreef:Tsja of een fisheye ;) als iemand er 1 2e hands heeft? Ben ik wel geinteresseerd de 10,5 mm bedoel ik dan he :)
Nou als je Marktplaats en fotoapparatuur.nl een beetje volgt, weet je eigenlijk wel hoe het zit. Als ze hem eenmaal hebben willen ze hem niet meer kwijt.

(Zo ook hier... :mrgreen: )

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Mark Meisner

Bericht door Mark Meisner » di jan 08 2008 9:18 pm

soulpic schreef:Wat is nu eigenlijk het grote verschil (en de kleine verschillen) tussen de Nikkor AF 50mm f1.4 D en de Nikkor AF 50mm f1.8 D
Mark Meisner schreef:De 1.8 komt er qua distorsion, vignetering en resolutie iets beter uit. Ik heb er ook eens naar gekeken en de kwaliteit van het beeld is precies gelijk aan de 1.8 versie. Het enige voordeel wat de 1.4 heeft is dat je met iets minder licht kan schieten.

Marco

Bericht door Marco » di jan 08 2008 11:50 pm

Naast een iets mooiere bokeh is de kleur ook iets mooier. Geloof dat er van Jos van Zetten nog wel een vergelijking te vinden is.

Verder voelt de 1.4 iets degelijker aan, ook door het extra stukje glas aan de voorkant.

Mijn 1.4 heb ik voor een leuk bedrag op de kop kunnen tikken en gaat zeker nooit meer weg.

groet,
Marco

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”