D100 <--> 4GB sandisk extreme 4
D100 <--> 4GB sandisk extreme 4
Goeden avond.
Ik ben nieuwe op dit forum en heb een vraag. Voor mijn D100 het ik een Sandisk extreme iv 4 GB kaart gekocht. Deze kaart staat niet in de lijst van Nikon. Kan hij op een of andere manier toch worden geformatteerd?
Of het ik gewoon echt de verkeerde gekocht.
Alvast bedankt voor uw antwoord
Groet,
Bart
Ik ben nieuwe op dit forum en heb een vraag. Voor mijn D100 het ik een Sandisk extreme iv 4 GB kaart gekocht. Deze kaart staat niet in de lijst van Nikon. Kan hij op een of andere manier toch worden geformatteerd?
Of het ik gewoon echt de verkeerde gekocht.
Alvast bedankt voor uw antwoord
Groet,
Bart
Nikon heeft de volgende kaarten getest en goedgekeurd voor gebruik in de D100:
Alle Nikon CF-geheugenkaarten
SanDisk SDCFB: 16MB, 32MB, 48MB, 64MB, 96MB, 128MB, 160MB, 192MB, 256MB, 300MB, 1GB
SanDisk Ultra: 128MB, 192MB en 256MB
SanDisk Ultra II: 256MB, 512MB en 1GB
SanDisk Extreme III: 1GB en 2GB
Lexar Media 4x USB-serie: 8MB, 16MB, 32MB, 48MB, 64MB, 128MB en 512MB
Lexar Media 8x USB-serie: 8MB, 16MB, 32MB, 48MB, 64MB en 80MB
Lexar Media 10x USB-serie: 128MB en 160MB
Lexar Media 12x USB-serie: 256MB, 320MB, 512MB
Lexar Media 16x USB-serie: 1GB
Lexar Media 16 X WA (Write Accelerated technologie*): 128MB*, 512MB*
Lexar Media 24 X WA (Write Accelerated technologiie*): 256MB*, 512MB*
Lexar Media 40x WA (Write Accelerated technologie*): 1GB*, 2 GB*, 4GB*
Lexar Media 80x WA (Write Accelerated technologie*): 1GB*, 2 GB*
Delkin Devices 640MB Pro-serie@
Microdrives™ DSCM-10512 (512MB), DSCM-11000 (1GB), Hitachi 2GB en 4GB
*Hoewel "WA"-kaarten (Write Accelerated) zijn goedgekeurd voor gebruik in deze camera, is er geen snelheidsverbetering merkbaar ten opzichte van niet-WA-kaarten tenzij firmware 2.00 in de D100 is geïnstalleerd.
Geheugenkaarten met een @ zijn onafhankelijk getest door Nikon Inc USA.
Kaarten van andere merken of met andere capaciteiten kunnen worden gebruikt, maar Nikon kan de werking niet garanderen. Als u een geheugenkaart gebruikt die hierboven niet wordt vermeld, neem dan contact op met de fabrikant voor informatie over compatibiliteit. Nikon raadt aan in geval van problemen een goedgekeurde geheugenkaart te gebruiken.
Alle Nikon CF-geheugenkaarten
SanDisk SDCFB: 16MB, 32MB, 48MB, 64MB, 96MB, 128MB, 160MB, 192MB, 256MB, 300MB, 1GB
SanDisk Ultra: 128MB, 192MB en 256MB
SanDisk Ultra II: 256MB, 512MB en 1GB
SanDisk Extreme III: 1GB en 2GB
Lexar Media 4x USB-serie: 8MB, 16MB, 32MB, 48MB, 64MB, 128MB en 512MB
Lexar Media 8x USB-serie: 8MB, 16MB, 32MB, 48MB, 64MB en 80MB
Lexar Media 10x USB-serie: 128MB en 160MB
Lexar Media 12x USB-serie: 256MB, 320MB, 512MB
Lexar Media 16x USB-serie: 1GB
Lexar Media 16 X WA (Write Accelerated technologie*): 128MB*, 512MB*
Lexar Media 24 X WA (Write Accelerated technologiie*): 256MB*, 512MB*
Lexar Media 40x WA (Write Accelerated technologie*): 1GB*, 2 GB*, 4GB*
Lexar Media 80x WA (Write Accelerated technologie*): 1GB*, 2 GB*
Delkin Devices 640MB Pro-serie@
Microdrives™ DSCM-10512 (512MB), DSCM-11000 (1GB), Hitachi 2GB en 4GB
*Hoewel "WA"-kaarten (Write Accelerated) zijn goedgekeurd voor gebruik in deze camera, is er geen snelheidsverbetering merkbaar ten opzichte van niet-WA-kaarten tenzij firmware 2.00 in de D100 is geïnstalleerd.
