scherpte verlies
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
scherpte verlies
Dag beste mensen .
Ik fotografeer sinds een half jaartje ongeveer met een nikon camera , voor het bewerken van de foto, s gebruik ik capture NX-D , soms heb ik een foto die zonder bewerking al haarscherp is , maar als ik de foto importeer met capture nx d en opsla in mijn bibliotheek dan ben ik de scherpte kwijt , wat doe ik verkeerd , ik kan er geen wijs uit worden.
Ik bewerk mijn foto, s en converteer ze , dan worden ze opgeslagen op mijn computer , maar ik heb een vermoeden dat ik dat verkeerd doet omdat ik veel scherpte verlies.
Ik hoop dat iemand mij dat kan uitleggen .
Ik fotografeer sinds een half jaartje ongeveer met een nikon camera , voor het bewerken van de foto, s gebruik ik capture NX-D , soms heb ik een foto die zonder bewerking al haarscherp is , maar als ik de foto importeer met capture nx d en opsla in mijn bibliotheek dan ben ik de scherpte kwijt , wat doe ik verkeerd , ik kan er geen wijs uit worden.
Ik bewerk mijn foto, s en converteer ze , dan worden ze opgeslagen op mijn computer , maar ik heb een vermoeden dat ik dat verkeerd doet omdat ik veel scherpte verlies.
Ik hoop dat iemand mij dat kan uitleggen .
Re: scherpte verlies
Je doet niets verkeert. Achter op je camerascherm kijk je niet naar de RAW foto maar naar een ingesloten jpg die mogelijk in de camera verscherpt wordt, afhankelijk van je instellingen. RAW is pure sensor data. Die moet je in de software nog verscherpen. Dus dit is heel normaal. 

-
- Forumlid
Beste Tuihanti , bedankt voor je reactie.
Ik heb het niet helemaal goed omschreven , ik bedoelde dat ik mijn foto op de computer importeer met capture nx d , dan zijn er foto, s bij die echt retescherp zijn , maar als ik ze dan converteer naar mijn bibliotheken dat de scherpt verloren gaat
Ga ik naar mijn bibliotheken en dubbelklik op de foto , dan word de foto automatisch weer geopend met capture nx d en is de scherpte geheel weg.