Nu is er al veel over de verschillende standaard zoomobjectieven geschreven en ik heb alles gelezen. Ik kom er echter niet uit. Ik heb vorig jaar de Tamron 24-70mm 2,8 SP Di VC USD besteld, getest en weer teruggestuurd. Ik vond het geen verbetering ten opzichte van mijn huidige objectief (op de D5200 althans). Bovendien erg groot en zwaar. Ik heb reviews gelezen van de nieuwe Nikon AF-S DX 16–80mm f/2.8–4E ED VR die niet altijd even juichend zijn. De oudere Nikon 16-85 is misschien weer te oud. Ik fotografeer over het hele brandpuntsafstand met uitschieters op 18 mm en 70 mm. Een zoom tot 50mm is dus te kort. Daarbij komt dat ik erg verlekkerd kijk naar de nieuw D500. Ik sluit niet uit dat ik me laat gaan en die koop. De vervanger van huidige objectief moet dan wel mee kunnen.
Verder heb ik nog de volgende objectieven:
- Nikon AF-S DX 10-24/3.5-4.5G ED
- Nikon AF-S DX 35mm / 1.8G
- Nikon 50/1.4D AF
- Nikon 105/2.8G ED-IF-AF-S VR
- Nikon 70-300/4.5-5.6G ED-IF-AF-S VR
Het merendeel van mijn foto’s betreft natuurfotografie waarbij ik de standaardzoom wissel met mijn macro, groothoek- en telezoom. De standaardzoom gebruik ik echter het meest, zeker als ik niet teveel kilo’s wil meenemen.
Ik zoek dus:
- scherpte
- niet te zwaar
- zoombereik tot minimaal 70 mm
- kwalitatief goed genoeg voor een upgrade van mijn camera (ik ga niet naar FX)
Wat zouden jullie in mijn geval kiezen?