Nikor AF 50mm f:1.4D
Nikor AF 50mm f:1.4D
Gisteren de trotse bezitter van de Nikor AF 50mm f:1.4D.
Alleen zit er een lock op bij de rode puntje. Witte punt staat nu op f/16 zoals wat in de handleiding staat.
Kan iemand mij vertellen of er iets speciaals is aan deze lock?
Alleen zit er een lock op bij de rode puntje. Witte punt staat nu op f/16 zoals wat in de handleiding staat.
Kan iemand mij vertellen of er iets speciaals is aan deze lock?
Deze lock is er voor je diafragma omdat sommige camera's anders niet met de lens kunnen werken (f- error) zoals op mijn D70 die graag de diafragma regelt voor de lens ipv de lens voor de body
en dat witte puntje dient gelijk te zijn met het witte puntje op je body en dan er op en klikken maar
(althans zo is het volgens mij, mocht ik het verkeerd uitgelegt hebben hoor ik het graag)
DJ
en dat witte puntje dient gelijk te zijn met het witte puntje op je body en dan er op en klikken maar
(althans zo is het volgens mij, mocht ik het verkeerd uitgelegt hebben hoor ik het graag)
DJ
Klopt bijna helemaal. Om te communiceren met body's die je diafragma instelling kunnen regelen, moet je het diafragma vastzetten op de kleinste opening, in dit geval f/16. Dat vastzetten doe je dus met de lock. In een andere diafragmastand zal het je niet lukken de boel te vergrendelen. De witte punt heeft dus twee functies; 1 om de diafragma-opening aan te geven en inderdaad als markeringspunt om het objectief op je body te schroeven.
Irwan
Irwan
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Ik zit er ook over na te denken om mijn 50 mm f/1,8 in te ruilen voor een 50 mm f/1,4. Is dit een goede stap?
Is de scherpte echt zoveel beter t.o.v. de f/1,8?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk eens naar de test van Photozone.de. De 1.8 komt er qua distorsion, vignetering en resolutie iets beter uit. Ik heb er ook eens naar gekeken en de kwaliteit van het beeld is precies gelijk aan de 1.8 versie. Het enige voordeel wat de 1.4 heeft is dat je met iets minder licht kan schieten. Dit heb ik destijds op de Nikonians site gelezen.Opgezetfan schreef:Ik zit er ook over na te denken om mijn 50 mm f/1,8 in te ruilen voor een 50 mm f/1,4. Is dit een goede stap?
50mm 1.4
50mm 1.8
Je zou kunnen kijken op welk aantal mm's je de meeste pano's maken. Wellicht dat een 35mm objectief meer interesanter is.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
Tsja of een fisheye
als iemand er 1 2e hands heeft? Ben ik wel geinteresseerd de 10,5 mm bedoel ik dan he 

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- EelcoD7100
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Nou als je Marktplaats en fotoapparatuur.nl een beetje volgt, weet je eigenlijk wel hoe het zit. Als ze hem eenmaal hebben willen ze hem niet meer kwijt.Opgezetfan schreef:Tsja of een fisheyeals iemand er 1 2e hands heeft? Ben ik wel geinteresseerd de 10,5 mm bedoel ik dan he
(Zo ook hier... :mrgreen: )
Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp
soulpic schreef:Wat is nu eigenlijk het grote verschil (en de kleine verschillen) tussen de Nikkor AF 50mm f1.4 D en de Nikkor AF 50mm f1.8 D
Mark Meisner schreef:De 1.8 komt er qua distorsion, vignetering en resolutie iets beter uit. Ik heb er ook eens naar gekeken en de kwaliteit van het beeld is precies gelijk aan de 1.8 versie. Het enige voordeel wat de 1.4 heeft is dat je met iets minder licht kan schieten.
Naast een iets mooiere bokeh is de kleur ook iets mooier. Geloof dat er van Jos van Zetten nog wel een vergelijking te vinden is.
Verder voelt de 1.4 iets degelijker aan, ook door het extra stukje glas aan de voorkant.
Mijn 1.4 heb ik voor een leuk bedrag op de kop kunnen tikken en gaat zeker nooit meer weg.
groet,
Marco
Verder voelt de 1.4 iets degelijker aan, ook door het extra stukje glas aan de voorkant.
Mijn 1.4 heb ik voor een leuk bedrag op de kop kunnen tikken en gaat zeker nooit meer weg.
groet,
Marco