scherpte verlies
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
scherpte verlies
Dag beste mensen .
Ik fotografeer sinds een half jaartje ongeveer met een nikon camera , voor het bewerken van de foto, s gebruik ik capture NX-D , soms heb ik een foto die zonder bewerking al haarscherp is , maar als ik de foto importeer met capture nx d en opsla in mijn bibliotheek dan ben ik de scherpte kwijt , wat doe ik verkeerd , ik kan er geen wijs uit worden.
Ik bewerk mijn foto, s en converteer ze , dan worden ze opgeslagen op mijn computer , maar ik heb een vermoeden dat ik dat verkeerd doet omdat ik veel scherpte verlies.
Ik hoop dat iemand mij dat kan uitleggen .
Ik fotografeer sinds een half jaartje ongeveer met een nikon camera , voor het bewerken van de foto, s gebruik ik capture NX-D , soms heb ik een foto die zonder bewerking al haarscherp is , maar als ik de foto importeer met capture nx d en opsla in mijn bibliotheek dan ben ik de scherpte kwijt , wat doe ik verkeerd , ik kan er geen wijs uit worden.
Ik bewerk mijn foto, s en converteer ze , dan worden ze opgeslagen op mijn computer , maar ik heb een vermoeden dat ik dat verkeerd doet omdat ik veel scherpte verlies.
Ik hoop dat iemand mij dat kan uitleggen .
Re: scherpte verlies
Je doet niets verkeert. Achter op je camerascherm kijk je niet naar de RAW foto maar naar een ingesloten jpg die mogelijk in de camera verscherpt wordt, afhankelijk van je instellingen. RAW is pure sensor data. Die moet je in de software nog verscherpen. Dus dit is heel normaal. 

-
- Forumlid
Beste Tuihanti , bedankt voor je reactie.
Ik heb het niet helemaal goed omschreven , ik bedoelde dat ik mijn foto op de computer importeer met capture nx d , dan zijn er foto, s bij die echt retescherp zijn , maar als ik ze dan converteer naar mijn bibliotheken dat de scherpt verloren gaat
Ga ik naar mijn bibliotheken en dubbelklik op de foto , dan word de foto automatisch weer geopend met capture nx d en is de scherpte geheel weg.
Gr Henk
Ik heb het niet helemaal goed omschreven , ik bedoelde dat ik mijn foto op de computer importeer met capture nx d , dan zijn er foto, s bij die echt retescherp zijn , maar als ik ze dan converteer naar mijn bibliotheken dat de scherpt verloren gaat
Ga ik naar mijn bibliotheken en dubbelklik op de foto , dan word de foto automatisch weer geopend met capture nx d en is de scherpte geheel weg.
Gr Henk
- mandersp
- Forumlid
- Contacteer:
Als je ze converteert dan wordt de fotokwaliteit minder, ik bewaar de RAW foto in een andere map en de bewerkte foto ook weer in een andere map.
Kun je geen onbewerkte en bewerkte foto laten zien?
Kun je geen onbewerkte en bewerkte foto laten zien?
D750, D810, J5
Verder een aantal Nikon lenzen en andere fotospullen.
Met vriendelijke groeten, Piet Manders
-
- Forumlid
Dag Mandersp
Ik krijg mijn foto,s alleen geopend in capture nx d , en die zou ik wel onbewerkt willen laten zien , alleen kan ik vanuit capture nx d mijn foto,s toch niet rechtstreeks plaatsen op het forum , ik moet ze dan toch eerst converteren zodat ze in mijn bibliotheken komen te staan , en dan zien ze er niet meer goed uit.
Met welk programma importeer jij zelf je foto,s als ik vragen mag.
Toen ik nog met een Pentax camera fotografeerde deed ik dat in jpeg kwaliteit , bewerken deed ik alleen uitsnijden en verscherpen in picasa en dat werkte prima , maar nu ik echt fanatiek aan het fotograferen ben zou ik ze graag vanuit een raw bestand willen bewerken , dat lukt mij ook , maar na het converteren blijft daar weinig van over, ik baal daarvan.
Ik hoor graag van je
Gr Henk
Ik krijg mijn foto,s alleen geopend in capture nx d , en die zou ik wel onbewerkt willen laten zien , alleen kan ik vanuit capture nx d mijn foto,s toch niet rechtstreeks plaatsen op het forum , ik moet ze dan toch eerst converteren zodat ze in mijn bibliotheken komen te staan , en dan zien ze er niet meer goed uit.
Met welk programma importeer jij zelf je foto,s als ik vragen mag.
Toen ik nog met een Pentax camera fotografeerde deed ik dat in jpeg kwaliteit , bewerken deed ik alleen uitsnijden en verscherpen in picasa en dat werkte prima , maar nu ik echt fanatiek aan het fotograferen ben zou ik ze graag vanuit een raw bestand willen bewerken , dat lukt mij ook , maar na het converteren blijft daar weinig van over, ik baal daarvan.
Ik hoor graag van je
Gr Henk
Kan het mogelijk zijn dat je ze niet als JPG opslaat?
Zelf gebruik ik Lightroom. EN herken het probleem dan ook totaal niet.
ViewNX2 gebruikte ik ook in het begin en Capture NX ook.
Ook daarin dit nooit tegen gekomen. Vandaar mijn vraag.
Ergens een vinkje verkeert zetten is snel gebeurd natuurlijk.
Zelf gebruik ik Lightroom. EN herken het probleem dan ook totaal niet.
ViewNX2 gebruikte ik ook in het begin en Capture NX ook.
Ook daarin dit nooit tegen gekomen. Vandaar mijn vraag.
Ergens een vinkje verkeert zetten is snel gebeurd natuurlijk.
- mandersp
- Forumlid
- Contacteer:
Ik gebruik zelf Lightroom, daar zijn de foto's ook niet echt scherp in RAW, die moet je altijd nabewerken.
De originele bewaar ik altijd in een aparte map en de bewerkte foto's ook weer in een aparte map.
Als je in jpg foto's maakt dan heb je al een gecomprimeerde foto en als je die werkt wordt die minder.
De originele bewaar ik altijd in een aparte map en de bewerkte foto's ook weer in een aparte map.
Als je in jpg foto's maakt dan heb je al een gecomprimeerde foto en als je die werkt wordt die minder.
D750, D810, J5
-
- Forumlid
De foto, s worden vanzelf in jpeg opgeslagen als ik ze converteer , ik kan daar in plaats van jpeg ook tif van maken , maar dat helpt niets.
Ik krijg het idee dat ik de bewerkingen , voordat ik ze converteer , misschien eerst moet opslaan , maar weet niet hoe.
Na het bewerken van de foto , klik ik rechts boven in het beeld van capture op converteren , er gaat ergens iets fout , er zullen op dit forum toch wel meer mensen capture nx d gebruiken die mij misschien uit willen leggen hoe zij dat doen , desnoods via de telefoon als ik achter mijn computer zit.
Ik hoor graag een oplossing.
Ik krijg het idee dat ik de bewerkingen , voordat ik ze converteer , misschien eerst moet opslaan , maar weet niet hoe.
Na het bewerken van de foto , klik ik rechts boven in het beeld van capture op converteren , er gaat ergens iets fout , er zullen op dit forum toch wel meer mensen capture nx d gebruiken die mij misschien uit willen leggen hoe zij dat doen , desnoods via de telefoon als ik achter mijn computer zit.
Ik hoor graag een oplossing.
-
- Forumlid
Sla je de foto's misschien op in een lagere resolutie, bijv 1280x900, en eventueel met flinke compressie (in het geval van JPG)?
Als je daarna gaat "pixelpeepen" kan het resultaat nog wel eens tegenvallen.
Als je daarna gaat "pixelpeepen" kan het resultaat nog wel eens tegenvallen.
- mandersp
- Forumlid
- Contacteer:
Ik kan je helaas niet helpen omdat ik niet met het programma capture nx d werk.
Is het niet mogelijk om een paar foto's te laten zien?
Zie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... en#p815313
Is het niet mogelijk om een paar foto's te laten zien?
Zie: http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... en#p815313
D750, D810, J5
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
De bewerkingen van NEF's in NX-D hoef je niet op te slaan, dat gebeurt automatisch in een zgn. sidecar bestand (uitgang .nksc). Als de bewerkte NEF's wel scherp zijn, maar de geconverteerde JPEG's niet, zou ik maar eens kritisch naar de instellingen voor de JPEG-conversie kijken.henkdegr schreef: Ik krijg het idee dat ik de bewerkingen , voordat ik ze converteer , misschien eerst moet opslaan , maar weet niet hoe.
Jur
-
- Forumlid
Jur bedankt voor het meedenken , maar waar kan ik die instellingen vinden
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Ga in NX-D naar Bestand / Bestandsconversie of doe Ctrl-E (Windows) of CMD-E (Mac). Je krijgt dan een scherm als hieronder, waarop je o.a. het formaat, resolutie en kwaliteit kunt invoeren.

