Ik ben al een tijdje bezig / verdiepen in landschapsfotografie. Daarvoor gebruik ik nu de 12-24mm F/4 op mijn D7100 voor. Maar naar mijn mening nog teveel bereik, ik houd namelijk van een nogal weids beeld met een flink groothoek-effect. Voorlopig blijf ik bij DX (tenzij er een hele goede andere oplossing is...) maar wat is dan de beste oplossing?
Op Facebook heb ik afgelopen week al een vraag gesteld over de overstap naar Full frame en toen hadden ze het ook over de Sigma 10-20mm. Ze waren daar niet erg positief over. Wat is jullie mening daarover en zou je die 2mm verschil goed merken? Hij heeft een filtermaat van 77mm wat ik prettig vind omdat de 12-24mm dat nu ook heeft, dan hoef ik niet direct weer nieuwe filters te bestellen.
Ik had mezelf voorgenomen voor de D7200 te gaan sparen of misschien wel de D500. Maar helaas heb ik vaak de neiging om van gedachten te veranderen.

Tsja, mijn vraag op Facebook was of de overstap naar de D800 het waard was. Ik moest dan een nieuwe groothoek en een nieuwe Micro / macrolens aanschaffen. En voor de vogels heb ik toch nog steeds flink wat bereik nodig dus dan zal ik de cropmodus ook moeten gebruiken. En heb ik totaal geen zin in bestanden van zo'n 70 /80 MB dus is het de vraag of dat wel verstandig is en de D800 is (tweedehands) nog steeds best wel duur... Dan hebben we de D600 en D700 nog die nog wel in mijn budget passen. De D700 liever niet vanwege de leeftijd en de megapixels vind ik weer te weinig. Dan blijft de D600 alleen nog over. Maar is het wel verstandig, of beter gezegd: is het het wel waard? zou ik er erg op vooruit gaan? Ik zit dan een beetje te kijken naar de Nikon 16-35mm F/4. Maar is ook behoorlijk prijzig. (andere suggesties zijn ook van harte welkom!!)
(LJ-)Jochem maakt schitterende opnames met zijn Samyang 14mm. Eén nadeel is dat er niet zo makkelijk filters op gaan.
Nog 2 vragen wat betreft de D600:
Is de D600 ook te gebruiken met een 1,5 cropmodus?
En is het dynamisch bereik groter zijn dan bij de D7100?
Keuzes............... Blijven moeilijk...

Ik zou het zeer op prijs stellen als jullie mij hier mee willen helpen!