Discussiestuk: Compositie
- Paul1865
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Discussiestuk: Compositie
Ik loop nou al een tijdje foto's te kijken op Flickr als leermiddel en inspiratie (je moet ergens beginnen) om mijn basis op orde te krijgen. Qua compositie heb ik e.e.a. opgezocht op internet en kom dan de geijkte tips tegen (1/3, diagonalen, lijnen/bochten etc. etc.). De rest probeer ik te leren van foto's die ik geniaal vind. Nou gebeurt het me regelmatig met het bekijken van foto's dat hele volksstammen laaiend enthousiast hun superlatieven uiten over de compositie, terwijl ik denk: "Wat is hier nou zo bijzonder aan? Gaat echt nergens over...". Iedereen kan leren schilderen, maar er is verschil tussen Rembrand en de winterschilder vind ik; tussen een foto en een kiekje...
Is goede compositie (deels) aan te leren of moet je er gewoon oog voor hebben (tijdens het schieten of tijdens de afwerking naderhand)? Of er misschien soms wel gewoon mazzel mee hebben?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie mening hierover...
Is goede compositie (deels) aan te leren of moet je er gewoon oog voor hebben (tijdens het schieten of tijdens de afwerking naderhand)? Of er misschien soms wel gewoon mazzel mee hebben?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie mening hierover...
Laatst gewijzigd door Paul1865 op zo mar 20 2016 5:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nikon Z6 - Tamron 24-70mm f/2.8 G2 - Sigma 85mm 1.4 Art - Nikon 70-200 V2
- evelakes
- Forumlid
- Contacteer:
Re: Discussiestuk: Compositie
Wat fotografeer je graag?
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes" onclick="window.open(this.href);return false;
https://500px.com/evelakes" onclick="window.open(this.href);return false;
- ATOR
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Uiteindelijk is het iets wat je op gevoel doet maar het loont zeker om compositieleer te studeren zodat je je bewust wordt van hoe de elementen in een foto samenwerken.
Ik vind het altijd leuk om proberen te achterhalen waarom ik een bepaalde foto geweldig vind, waarom hij 'werkt'. Maar ook waarom een andere foto niet geweldig is en wat ik er aan zou veranderen zodat hij voor mij beter wordt.
Zelf kijk ik graag naar schilders, die hebben alle vrijheid om hun compositie te verfijnen. Als fotograaf moet je meestal werken met wat je tegenkomt.
Wat voor een hele volksstam werkt hoeft natuurlijk niet voor jou te werken. Je zult moeten zoeken naar jouw stijl. En als je iets creëert waarvan jij uit je dak gaat zal er ongetwijfeld ergens een hele volksstam te vinden zijn die het niks vindt
Ik vind het altijd leuk om proberen te achterhalen waarom ik een bepaalde foto geweldig vind, waarom hij 'werkt'. Maar ook waarom een andere foto niet geweldig is en wat ik er aan zou veranderen zodat hij voor mij beter wordt.
Zelf kijk ik graag naar schilders, die hebben alle vrijheid om hun compositie te verfijnen. Als fotograaf moet je meestal werken met wat je tegenkomt.
Wat voor een hele volksstam werkt hoeft natuurlijk niet voor jou te werken. Je zult moeten zoeken naar jouw stijl. En als je iets creëert waarvan jij uit je dak gaat zal er ongetwijfeld ergens een hele volksstam te vinden zijn die het niks vindt

- Paul1865
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Contacteer:
@evelakes: ik heb niet niet echte voorkeur. Gebouwen, straat, mensen en sinds een paar dagen ook plantjes ontdekt, wat ook leuk is. Dus ik kan nog alle kanten op
.
@ATOR: dat achterhalen van waarom ik een foto van iemand anders zo geweldig vind (of niet) ben ik nu hard mee bezig. Daarom ook deze vraag. En het blijft ook persoonlijk denk ik voor een deel.
@reneo: dank je voor de link. zulke tips lees ik vaker idd. Nu alleen nog inprenten en er bewust van worden. Krijg nu ook wel eens complimentjes over compositie en dan denk ik: "Welke dan? Ik zie 'm niet..."
Overigens was dit geen vraag om er zelf beter van te worden (is wel een leuke bijkomstigheid), maar ik was meer benieuwd naar jullie eigen mening erover.
Hebben jullie misschien een eigen voorbeeld van een foto die top is qua compositie en waarom?
Kom ook nog een stukje over de diagonaalmethode tegen trouwens. Doet iemand dat? https://sites.google.com/site/dediagonaalmethode/