Geheugenkaarten met een @ zijn onafhankelijk getest door Nikon Inc USA.
Kaarten van andere merken of met andere capaciteiten kunnen worden gebruikt, maar Nikon kan de werking niet garanderen. Als u een geheugenkaart gebruikt die hierboven niet wordt vermeld, neem dan contact op met de fabrikant voor informatie over compatibiliteit. Nikon raadt aan in geval van problemen een goedgekeurde geheugenkaart te gebruiken.
Ik weet het niet zeker, maar het zou kunnen dat de D100 deze kaart niet ondersteund...
Bij de D50 is het in ieder geval zo dat deze slechts kaarten tot en met 2 GB en niet sneller dan Ultra II kan gebruiken!
Als dit bij de D100 ook zo is (wat ik vermoed) dan zal deze kaart dus inderdaad niet functioneren in je camera...
Bij de D50 is het in ieder geval zo dat deze slechts kaarten tot en met 2 GB en niet sneller dan Ultra II kan gebruiken!
Als dit bij de D100 ook zo is (wat ik vermoed) dan zal deze kaart dus inderdaad niet functioneren in je camera...
In dat geval denk ik dat de camera inderdaad het kaartje niet aankan...
Terug naar de winkel en daar vragen of je een ander kaartje mag proberen?
Werkt deze ook niet, dan word het waarschijnlijk een ander kaartje uitzoeken!
Bij voorkeur één die in het bovenstaande lijstje van Yoyo staat...
En als je dan toch je 4 GB wilt, met zoveel mogelijk snelheid, dan zou ik gaan voor twee kaartjes van Sandisk, twee keer de 2 GB Extreme III...
Succes
Koen
Terug naar de winkel en daar vragen of je een ander kaartje mag proberen?
Werkt deze ook niet, dan word het waarschijnlijk een ander kaartje uitzoeken!
Bij voorkeur één die in het bovenstaande lijstje van Yoyo staat...
En als je dan toch je 4 GB wilt, met zoveel mogelijk snelheid, dan zou ik gaan voor twee kaartjes van Sandisk, twee keer de 2 GB Extreme III...
Succes

Koen
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Van de Nikon site over de firmware update van de D100:
Vanwege de uitgebreide verbeteringen in deze firmwareversie dienen klanten hun camera te retourneren naar een Nikon reparatie-afdeling als ze deze gratis upgrade willen laten uitvoeren. Als u niet zeker weet welke firmwareversie uw camera bevat, klik dan hier voor instructies over hoe u de versie controleert.
Verbeteringen in de firmware:
1. Mac OS X PTP-camerabesturing (Camera Control) met Nikon Capture versie 3.5 of later op Mac-systemen (Mac OS X versie 10.1.3 of later of Mac OS 9.0.4, 9.1 of 9.2).
2. Adobe 1998 (Colour Mode II) ICC-profiel ingesloten. Bij foto's die zijn gemaakt in Colour Mode II wordt een kleurprofiel ingesloten, zodat automatisch de juiste kleurruimte kan worden geselecteerd indien u de foto's opent in Adobe™ Photoshop 7 of andere toepassingen die kleurbeheer ondersteunen.
