Sluiter
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: **
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Sluiter
Ik heb even een vraag over de sluiter bewegingen van een fototoestel en het tellen van het aantal clicks ,stel dat de fabrikant zegt hij gaat 100.000 keer open en dicht kan gaan en dat heeft hij dan ook gedaan en ik laat een nieuwe sluiter plaatsen in dat toestel gaat de telling dan gewoon door of begint de telling op nieuw bij 0 ?
Sony a1 Sony 200-600.
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: Sluiter
Beste RJ,
De teller zal over het algemeen niet ge-reset worden.
Bedenk ook dat de sluiter niet het enige mechanische onderdeel in een kamera is.
Het aantal clicks dat de fabrikant opgeeft is een resultaat van enige tests, maar er kunnen variaties zijn.
Dat is o.a. te zien op een site genaamd shutter-life,
caveat: die site verzamelt melding van derden, die kunnen minder betrouwbaar zijn.
http://www.olegkikin.com/shutterlife/nikon_d3.htm
Groeten, Gijs
De teller zal over het algemeen niet ge-reset worden.
Bedenk ook dat de sluiter niet het enige mechanische onderdeel in een kamera is.
Het aantal clicks dat de fabrikant opgeeft is een resultaat van enige tests, maar er kunnen variaties zijn.
Dat is o.a. te zien op een site genaamd shutter-life,
caveat: die site verzamelt melding van derden, die kunnen minder betrouwbaar zijn.
http://www.olegkikin.com/shutterlife/nikon_d3.htm
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Re: Sluiter
Edit; Gijs was mij voor (ik typ langzamer)
Er zijn twee tellingen; een in de camerasoftware verborgen (gaat mee in exif) en een voor de zichtbare bestandsnaam van de fotobestanden.
De laatste kan je in het menu op nul zetten en opnieuw laten tellen. De eerste zit in de software-omgeving en blijft in takt ook al is de spanning eraf
Overigens zijn de zwaardere camera's aan slijtage onderhevig in het "uurwerk" dat spiegel en sluiter beweegt
Mijn D300 had pas 49.000 click maar was versleten in de spiegel vergrendeling
Alleen een oude sluiter vervangen geeft geen garantie voor de verdere werking van de hele camera.
Er zijn twee tellingen; een in de camerasoftware verborgen (gaat mee in exif) en een voor de zichtbare bestandsnaam van de fotobestanden.
De laatste kan je in het menu op nul zetten en opnieuw laten tellen. De eerste zit in de software-omgeving en blijft in takt ook al is de spanning eraf
Overigens zijn de zwaardere camera's aan slijtage onderhevig in het "uurwerk" dat spiegel en sluiter beweegt
Mijn D300 had pas 49.000 click maar was versleten in de spiegel vergrendeling
Alleen een oude sluiter vervangen geeft geen garantie voor de verdere werking van de hele camera.