Tiffen 67mm Variable ND Filter naar 77 mm
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Tiffen 67mm Variable ND Filter naar 77 mm
Als beginner en hobby fotograaf ben ik verbaasd hoe mooi je foto's worden door het gebruik van een grijs filters.
Ik heb het nodige hier gelezen en een variable filter is niet het meest ideale maar voor mij nu het meest praktisch.
Nu is mijn oog gevallen op de Tiffen 67mm Variable ND Filter http://www.fotokonijnenberg.nl/tiffen-6 ... oCAiXw_wcB
Ik heb een standaard 18-140mm lens met filtermaat 67mm en een groothoeklens 10-24mm lens met filtermaat 77mm.
Mooi zou zijn een filter te kopen die ik met een ring kan wisselen. Genoemde step-up of step-down. Ook hier besef ik me dat het niet ideaal is denk ik maar wel werkbaar toch?
De vraag is welke filter met welke ring moet ik kopen. Ben even confuus. Ik denk:
Deze filter http://www.fotokonijnenberg.nl/tiffen-7 ... -nd-filter
met een step-down ring als die er al zijn.
Tiffen kent wel de step up, maar lijkt niet de step down te kennen?!?!
Of moet ik net andersom denken?
Of ben ik hier het spoor volledig bijster?
Hoor graag jullie commentaar.
Ik heb het nodige hier gelezen en een variable filter is niet het meest ideale maar voor mij nu het meest praktisch.
Nu is mijn oog gevallen op de Tiffen 67mm Variable ND Filter http://www.fotokonijnenberg.nl/tiffen-6 ... oCAiXw_wcB
Ik heb een standaard 18-140mm lens met filtermaat 67mm en een groothoeklens 10-24mm lens met filtermaat 77mm.
Mooi zou zijn een filter te kopen die ik met een ring kan wisselen. Genoemde step-up of step-down. Ook hier besef ik me dat het niet ideaal is denk ik maar wel werkbaar toch?
De vraag is welke filter met welke ring moet ik kopen. Ben even confuus. Ik denk:
Deze filter http://www.fotokonijnenberg.nl/tiffen-7 ... -nd-filter
met een step-down ring als die er al zijn.
Tiffen kent wel de step up, maar lijkt niet de step down te kennen?!?!
Of moet ik net andersom denken?
Of ben ik hier het spoor volledig bijster?
Hoor graag jullie commentaar.
- jan
- Bestuurslid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Re: Tiffen 67mm Variable ND Filter naar 77 mm
Lees hier eens het stukje over het gebruik van een variabel filter.
Wanneer je een filter koopt, welke ook, gewoon een 77mm. kopen met een adapaterring van 77 naar 67mm.
Ik heb in het verleden zelf ook al eens een aankoop-ervaringsvraag gesteld voor overigens een vaste waarde. Ik heb uiteindelijk voor de LightCraft ND500 M.C. H.R.C. gekozen en geen enkel moment spijt van gehad. Hier staan enkele opnames.
Wanneer je een filter koopt, welke ook, gewoon een 77mm. kopen met een adapaterring van 77 naar 67mm.
Ik heb in het verleden zelf ook al eens een aankoop-ervaringsvraag gesteld voor overigens een vaste waarde. Ik heb uiteindelijk voor de LightCraft ND500 M.C. H.R.C. gekozen en geen enkel moment spijt van gehad. Hier staan enkele opnames.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
-
- Forumlid
- Contacteer:
Bijzonder mooie foto's. Bedankt voor je reactie.
Ik had dat stukje gelezen met de variabele filter. ze geeft geloof ik nergens aan welke filter ze gebruikt dus wellicht dat daar ook nog een contras in zit. Ik heb een middagje internet doorgespit naar alle recensies van verschillende variabele filters. De Tiffen kwam hier zeer goed uit de verf ten opzichte van andere bekende merken. Ik moet het erop wagen!
Kan ik elke adapter ring gebruiken van 77 naar 67mm. Ik veronderstel dat ik niet bij een merk moet blijven. Want volgend mij levert Tiffen deze ring niet.