@ATOR: dat achterhalen van waarom ik een foto van iemand anders zo geweldig vind (of niet) ben ik nu hard mee bezig. Daarom ook deze vraag. En het blijft ook persoonlijk denk ik voor een deel.
@reneo: dank je voor de link. zulke tips lees ik vaker idd. Nu alleen nog inprenten en er bewust van worden. Krijg nu ook wel eens complimentjes over compositie en dan denk ik: "Welke dan? Ik zie 'm niet..."

Overigens was dit geen vraag om er zelf beter van te worden (is wel een leuke bijkomstigheid), maar ik was meer benieuwd naar jullie eigen mening erover.

Hebben jullie misschien een eigen voorbeeld van een foto die top is qua compositie en waarom?
Kom ook nog een stukje over de diagonaalmethode tegen trouwens. Doet iemand dat? https://sites.google.com/site/dediagonaalmethode/
Nikon Z6 - Tamron 24-70mm f/2.8 G2 - Sigma 85mm 1.4 Art - Nikon 70-200 V2
- Tzigane
- Forumlid
- Contacteer:
Compositie is zeker te leren. er zijn gewoon vaste manieren waarom mensen naar afbeeldingen kijken, en daar kun je mee spelen. Ik zal morgen wat uitgebreider reageren als ik wat meer tijd heb.
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Mijn eerste les.
Neem een grote werktafel, leg er kranten overheen. Neem zo'n 100 witte A4tjes en een zacht zwart potlood.
Doe een blinddoek voor de ogen en zet iets met het potlood op 10 van de A4tjes,
Binddoek af, kijk naar het resultaat. Zelf ontdekte ik dat het "iets" wel vrij van de rand van het A4tje moest zijn. Er waren er meerderen over de rand en op de krant terecht gekomen.
De volgende 10, blinddoek weer op. Eerst voelen waar de rand van het papier is, en weer dat "iets" maken met het potlood.
Blinddoek af, beoordelen, volgende 10 blinddoek weer op, af, beoordelen enzovoort.
Mijn eerste les, binnen het kader blijven, was een persoonlijke les. Hier slechts een voorbeeld. Een ieder zal of kan iets anders maken, ervaren, leren.
Uiteindelijk kom je met het potlood tot een compositie die jij mooi vindt.
Een compositie is altijd persoonlijk, en je moet daarom ook wel eens afwijken van de regels.
Hierboven stond zo'n (in de link) regel van Liesbeth Stap, en voor haar heb ik een groot respect.
"Tip 2: Horizontaal versus verticaal": Zelf zal ik vrijwel altijd een staand onderwerp in een liggend vlak zetten, en omgekeerd.
Neem een grote werktafel, leg er kranten overheen. Neem zo'n 100 witte A4tjes en een zacht zwart potlood.
Doe een blinddoek voor de ogen en zet iets met het potlood op 10 van de A4tjes,
Binddoek af, kijk naar het resultaat. Zelf ontdekte ik dat het "iets" wel vrij van de rand van het A4tje moest zijn. Er waren er meerderen over de rand en op de krant terecht gekomen.
De volgende 10, blinddoek weer op. Eerst voelen waar de rand van het papier is, en weer dat "iets" maken met het potlood.
Blinddoek af, beoordelen, volgende 10 blinddoek weer op, af, beoordelen enzovoort.
Mijn eerste les, binnen het kader blijven, was een persoonlijke les. Hier slechts een voorbeeld. Een ieder zal of kan iets anders maken, ervaren, leren.
Uiteindelijk kom je met het potlood tot een compositie die jij mooi vindt.
Een compositie is altijd persoonlijk, en je moet daarom ook wel eens afwijken van de regels.
Hierboven stond zo'n (in de link) regel van Liesbeth Stap, en voor haar heb ik een groot respect.
"Tip 2: Horizontaal versus verticaal": Zelf zal ik vrijwel altijd een staand onderwerp in een liggend vlak zetten, en omgekeerd.
- Tzigane
- Forumlid
- Contacteer:
De basis is natuurlijk het begrijpen van de basisregels. Niet kennen en kunnen gebruiken, maar begrijpen waarom ze werken. Dan kun je ze namelijk toepassen om het beeld dat jij voor ogen hebt te realiseren.
De regel van derden is leuk, je krijgt er bijvoorbeeld een netjes portret mee. Maar wat als je spanning wilt creëeren in de foto? Dan zet je het model misschien ergens anders, bijvoorbeeld aan de rand van de foto, uit de foto kijkend.
Weten hoe mensen naar afbeeldingen kijken, en hoe ze deze interpreteren is nuttige informatie. Mensenhersenen werken nou eenmaal op een bepaalde manier.
De regel van derden is leuk, je krijgt er bijvoorbeeld een netjes portret mee. Maar wat als je spanning wilt creëeren in de foto? Dan zet je het model misschien ergens anders, bijvoorbeeld aan de rand van de foto, uit de foto kijkend.
Weten hoe mensen naar afbeeldingen kijken, en hoe ze deze interpreteren is nuttige informatie. Mensenhersenen werken nou eenmaal op een bepaalde manier.

-
- Moderator
- Contacteer:
Het is m.i. een combinatie van een leerproces door kijken/toepassen/verbeteren en aanleg. En daarbij vooral uitgaan van wat jezelf aanspreekt en niet zozeer wat anderen als absolute waarheid verkondigen. In deze link https://www.bol.com/nl/p/compositie-en- ... 005981343/ worden goede boeken ter inspiratie vermeld. Wel even verder -online- shoppen voor de beste prijzen.
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Contacteer:
EensTzigane schreef: De regel van derden is leuk, je krijgt er bijvoorbeeld een netjes portret mee. Maar wat als je spanning wilt creëeren in de foto? Dan zet je het model misschien ergens anders, bijvoorbeeld aan de rand van de foto, uit de foto kijkend.
Ik heb ook altijd het idee dat mensen compositie verkeerd om willen gebruiken. Als je namelijk gewoon foto's gaat maken die je aanspreken dan voldoen ze 'toevalligerwijs' vaak ook wel aan bepaalde compositieregels. Dat is iets anders dan bij elke foto de regels erbij te pakken en bewust ernaar op zoek te gaan hoe je het onderwerp dan moet plaatsen in je beeld in relatie tot de achtergrond.
Dat staat me ook tegen in veel compositie boeken omdat men er daar vanuit gaat dat de makers er altijd bewust mee bezig waren om alles volgens bepaalde regels te plaatsen en daar geloof ik niet zo in eigenlijk.
Een beetje kip-ei wellicht, maar als je vooraf al over composities gaan nadenken elke keer dan maak je fotograferen mijn inziens weer over gecompliceerd. En zo moeilijk is het allemaal niet...
Fin.
- Tzigane
- Forumlid
- Contacteer:
Het ligt ergens in het midden denk ik.
Ik denk voor een fotoshoot waar ik een bepaald resultaat of thema voor ogen heb bijvoorbeeld wel degelijk goed na waar ik alle beeldelementen wil hebben namelijk. Is een manier van fotograferen. Alles op zijn plaats.
Ben ik op een bruiloft, dan gaat het natuurlijk "op gevoel", wat ook niets meer is dan een internalisatie van alle compositie-regels, waarbij je in die split-second bedenkt hoe je ze al dan niet wilt toepassen. Andere manier van werken weer.
Op een gegeven moment ga je heel snel composities "zien", omdat je de bewuste kennis hebt en veel hebt geoefend met het toepassen daarvan.
Ik denk voor een fotoshoot waar ik een bepaald resultaat of thema voor ogen heb bijvoorbeeld wel degelijk goed na waar ik alle beeldelementen wil hebben namelijk. Is een manier van fotograferen. Alles op zijn plaats.
Ben ik op een bruiloft, dan gaat het natuurlijk "op gevoel", wat ook niets meer is dan een internalisatie van alle compositie-regels, waarbij je in die split-second bedenkt hoe je ze al dan niet wilt toepassen. Andere manier van werken weer.
Op een gegeven moment ga je heel snel composities "zien", omdat je de bewuste kennis hebt en veel hebt geoefend met het toepassen daarvan.