Bericht
door gvdnberg » wo mar 16 2016 1:17 pm
Hoi Luc,
Die ervaringen zijn inderdaad duidelijk wat anders. Op de buitendekken kom je alleen als je uit de wind kunt staan. En dan alleen als het niet te hart waait, anders worden deze dekken gewoon gesloten. Windkracht 7 à 8 geeft hoge golven, waarbij het schip nogal stampt en rolt, en ook wat giert. Zo erg dat het scheepshospitaal vol lag met botbreuken. Eén persoon is in Reykjavik van boord gegaan met een open armbreuk en ging per vliegtuig naar huis.
Nu moet ik ook wel melden dat het eigenlijk een "stricktly British cruise" was. Ongeveer 1250 passagiers, waarvan slechts zo'n 45 Nederlanders. De gemiddelde leeftijd lag zeer ruim boven de pensioengerechtigde leeftijd, wat ook een deel van de breuken verklaart. Leuke Engelse sfeer, 's avonds iedereen in een jasje, al dan niet met das, dames in jurk. Op de formele avonden is nagenoeg iedereen echt in smoking en de dames in jurk. Duidelijk meer volgens de voorgestelde dresscode dan bijvoorbeeld bij Costa, waar je op een formele avond ook mensen in een spijkerbroek en t-shirt zag rondlopen. Het eten is prima, zeg een dikke 7 tot 8, waarbij Costa dan een 8-9 krijgt. Het schip is wat ouder, bouwjaar 1985 meen ik, en dat zie je. Er is geen atrium zoals bij de Costa schepen en de dekken hebben een wat lager plafond. Zeer weinig hutten met balkon, meestal gewoon buitenhutten met een raam. Het schip zelf is veel rustiger ingericht dan de Costa schepen en ook dat vonden we best prettig.
Engelsen zijn een rustig en beleefd volk, zeker tegenover de toch wat brutale en luidruchtige Italianen, en ook dat merk je in de dagelijkse sfeer. Avonden in het theater waren met een life orkest en een enthousiaste animatie groep. Toch ook wel typisch op de engelse humor gericht.
De bestemmingen waren Torshavn op de Færœr eilanden, Reykjavik (2 dagen) en Kirkwall op de Orkney eilanden. Totaal 6 dagen op zee van de 12. Van de 4 zeedagen op de Atlantische oceaan hebben we er 3 met windkracht 6 of meer gehad. Op de lange deining heb je dan echt het gevoel dat je vaart en niet stabiel recht "over het water zweeft".
Het was een heerlijke reis om na een drukke periode tot rust te komen. Vooral ook door de zeedagen.
Er volgen nog meer foto's , maar dat zul je wel verwacht hebben denk ik.
Laatst gewijzigd door
gvdnberg op ma mar 21 2016 6:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg,
Nikon Z-gebruiker en nog een paar F-vatting (micro-)objectieven. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr