d50
d50
hallo
zijn er hier meer mensen met een d50 ik heb er pas een en ik wil graag weten hoe hij bevalt bij anderen
ik heb een klein vraagje ik heb hem op midden fijn staan maar als ik dan een foto naar de hema stuur krijg ik dat hij geel wordt dat betekend dat hij goed is.maar waarom niet groen ik begrijp dat niet want het is een spiegelreflex en best duur en 6.1 megapxel doe ik dan iets verkeerd ik hoop dat iemand raad weet
bedankt
zijn er hier meer mensen met een d50 ik heb er pas een en ik wil graag weten hoe hij bevalt bij anderen
ik heb een klein vraagje ik heb hem op midden fijn staan maar als ik dan een foto naar de hema stuur krijg ik dat hij geel wordt dat betekend dat hij goed is.maar waarom niet groen ik begrijp dat niet want het is een spiegelreflex en best duur en 6.1 megapxel doe ik dan iets verkeerd ik hoop dat iemand raad weet
bedankt
1.Je kan zelf nog beter wat nabewerken.
2.De hema bewerkt je foto's waardoor je afdrukken er anders uitzien.
tenminste als je dat met geel of groen bedoeld.
Ik heb al eens wat laten afdrukken maar bij een achtergrond waarvan ik dacht dat hij zwart zou blijfen kwamen er toch details naar boven.
Ik heb zelf ook de D50 en ben er nog zeer tevreden mee.
2.De hema bewerkt je foto's waardoor je afdrukken er anders uitzien.
tenminste als je dat met geel of groen bedoeld.
Ik heb al eens wat laten afdrukken maar bij een achtergrond waarvan ik dacht dat hij zwart zou blijfen kwamen er toch details naar boven.
Ik heb zelf ook de D50 en ben er nog zeer tevreden mee.
L,M en S staat voor de maat van de foto (aantal pixels). Ik heb deze op L staan.
Fine, Norm of Basic staat voor de compressie van het JPG bestand. Ik heb deze op fine staan.
De combinatie van deze twee instellingen bepalen de grote van het bestand.
Bij de combinatie L – Fine krijg ik groen van de HEMA.
@Bug322 Groen,geel en rood geeft de kwaliteit van je afdruk aan.
Kroko
Fine, Norm of Basic staat voor de compressie van het JPG bestand. Ik heb deze op fine staan.
De combinatie van deze twee instellingen bepalen de grote van het bestand.
Bij de combinatie L – Fine krijg ik groen van de HEMA.
@Bug322 Groen,geel en rood geeft de kwaliteit van je afdruk aan.
Kroko
Je hebt bij M 3.3 MP's zou dat genoeg zij voor 10x15?
Ik vraag me trouwens af waarom iemand niet op Full fotografeert? Je zal maar de foto van je leven maken en dan heb je maar de 1/2 van de pixels over.
Met mij D70 heb ik één keer van RAW naar JPEG over geschakeld, omdat de accu van mijn image tank leeg was, zodat ik de kaart niet kon leeg maken, die vakantie dag.
Ik vraag me trouwens af waarom iemand niet op Full fotografeert? Je zal maar de foto van je leven maken en dan heb je maar de 1/2 van de pixels over.
Met mij D70 heb ik één keer van RAW naar JPEG over geschakeld, omdat de accu van mijn image tank leeg was, zodat ik de kaart niet kon leeg maken, die vakantie dag.
Als je er van uit gaat dat iedere dot van de printer iedere kleur kan aannemen zou de volgende berekening gelden.
Bij een afdruk van 300 dpi heb je 118,1102 pixels per centimeter nodig.
Voor 15 centimeter dus 1771,653543 Pixels
Voor 10 centimeter 1181,102362 Pixels
Voor een 10X15 centimeter 300dpi afdruk dus 2092504,185
3,3 miljoen pixels is dan dus ruim voldoende.
Kroko
Bij een afdruk van 300 dpi heb je 118,1102 pixels per centimeter nodig.
Voor 15 centimeter dus 1771,653543 Pixels
Voor 10 centimeter 1181,102362 Pixels
Voor een 10X15 centimeter 300dpi afdruk dus 2092504,185
3,3 miljoen pixels is dan dus ruim voldoende.
Kroko
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
dat groen, geel rode verhaal moet je maar een beetje met een korreltje zout nemen.
Ik hou als vuistregel aan een dpi van 200 - 240 is meer maar dan ook meer dan genoeg, ook al geeft dat hema proggie aan dat ie dan matig is, ik durf te wedden dat jij niet het verschil ziet tussen een afdruk van 10x15 met 200 dpi en een afdruk van 10x15 met 300 dpi. Als je het niet gelooft probeer je het gewoon kost maar 0,20 cent per afdruk + 0,99 cent opstartkosten.
Ik hou als vuistregel aan een dpi van 200 - 240 is meer maar dan ook meer dan genoeg, ook al geeft dat hema proggie aan dat ie dan matig is, ik durf te wedden dat jij niet het verschil ziet tussen een afdruk van 10x15 met 200 dpi en een afdruk van 10x15 met 300 dpi. Als je het niet gelooft probeer je het gewoon kost maar 0,20 cent per afdruk + 0,99 cent opstartkosten.
Re: d50
Arjan,arjan schreef: ik heb een klein vraagje ik heb hem op midden fijn staan maar als ik dan een foto naar de hema stuur krijg ik dat hij geel wordt dat betekend dat hij goed is.
ik denk dat je vraag ook helder gesteld had kunnen worden als je meteen zou uitleggen wat dat 'geel worden' inhoudt. Ik dacht namelijk dat je het misschien wel over een geelzweem zou kunnen hebben die op de bij de Hema afgedrukte foto's te zien is. Nu blijkt dat je het hebt over een stukje software dat de Hema gebruikt om digitale foto's te verzenden.
Als je niet bekend met de Hema-software is dit nogal verwarrend.
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Wat is dit voor nutteloze opmerking, je had toch de rest van de antwoorden kunnen bekijken daar is het al in uitgelegd, dus deze opmerking had misschien achterwege kunnen blijven.vanson schreef:Arjan,arjan schreef: ik heb een klein vraagje ik heb hem op midden fijn staan maar als ik dan een foto naar de hema stuur krijg ik dat hij geel wordt dat betekend dat hij goed is.
ik denk dat je vraag ook helder gesteld had kunnen worden als je meteen zou uitleggen wat dat 'geel worden' inhoudt. Ik dacht namelijk dat je het misschien wel over een geelzweem zou kunnen hebben die op de bij de Hema afgedrukte foto's te zien is. Nu blijkt dat je het hebt over een stukje software dat de Hema gebruikt om digitale foto's te verzenden.
Als je niet bekend met de Hema-software is dit nogal verwarrend.
[quote="arjan"]hallo
bedankt[/quote]
Arjan,
Eerst, ik heb niet de D50, maar het probleem heeft waarschijnlijk met de keuze van "colorspace" te maken: sRGB vs Adobe98 etc. Wanneer je niet zelf afdrukt, maar het laat doen, moet je vragen welke "colorspace" hun afdruk machine gebruikt. Wanneer je het web gbruikt heeft sRGB de voorkeur.
bedankt[/quote]
Arjan,
Eerst, ik heb niet de D50, maar het probleem heeft waarschijnlijk met de keuze van "colorspace" te maken: sRGB vs Adobe98 etc. Wanneer je niet zelf afdrukt, maar het laat doen, moet je vragen welke "colorspace" hun afdruk machine gebruikt. Wanneer je het web gbruikt heeft sRGB de voorkeur.