D7200 op manueel
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
D7200 op manueel
Sinds 2 weken neem ik foto's enkel op stand "M"
Nu is het mij echt opgevallen dat wanneer je de belichting ongeveer in het midden houdt (door de kijker),de foto steeds overbelicht is.
Foutje van de 7200?
mvg
Nu is het mij echt opgevallen dat wanneer je de belichting ongeveer in het midden houdt (door de kijker),de foto steeds overbelicht is.
Foutje van de 7200?
mvg
- Gerard de Zwaan
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: D7200 op manueel
Ik vermoed dat de probleem bij de persoon licht die de camera bediend. Ik weet alleen niet of je iso ook op manueel hebt staan of op auto.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
- Highlander
- Forumbeheerder
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Nee, jou fout
Dan meet je op de verkeerde plek
Gebeurt het continu kun je je belichting natuurlijk een of twee stops onderbelichten

Gebeurt het continu kun je je belichting natuurlijk een of twee stops onderbelichten
- w.wind
- Moderator
Staat je belichtings correctie wel op nul?
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind
Mooi spul van Nikon
Wim van der Wind
Mooi spul van Nikon
- Matthijs
- Forumlid
- Contacteer:
Highlander schreef:...
Als je volledig manueel werkt doet de lichtmeting of je belichtingsafwijkingsmeter niets. Of heb ik dat nu helemaal mis?w.wind schreef:Staat je belichtings correctie wel op nul?
- mozes
- Forumlid
ik vermoed net als gerard dat je auto iso hebt aanstaan.
* D5 * TC-20E III * 2x yn586 flitser + trigger * Sigma 24-105 F4 art * Nikkor 70-200mm f/2.8E FL * Nikkor 200-400 F4 G ED VR *
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Beste M,
Ik zou beginnen met een testfoto van een effen vlak.
Als je die met exif data laat zien, krijg je zinniger opmerkingen
Groeten, Gijs
Ik zou beginnen met een testfoto van een effen vlak.
Als je die met exif data laat zien, krijg je zinniger opmerkingen
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- w.wind
- Moderator
[/quote]Als je volledig manueel werkt doet de lichtmeting of je belichtingsafwijkingsmeter niets. Of heb ik dat nu helemaal mis?[/quote]
Dit heeft wel invloed wat hij aangeeft in het scherm
Hij houd rekening met je instelling
Dit heeft wel invloed wat hij aangeeft in het scherm
Hij houd rekening met je instelling
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind
Mooi spul van Nikon
Wim van der Wind
Mooi spul van Nikon
De M-stand vereist enige kennis van licht meten, maar ook moet je weten hoe de camera meet.
Staat je camera op spotmeting. centrumbenadrukte meting of integraalmeting?
Het werd al gemeld: als je in M werkt moeten eigenlijk alle (semi-) automaten uit staan: dus ook de ISO.
Waar meet je op: een donker vlak, een gemiddeld vlak of op een heel helder vlak als de lucht?
Als je spotmeting aan staat moet je je aanleren te meten op een (zo veel mogelijk) gemiddeld grijsvlak of in ieder geval een gemiddeld gekleurd/belicht vlak. Gras is vaak prima. Maar eigenlijk is spotmeting meer voor de gevorderden, hou het even op integraalmeting en ga van daaruit verder leren.
Kijk ook eens wat je camera voor belichting kiest in A, en let op het verschil als jijzelf hetzelfde meet in M. Daar leer je van, niet van het kijken naar over- of onderbelichte opnamen zonder te doorgronden hoe of wat.
Staat je camera op spotmeting. centrumbenadrukte meting of integraalmeting?
Het werd al gemeld: als je in M werkt moeten eigenlijk alle (semi-) automaten uit staan: dus ook de ISO.
Waar meet je op: een donker vlak, een gemiddeld vlak of op een heel helder vlak als de lucht?
Als je spotmeting aan staat moet je je aanleren te meten op een (zo veel mogelijk) gemiddeld grijsvlak of in ieder geval een gemiddeld gekleurd/belicht vlak. Gras is vaak prima. Maar eigenlijk is spotmeting meer voor de gevorderden, hou het even op integraalmeting en ga van daaruit verder leren.
Kijk ook eens wat je camera voor belichting kiest in A, en let op het verschil als jijzelf hetzelfde meet in M. Daar leer je van, niet van het kijken naar over- of onderbelichte opnamen zonder te doorgronden hoe of wat.
-
- Forumlid
nog ff verduidelijken.Iso stond op 200(dacht ik)
Ik pas de sluitertijd aan tot dat de belichting mooi op 0 staat,ik druk af.Als ik dan naar de foto kijk is ze over belicht.
mvg
Ik pas de sluitertijd aan tot dat de belichting mooi op 0 staat,ik druk af.Als ik dan naar de foto kijk is ze over belicht.
mvg
Nog een poging: staat je camera op spotmeting, op centrumbenadrukte meting of integraal-/matrixmeting? En: waar meet je op? Dat je denkt dat je ISO op 200 stond is mooi, maar de vraag was of hij ook nog op auto-ISO stond.
Lijkt je foto overbeicht op het display of op een goed, bij voorkeur gecalibreerd beeldsherm?
Lees anders de reacties nog eens door.
Lijkt je foto overbeicht op het display of op een goed, bij voorkeur gecalibreerd beeldsherm?
Lees anders de reacties nog eens door.
-
- Forumlid
ISO staat manueel en zowel op toestel als op imac is foto overbelicht.
Mvg
Mvg
- Brutus
- Clublid
Wellicht een overbodige vraag, maar wat bedoel je precies met overbelicht?
Hebben we het hier over JPG of over RAW?
Kan je een foto plaatsen?
Hebben we het hier over JPG of over RAW?
Kan je een foto plaatsen?
Groet,
Bert
Bert
- Geert Huizing
- Forumlid
Wat zegt het histogram ?maltje1962 schreef:ISO staat manueel en zowel op toestel als op imac is foto overbelicht.
Mvg
-
- Forumlid
Ik heb veel te weinig tijd.
Ik heb net gezien dat de belichtingscorrectie op +1 stond,dat zal het probleem wel zijn.
Ik hoop binnenkort nog eens wat te kunne testen.
mvg
Ik heb net gezien dat de belichtingscorrectie op +1 stond,dat zal het probleem wel zijn.
Ik hoop binnenkort nog eens wat te kunne testen.
mvg