Full frame (D700) de oplossing?
Full frame (D700) de oplossing?
Ik heb een D300 en een hoop AI-s glas waarvan ik al weer van alles heb verkocht inmiddels.
Wat ik sowieso hou: 28mm AI-s f2.8, 50mm AF-D f1.8 en 105mm AI-s f2.5
Telezooi gebruik ik eigenlijk niet heb ik gemerkt, evenals mijn macrolens..
Hier komt het probleem/vraagstuk;
Ik vind straatfotografie eigenlijk het leukst.
Echt groothoek heb ik niet. Mijn 28 is op de D300 toch nog een 42 mm.
Het is wel mijn favoriete lens.
50mm veel teveel tele voor walking around.
Nou, die 28 op D300 eigenlijk ook wel...
Eigenlijk wil ik een standaardlens met autofocus voor de snelle momenten.
Ik wil ook een echte groothoek.
Beide zijn niet makkelijk te vinden.
Wil het liefst lenzen met weinig afwijkingen want ik heb geen fotoshop maar gebruik rawtherapee op een linux systeem.
Heb distortion van een andere camera (met vast objectief) geprobeerd te corrrigeren maar ben niet gecharmeerd van het resultaat.
De 3 lenzen die ik wil houden hebben nagenoeg geen vervorming.
Mijn idee: Ik zie dat je voor 500 euro een D700 koopt.
Daarmee heb ik eindelijk een echte groothoeklens met weinig vervorming en mijn 50mm 1.8 wordt ineens een prima walking around lens met autofocus.
Mijn 105 veranderd in een echte portretlens.
Daar komt bovenop een extra lichtstop, een betere viewfinder (qua licht dan) en in een aantal gevallen nog wat mooiere foto's.
Het leek mij dus slim om gewoon een D700 aan te schaffen in plaats van me suf te piekeren hoe ik een bruikbare (betaalbare) range voor de D300 moet samenstellen.
Vinden jullie dit ook logisch of ben ik gek geworden?
Wat ik sowieso hou: 28mm AI-s f2.8, 50mm AF-D f1.8 en 105mm AI-s f2.5
Telezooi gebruik ik eigenlijk niet heb ik gemerkt, evenals mijn macrolens..
Hier komt het probleem/vraagstuk;
Ik vind straatfotografie eigenlijk het leukst.
Echt groothoek heb ik niet. Mijn 28 is op de D300 toch nog een 42 mm.
Het is wel mijn favoriete lens.
50mm veel teveel tele voor walking around.
Nou, die 28 op D300 eigenlijk ook wel...
Eigenlijk wil ik een standaardlens met autofocus voor de snelle momenten.
Ik wil ook een echte groothoek.
Beide zijn niet makkelijk te vinden.
Wil het liefst lenzen met weinig afwijkingen want ik heb geen fotoshop maar gebruik rawtherapee op een linux systeem.
Heb distortion van een andere camera (met vast objectief) geprobeerd te corrrigeren maar ben niet gecharmeerd van het resultaat.
De 3 lenzen die ik wil houden hebben nagenoeg geen vervorming.
Mijn idee: Ik zie dat je voor 500 euro een D700 koopt.
Daarmee heb ik eindelijk een echte groothoeklens met weinig vervorming en mijn 50mm 1.8 wordt ineens een prima walking around lens met autofocus.
Mijn 105 veranderd in een echte portretlens.
Daar komt bovenop een extra lichtstop, een betere viewfinder (qua licht dan) en in een aantal gevallen nog wat mooiere foto's.
Het leek mij dus slim om gewoon een D700 aan te schaffen in plaats van me suf te piekeren hoe ik een bruikbare (betaalbare) range voor de D300 moet samenstellen.
Vinden jullie dit ook logisch of ben ik gek geworden?
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
Re: Full frame (D700) de oplossing?
Vraag is hoeveel groothoek wil je hebben. Tamron 10-24 mooi lensje en je bent zeer flexibel.
28 mm lijkt me genoeg.John Jansen schreef:Vraag is hoeveel groothoek wil je hebben.
28 mm op D300 is zeer dikwijls net niet genoeg.
Dan pak ik mijn smartphone ter vergelijking en denk ik:"ja, dat lijkt er al meer op"

Ik heb een Xperia Z1 compact met een 27mm equivalent.
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Het zou best kunnen dat je gek bent geworden maar dit verhaal klink me heel logisch en goed doordacht in de oren. Die D700 lijkt me een strak plan 