3. Spraakmemo's die zijn opgenomen met het MB-D100 multifunctionele battery pack (apart verkrijgbaar) worden op de geheugenkaart in de camera opgeslagen als audiobestanden met de naam "DSC_nnnn.WAV", waarbij 'nnnn' een getal van vier cijfers is. (De Wav-bestandsnamen zijn gelijk aan de bestandsnamen van de foto's wanneer u ze bekijkt in Windows Explorer.)
4. Compatibiliteit met Lexar™ Write Acceleration. Bij gebruik van een Lexar ™ WA-kaart neemt de snelheid met ongeveer 10% toe, afhankelijk van de gekozen bestandsindeling.
Vanwege de uitgebreide verbeteringen in deze firmwareversie dienen klanten hun camera te retourneren naar een Nikon reparatie-afdeling als ze deze gratis upgrade willen laten uitvoeren. Als u niet zeker weet welke firmwareversie uw camera bevat, klik dan hier voor instructies over hoe u de versie controleert.
Verbeteringen in de firmware:
1. Mac OS X PTP-camerabesturing (Camera Control) met Nikon Capture versie 3.5 of later op Mac-systemen (Mac OS X versie 10.1.3 of later of Mac OS 9.0.4, 9.1 of 9.2).
2. Adobe 1998 (Colour Mode II) ICC-profiel ingesloten. Bij foto's die zijn gemaakt in Colour Mode II wordt een kleurprofiel ingesloten, zodat automatisch de juiste kleurruimte kan worden geselecteerd indien u de foto's opent in Adobe™ Photoshop 7 of andere toepassingen die kleurbeheer ondersteunen.
3. Spraakmemo's die zijn opgenomen met het MB-D100 multifunctionele battery pack (apart verkrijgbaar) worden op de geheugenkaart in de camera opgeslagen als audiobestanden met de naam "DSC_nnnn.WAV", waarbij 'nnnn' een getal van vier cijfers is. (De Wav-bestandsnamen zijn gelijk aan de bestandsnamen van de foto's wanneer u ze bekijkt in Windows Explorer.)
4. Compatibiliteit met Lexar™ Write Acceleration. Bij gebruik van een Lexar ™ WA-kaart neemt de snelheid met ongeveer 10% toe, afhankelijk van de gekozen bestandsindeling.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Haal niet de D50 (oudere camera met SD kaarten) en de D100 (oudere camera met CF kaarten) door elkaar, die hebben nl niks met elkaar te maken. SD bestaat maar tot 2 GB daarna wordt het SDHC (en daar kan de D50 nika mee). Gezien de D100 wel Lexar 4GB aankan zou het me verbazen als andere 4GB kaarten niet werken. Groter dan 4GB schijnt de D100 niet te kunnen overigens. Extreme IV is zeker voor een D100 alleen nuttig als je een supersnelle cardreader hebt (de firewire extreme cardreader) en voor later als je eventueel overstapt op een toekomstige, snelle, camera.
FOR = format, de D100 ondersteunt FAT32 mits je firmware 2.0 hebt.
Het kaartje kan ook stuk zijn natuurlijk. Ik zou proberen of het kaartje in een andere camera wel werkt en of een ander type/merk 4gb kaartje werkt in jouw D100...
FOR = format, de D100 ondersteunt FAT32 mits je firmware 2.0 hebt.
Het kaartje kan ook stuk zijn natuurlijk. Ik zou proberen of het kaartje in een andere camera wel werkt en of een ander type/merk 4gb kaartje werkt in jouw D100...
- Scorpio_King
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Er zit aan de zijkant van het kaartje een heel klein schakelaartje waarmee je hem op drie standen kunt zetten. De volle 4GB, of de eerste of de tweede helft hiervan. Bij de laatste twee standen ziet de camera een 2GB kaart, is de eerste helft vol moet je hem omschakelen naar de tweede helft. Nadeel is dat je dit bij het uitlezen op de computer ook moet doen.
// een hoop gouden dozen