Informatie kun je tevens vinden in NX-D / Help en in de Capture NX-D Handleiding (te downloaden bij nikon.nl).
Afhankelijk van het doel van het geconverteerde bestand (website, printen e.d.) en de afmetingen kun je alvorens te converteren de foto eventueel nog een extra "output sharpening" geven.

Informatie kun je tevens vinden in NX-D / Help en in de Capture NX-D Handleiding (te downloaden bij nikon.nl).
Afhankelijk van het doel van het geconverteerde bestand (website, printen e.d.) en de afmetingen kun je alvorens te converteren de foto eventueel nog een extra "output sharpening" geven.
Laatst gewijzigd door Jur op ma feb 01 2016 3:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Jur
-
- Forumlid
Ik heb de formaat , resolutie en kwaliteit op alle mogelijke manieren uit geprobeerd, maar helaas.
Welke instelling zou ik moeten gebruiken?
Welke instelling zou ik moeten gebruiken?
- Jur
- Forumlid
- Contacteer:
Voor de beste kwaliteit moet je "uitstekende kwaliteit" (100) kiezen.
Welke verscherping heb je toegepast op de NEF's? Heb je in de Picture Control instellingen nog een waarde voor verscherping staan en heb je al of niet waarden voor Onscherp masker ingevoerd?
Ook de originele kleurruimte kan je parten spelen. Wat gebruik je in de camera: AdobeRGB of sRGB?
Welke verscherping heb je toegepast op de NEF's? Heb je in de Picture Control instellingen nog een waarde voor verscherping staan en heb je al of niet waarden voor Onscherp masker ingevoerd?
Ook de originele kleurruimte kan je parten spelen. Wat gebruik je in de camera: AdobeRGB of sRGB?
Jur