Wat ik me ook nog afvraag is hoe de vignetting zich houd bij mijn groothoek lens 10-24mm bij een maximale waarde?
Ik had dat stukje gelezen met de variabele filter. ze geeft geloof ik nergens aan welke filter ze gebruikt dus wellicht dat daar ook nog een contras in zit. Ik heb een middagje internet doorgespit naar alle recensies van verschillende variabele filters. De Tiffen kwam hier zeer goed uit de verf ten opzichte van andere bekende merken. Ik moet het erop wagen!
Kan ik elke adapter ring gebruiken van 77 naar 67mm. Ik veronderstel dat ik niet bij een merk moet blijven. Want volgend mij levert Tiffen deze ring niet.
Wat ik me ook nog afvraag is hoe de vignetting zich houd bij mijn groothoek lens 10-24mm bij een maximale waarde?
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
De variabele filters hebben (misschien hadden) last van vlekvorming (cross pattern) als je ze richting maximaal donker draait.
Bij een test van de Tiffen las ik (ephotozine) The cross pattern is bad on the wider angle setting and will be noticeable on photos when you reach the seventh stop or more.
Vandaar mijn advies: neem alleen een 10x ND voor overdag, net zoals jet advies van Liesbeth van Asselt.
En lees eens: http://www.hansbraakhuis.nl/filter-topic.pdf
Bij een test van de Tiffen las ik (ephotozine) The cross pattern is bad on the wider angle setting and will be noticeable on photos when you reach the seventh stop or more.
Vandaar mijn advies: neem alleen een 10x ND voor overdag, net zoals jet advies van Liesbeth van Asselt.
En lees eens: http://www.hansbraakhuis.nl/filter-topic.pdf
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
T,
Eens met Hans, een ND met vaste factor is euro-voor-euro beter dan een variabel filter, anders gezegd: een vast ND filter is beter en/of goedkoper dan een variabel filter.
Ander advies: houd je bij de A merken: Nikon, B+W, Hoya etc., alles dat een koopje lijkt is het recept voor een teleurstelling.
Groeten, Gijs
Eens met Hans, een ND met vaste factor is euro-voor-euro beter dan een variabel filter, anders gezegd: een vast ND filter is beter en/of goedkoper dan een variabel filter.
Ander advies: houd je bij de A merken: Nikon, B+W, Hoya etc., alles dat een koopje lijkt is het recept voor een teleurstelling.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
-
- Forumlid
- Contacteer:
Bedankt heren,
Hans jou pdf heb ik ook uitvoerig gelezen. Ik heb toch wellicht tegen beter weten in een tiffen gekocht. Sorry
En ga deze zaterdag uitproberen tijdens een workshop avondfotografie in Rotterdam. Weersvoorspellingen zien er veelbelovend uit om deze filter eens aan de kaak te stellen. Ik zal mijn resultaten zeker melden.
Hans jou pdf heb ik ook uitvoerig gelezen. Ik heb toch wellicht tegen beter weten in een tiffen gekocht. Sorry

-
- Forumlid
- Contacteer:
Nog niet de kans gehad, maar hier de foto met HDR en Tiffen grijsfilter https://flic.kr/p/FKjVNv
- gvdnberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Wat mij bij deze foto opvalt is de onregelmatige tint van de lucht. Het lijkt mij dat je hier wat doorgeschoten bent met het HDR effect, een egalere lucht lijkt mij beter.
Verder is het een mooie opname!
Verder is het een mooie opname!
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
-
- Forumlid
- Contacteer:
Dank Gert voor de kritiek. Klopt viel me ook op. iets te enthousiast.
- gvdnberg
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
De truc met variabele ND filters is om ze zover dicht te draaien dat er net een egale lucht overblijft, maar dat ik akelig lastig in te schatten, dus vereist veel oefenen en op de streepjes op het filter letten.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Gert van den Berg,
-
- Forumlid
- Contacteer:
Ja zo heb ik er niet op gelet, was zo gefocust op het water
, goede tip