Ik ben ook bang dat ik er eigenlijk al van overtuigd ben tenzij iemand met een heel goed tegenargument komtATOR schreef:Het zou best kunnen dat je gek bent geworden maar dit verhaal klink me heel logisch en goed doordacht in de oren. Die D700 lijkt me een strak plan

Ik zou natuurlijk ook gewoon mijn smartphone kunnen gebruiken voor straatfotografie.
Ik vind het perspectief van een smartphone best grappig:

Eigenlijk ga ik dat ook eens doen.
Gewoon een dagje fotograferen met alleen je smartphone op zak!
- Cyrus
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Om de verwarring te vergroten...
Voor straatfotografie gebruik ik bij voorkeur géén dSLR, dat wordt vaak als heel intimiderend gezien, omdat men het als professionele camera ziet en dus denkt dat je als professional bezig bent. Daarom heb ik naast mijn Nikon Df - die er in het zwart/zilveren jasje nog best sympathiek uit ziet - een Sony A7II (full frame systeemcamera) en Fuji X100s (vast brandpunt van 35mm, omgerekend naar fullframe). Met name als ik de Fuji gebruik, neemt er niemand aanstoot aan als ik op straat aan het fotograferen ben. Diens klassieke, Leica-achtige uitstraling roept vaak zelfs juist veel sympathie op. Maar ook de Sony met de ultra-compacte Zeiss 35/2.8 valt nauwelijks op en wordt doorgaans niet ingeschat als professionele camera (terwijl hij dat wel is).
De Df is beduidend groter en zelfs met een relatief kleine prime valt het gewoon veel meer op. Sowieso ziet men het al gauw als professionele camera.
Nu fotografeer ik niet stiekem, maar ik wil wel bij voorkeur het tafereel vastleggen zoals het zich voor mij afspeelt, dus zonder het te verstoren door mijn aanwezigheid. Het (non-verbale) contact en verzoek om toestemming volgt na de foto. Anders wordt het een straatportret met een geposeerde scene, dat is geen straatfotografie...
Nu is er niks mis met een D700 natuurlijk, zeker met je Ai-S glas ook een mooie combinatie, waarbij de brandpunten en bijbehorende beeldhoeken weer zijn zoals ze horen. Maar die is nog een slag groter dan een Df en daarmee val je op straat dus al gauw erg op.
Voor straatfotografie gebruik ik bij voorkeur géén dSLR, dat wordt vaak als heel intimiderend gezien, omdat men het als professionele camera ziet en dus denkt dat je als professional bezig bent. Daarom heb ik naast mijn Nikon Df - die er in het zwart/zilveren jasje nog best sympathiek uit ziet - een Sony A7II (full frame systeemcamera) en Fuji X100s (vast brandpunt van 35mm, omgerekend naar fullframe). Met name als ik de Fuji gebruik, neemt er niemand aanstoot aan als ik op straat aan het fotograferen ben. Diens klassieke, Leica-achtige uitstraling roept vaak zelfs juist veel sympathie op. Maar ook de Sony met de ultra-compacte Zeiss 35/2.8 valt nauwelijks op en wordt doorgaans niet ingeschat als professionele camera (terwijl hij dat wel is).
De Df is beduidend groter en zelfs met een relatief kleine prime valt het gewoon veel meer op. Sowieso ziet men het al gauw als professionele camera.
Nu fotografeer ik niet stiekem, maar ik wil wel bij voorkeur het tafereel vastleggen zoals het zich voor mij afspeelt, dus zonder het te verstoren door mijn aanwezigheid. Het (non-verbale) contact en verzoek om toestemming volgt na de foto. Anders wordt het een straatportret met een geposeerde scene, dat is geen straatfotografie...
Nu is er niks mis met een D700 natuurlijk, zeker met je Ai-S glas ook een mooie combinatie, waarbij de brandpunten en bijbehorende beeldhoeken weer zijn zoals ze horen. Maar die is nog een slag groter dan een Df en daarmee val je op straat dus al gauw erg op.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
Ik heb zelf een D700 (nu backup camera) en ik zou hem niet adviseren als ideale camera voor straatfotografie. Het kan natuurlijk wel maar ik sluit mij helemaal aan bij Edwin.
Er zijn betere alternatieven.
Er zijn betere alternatieven.
Nikon Z8, Z6 en wat lenzen en een hoop andere zooi.
- Léon Obers
- Forumlid
Hoezo, een extra lichtstop met je bestaande objectieven?Eric-met-een-C schreef: Daar komt bovenop een extra lichtstop, een betere viewfinder (qua licht dan) en in een aantal gevallen nog wat mooiere foto's.?
