Momenteel in het bezig van een D3300 met standaard kitlens 18-55mm f/3.5-5.6G VR II .
Wat ik vooral maak zijn overzichts-/landschapsfoto's en detailfoto's. Er tussenin lukt het me meestal niet om een voor mijzelf interessante plaat te maken. Daarnaast wil ik mijn foto's bij overzichten en landschappen van voor tot achter zo scherp mogelijk zien te krijgen (persoonlijke smaak) en doe veel aan de nabewerking.
Ik merk soms dat die 18mm net niet genoeg is en ik soms net ff verder wil inzoomen dan mn huidige lens toestaat. Dan ga je op dit forum wat rondkijken en ben geinteresseerd geraakt in een 16-70 of 85 lens. Alleen... wat schiet ik er mee op?
Behalve een lege spaarpot zie ik 2mm aan de onderkant erbij en 15/30mm aan de bovenkant erbij. Gaat het hout snijden vraag ik me af? Het hele middenbereik heb ik al in mn huidige lens, alleen is die minder scherp en lichtgevoelig als de 16-70/85 versie lees ik hier en daar. En richting 105mm en hoger lees is weer zoveel verschillende verhalen dat ik dat maar even buiten beschouwing laat.
Oftewel: ga ik sparen voor de 16-70/85mm of houd ik het bij m'n bestaande omdat het niet veel verschil maakt? Qua budget zit dit wel ongeveer binnen mijn bereik binnenkort.
Alvast bedankt voor jullie mening