Een lichtsterkte van F1.4 blijft te allen tijden F1.4 ongeacht BIJ welk opnameformaat je dat objectief gebruikt.
Idem voor lichtsterkten F1.8 - F2.5 - F2.8.........
Vriendelijke groet, Léon Obers
De D300 gebruik je liever niet op 3200 iso maar max 1600.Léon Obers schreef:Hoezo, een extra lichtstop met je bestaande objectieven?Eric-met-een-C schreef: Daar komt bovenop een extra lichtstop, een betere viewfinder (qua licht dan) en in een aantal gevallen nog wat mooiere foto's.?
Een lichtsterkte van F1.4 blijft te allen tijden F1.4 ongeacht BIJ welk opnameformaat je dat objectief gebruikt.
Idem voor lichtsterkten F1.8 - F2.5 - F2.8.........
De D700 kun je wel op 3200 iso gebruiken.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Het scheelt qua DOF (ongeveer) een stop. Je hebt met een D700 geen extra licht in de zoeker t.o.v. D300 (gegeven het objectief) maar door het beduidend grotere zoekerbeeld heb je wel die indruk. Sowieso zou ik nooit meer een DX willen, alleen al omwille van het fijne grote zoekerbeeld van een fullframe, vergelijkbaar met mijn good old F3hp en F4s
Qua ISO zou ik de D700 niet snel boven ISO 1600 gebruiken, tenzij je vooraf al weet dat het eindresultaat Z/W gaat worden. Althans, dat is mijn ervaring met de D700.
Qua ISO zou ik de D700 niet snel boven ISO 1600 gebruiken, tenzij je vooraf al weet dat het eindresultaat Z/W gaat worden. Althans, dat is mijn ervaring met de D700.
Had een enorme reply geschreven maar verkeerde knop gedrukt en alles weg...Cyrus schreef:Om de verwarring te vergroten...
In het superkort dan:
Een streetcam zou wel bij mij passen omdat bepakt en bezakt ook een soort van verplichtingsgevoel geeft (ik sjouw me een breuk dus MOET foto's maken)
Maar tussen de 700 en 1000 uitgeven voor een groothoek streetcam lijkt in schril contrast te staan als je voor 550 euro een zeer veelzijdige Fx kunt kopen.
- Cyrus
- Clublid
- Contacteer:
Ik zag bij CameraTools de NIkon Coolpix A in de bingo voor € 450. Dat is een perfecte camera voor op straat, prima APS-C sensor... Je mist alleen een zoeker (alleen daarom heb ik destijds de X100s gekocht en niet de Coolpix A; die A is verder echt een prima camera).
Een Olympus PEN met 17mm pancake is trouwens ook nog een mooi alternatief voor op straat.
Overigens: puur naar Euro's gekeken lijkt het verruilen van de D300 voor een D700 misschien de meest logische keuze, maar onderschat niet het belang dat de camera ook goed moet passen voor het gebruiksdoel. Anders ben je er snel mee klaar en ga je helemaal niet meer fotograferen.
En als je de D300 nu al zwaar vindt, dan wordt dat er met de D700 niet beter op...
Een Olympus PEN met 17mm pancake is trouwens ook nog een mooi alternatief voor op straat.
Overigens: puur naar Euro's gekeken lijkt het verruilen van de D300 voor een D700 misschien de meest logische keuze, maar onderschat niet het belang dat de camera ook goed moet passen voor het gebruiksdoel. Anders ben je er snel mee klaar en ga je helemaal niet meer fotograferen.
En als je de D300 nu al zwaar vindt, dan wordt dat er met de D700 niet beter op...
Wat tegengeluid? Komt er aan.
Hoe kom je er bij dat je een stop meer licht hebt met een grotere sensor?
Het objectief laat net zo veel licht door als voorheen. Daar veranderd helemaal niets aan.
Zelfs de DOF blijft gelijk. Enkel je beeldhoek veranderd. Kortweg bij gelijk diafragma, sluitertijd en ISO heb je gelijke hoeveelheid licht.
De pixels worden niet bij elkaar opgeteld, maar bestaan parallel naast elkaar. Je kunt ze dus niet bij elkaar optellen.
Daardoor vang je met een XF sensor niet meer licht dan een DX sensor.
Straatfotografie? Enorm leuk om te doen. De mooiste platen maak je als mensen je niet zien voordat je hebt geschoten.
Met een D700 heb je nu niet bepaald een kleine camera en veel mensen raken er door intimideert en reageren daar op. De meeste straatfotografen hebben juist een kleine camera om niet, of minder snel, gezien te worden.
Je gebruikt al Ais objectieven. Een mooie 24 of 20mm Ai of Ais is lekker voor straatwerk, ook op een APSC sensor.
De D300 is weather sealed en lichter in gewicht dan een D700.
Zo heb je weer iets om over na te denken, hihi.

Het objectief laat net zo veel licht door als voorheen. Daar veranderd helemaal niets aan.
Zelfs de DOF blijft gelijk. Enkel je beeldhoek veranderd. Kortweg bij gelijk diafragma, sluitertijd en ISO heb je gelijke hoeveelheid licht.
De pixels worden niet bij elkaar opgeteld, maar bestaan parallel naast elkaar. Je kunt ze dus niet bij elkaar optellen.
Straatfotografie? Enorm leuk om te doen. De mooiste platen maak je als mensen je niet zien voordat je hebt geschoten.
Met een D700 heb je nu niet bepaald een kleine camera en veel mensen raken er door intimideert en reageren daar op. De meeste straatfotografen hebben juist een kleine camera om niet, of minder snel, gezien te worden.
Je gebruikt al Ais objectieven. Een mooie 24 of 20mm Ai of Ais is lekker voor straatwerk, ook op een APSC sensor.

Ik wilde de D300 niet wegdoen.Cyrus schreef:Ik zag bij CameraTools de NIkon Coolpix A in de bingo voor € 450. Dat is een perfecte camera voor op straat, prima APS-C sensor... Je mist alleen een zoeker (alleen daarom heb ik destijds de X100s gekocht en niet de Coolpix A; die A is verder echt een prima camera).
Vind het een enorm fijne camera verder.
Maar de range van mijn lenzen klopt gewoon niet met een Dx.
Wat ik wil doen weet ik niet.
Ben 6 jaar geleden gestopt met fotografie. Toen deed ik van alles, behalve portret. Dat vind ik zo enorm moeilijk en past echt niet bij mij.
Nu weet ik het niet. Heb de afgelopen weken veel teveel gekocht en ben weer aan het verkopen. Heb vandaag mijn macrolens verkocht. Weet zeker dat dat niet mijn ding is, dat frustrerende millimeter gedoe.
Het weekend kwam ik er dus weer achter dat ik het leuk vind om te zwerven.
Gewoon rugtas, kleine maar goede verrekijker, thermos, fles water en een camera.
Ik heb weinig skills maar wil wel dat een camera goed genoeg is.
Ik heb de D300 voor 230 euro gekocht wat ik een mooie prijs vond (14.000 clicks)
Vooral met mijn 28mm AI-s die ik voor 100 euro heb ben ik erg blij.
De lens heeft nauwelijks afwijkingen en ik vind de kleuren en contrasten erg mooi.
Maar hij is gewoon teveel tele voor op straat,
Ik ben ook blij met mijn 50mm AF-D. Ik weet dat er betere 50mm lenzen bestaan maar ben er tevreden over.
Op 2.5 vind ik het bokeh ook prima en is het contrast al flink beter dan op 1.8
Mijn 105mm ai-s heb ik ook voor weinig en die is mechanisch nog gewoon nieuw.
Maar als ik alles bij me heb (met nog een 200 f/4 en een 300 f/4.5 in de tas) sjouw ik me een breuk, voel me verplicht foto's te maken en merk eind van de dag dat ik alleen de 28mm gebruikt heb.
Nu vraag je je natuurlijk af waarom ik dan uberhaupt naar andere DSLR's kijk maar dat ging dus vooral om mijn lenzen.
Ik bedacht me dan alleen op pad te gaan met de D700 met 28mm en de hele rugtas gewoon lekker thuis te laten.
Dat leek me al een hele verademing.
Die lichtstop had ik al uitgelegd.Tuihanti schreef:Wat tegengeluid? Komt er aan.![]()
D700 doet het iets beter dan de D300 op hogere iso's.
Ik vind 1600 iso de max op de D300 hoewel ik bij voldoende licht 3200 ook wel vind kunnen.
Maar de D700 kun je sowieso wel op 3200 iso gebruiken.
D700 heeft ook weathersealing trouwens.
Als iedereen straks weet dat straatfotografie gebeurd met kleine cams, dan gaat iedereen daar straks toch juist op letten?

Dan zijn de mensen met de DSLR's de mafketels en de mensen met madurodam cams de stiekeme profs in de ogen van de mensen op straat